تلاش برای جلوگیری از کاهش خوراک مجتمع‌های پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اهمیت تأمین پایدار انرژی و مدیریت تولید گفت: در تلاش هستیم خوراک شرکت‌های پتروشیمی افزایش یابد تا مجتمع ها در فصل سرد سال با محدودیت گاز مواجه نشوند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرتضی شاهمیرزایی، پنجشنبه، ۱۷ آذرماه در نشست تخصصی پتروشیمی در حاشیه همایش مدیران ارشد صنعت نفت در محل پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: با توجه به روند توسعه صنعت پتروشیمی، همکاری، تعامل و برنامه‌ریزی‌های منسجم می‌تواند ضمن کاهش خام‌فروشی در این صنعت، محصولات با ارزش افزوده بالا تولید شود که افزون بر تأمین نیازهای داخلی، روانه بازارهای صادراتی شود.

وی با بیان اینکه محورهای مورد اشاره وزیر نفت در همایش مدیران ارشد صنعت نفت باید در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: ایجاد امید و انگیزه در نیروهای انسانی باید همواره مورد توجه قرار بگیرد، زیرا بهره‌گیری از کارکنان کارآمد، متخصص و متعهد از مهم‌ترین موارد اثربخش در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی به‌تدریج امسال و سال‌های آتی به تولید می‌رسند و برای تأمین پایدار خوراک این طرح‌ها باید برنامه‌ریزی شود.

شاهمیرزایی به نقش مهم هلدینگ‌ها و بخش خصوصی برای تکمیل طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش اشاره کرد و گفت: رصد و پیگیری ساخت و تکمیل طرح‌ها از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با جدیت از سوی مدیریت طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال انجام است و آماده هرگونه همکاری و حمایت برای رفع برخی مشکلات موجود در طرح‌ها هستیم.

وی تأمین مالی طرح‌ها را از موارد مهم و راهبردی برای توسعه صنعت پتروشیمی ایران برشمرد و تصریح کرد: برای تأمین مالی طرح‌ها باید از ظرفیت‌های موجود در نظام بانکی و جذب سرمایه‌های سرگردان بهره گرفت.

افزایش تقاضا برای خرید کاتالیست‌های ایرانی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه کاتالیست‌های ایرانی که از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت‌های همکار در اختیار مجتمع‌های متقاضی قرار گرفته است به‌خوبی جایگاه و بازار خود را تثبیت کرده‌اند، گفت: خوشبختانه تقاضا برای خرید کاتالیست‌های ایرانی از سوی شرکت‌های داخلی، همچنین کشورهای خارجی در حال افزایش است که این موضوع نشان‌دهنده توانمندی و دانش موجود در کشور است .

شاهمیرزایی با بیان اینکه تمامی کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی‌ها تا پایان دولت سیزدهم بومی‌سازی می‌شود، ادامه داد: سند جامع کاتالیست بومی‌سازی شده است و فرآیند تدوین سند جامع دانش فنی نیز باید از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تسریع شود تا صنعت پتروشمی ایران بتواند مسیر رشد و توسعه خود را با اطمینان به دانش داخل با شتاب بیشتری طی کند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی معتبر و توانمند و سازندگان داخلی افزون بر تأمین دانش فنی و کاتالیست باید برای تأمین تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت نقش‌آفرین باشند، اظهار کرد: استفاده از تمامی ظرفیت‌های داخلی به توسعه کشور منجر می‌شود.

تأکید بر استفاده از خوراک‌های بین‌مجتمعی

هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت نیز در این نشست تخصصی به نقش مهم صنعت پتروشیمی در توسعه کشور اشاره کرد و گفت: این صنعت برای تأمین خوراک مورد نیاز خود می‌تواند از خوراک‌های بین‌مجتمعی بیش از گذشته استفاده کند.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تأمین خوراک پتروشیمی‌ها با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال انجام است و متنوع شدن سبد خوراک پتروشیمی‌ها می‌تواند نیازهای موجود را تأمین کند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با تأکید بر لزوم تکمیل زنجیره ارزش متانول گفت: این محصول راهبردی در صورت تکمیل زنجیره، ارزش افزوده مطلوبی را به همراه دارد و شرکت‌های متانولی باید در این مسیر گام بردارند.

کد خبر 465752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =