توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل سوخت/ ۵۵ میلیون لیتر نفت‌گاز یورو در سبد سوخت کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل سوخت متناسب با روند مصرف فرآورده در کشور گفت: با راه‌اندازی واحد تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان، مقدار تولید گازوئیل یورو در سبد سوخت کشور به روزانه ۵۵ میلیون لیتر رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری (چهارشنبه، ۳۰ آذرماه) در آیین عملیاتی شدن تفاهم‌نامه سه‌جانبه نوسازی و تقویت ناوگان حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی برای تأمین ۵۰۰ دستگاه کامیون سوخت‌رسان اظهار کرد: با تلاش شرکت‌های خودروساز و عزیزان ما در بخش حمل‌ونقل تفاهم‌نامه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل فرآورده در کشور اجرایی شد و همه تلاش ما این بود این تفاهم‌نامه در سال نخست اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست ما این بود که با توجه به رشد مصرف فرآورده در کشور بتوانیم ناوگان را تجهیز کنیم و نوسازی ناوگان اتفاق بیفتد، تأکید کرد: ناوگان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مقایسه با دیگر ناوگان‌ها به لحاظ سن و روزآمدی در شرایط بهتری قرار دارد، اما با توجه به شعاع حمل فرآورده، باید ایمنی و تجهیزات لازم را داشته باشد که خوشبختانه این اتفاق در کشور افتاده است و توانستیم از ظرفیت داخل کشور برای نوسازی ناوگان استفاده کنیم.

معاون وزیر نفت با قدردانی از مجموعه بانک ملت برای تأمین منابع مالی این طرح گفت: همکاری بانک ملت با مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از سال‌های گذشته وجود داشته است.

سالاری گفت: تلاش می‌کنیم نگاه کلان‌تری به سبد حمل‌ونقل سوخت کشور داشته باشیم و با توجه به اینکه مصرف در کشور افزایش یافته است، نیاز است که زیرساخت‌های آن نیز در چرخه انتقال و ذخیره‌سازی فراهم شود.

جابه‌جایی روزانه حدود ۳۵ میلیون لیتر فرآورده در کشور از طریق ناوگان ریلی

وی افزود: به این منظور ظرفیت انتقال در کنار تقویت بخش زمینی، به‌ویژه در بخش ریلی توسعه یافت و ناوگان ریلی را در بعضی از مناطق توسعه دادیم تا بتوانیم در شرایط ویژه استفاده کنیم. هم‌اکنون توانسته‌ایم ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ناوگان را در بخش ریلی جابه‌جا کنیم که ظرفیت بالایی است و روزانه حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر جابه‌جایی فرآورده از این طریق در کشور محقق شده است.

افزایش طول خطوط لوله کشور به ۲۱ هزار کیلومتر

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: به موازات آن توسعه شبکه خطوط لوله نیز در دستور کار قرار گرفته است که بنا داریم از ۱۶ هزار کیلومتر به ۲۱ هزار کیلومتر انتقال یابد که شعاع دسترسی را کاهش می‌دهد و سبب بهینه‌سازی مصرف انرژی شده و افزون بر آن مزایای زیست محیطی و امنیت انرژی در کشور را نیز به همراه دارد.

سالاری همچنین از برنامه‌های صنعت پالایش برای افزایش ظرفیت ذخایر سوخت خبر داد و گفت: به موازات توسعه شبکه خطوط، در تلاشیم ظرفیت ذخایر را نیز در کشور افزایش دهیم و نیاز است ذخیره‌سازی‌های راهبردی را با توجه به افزایش روزافزون مصرف به ۴۵ تا ۶۰ روز برسانیم.

۵۵ میلیون لیتر نفت گاز یورو در سبد سوخت کشور / واحد تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه اصفهان آماده بهره‌برداری شد

وی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف انرژی و لزوم کاهش مصرف انرژی در شبکه حمل‌ونقل گفت: خودروهای تازه‌ای که وارد ناوگان شوند، مصرف سوخت کمتری دارند، از آن طرف نیز در حوزه تولید، با بهره‌برداری از پالایشگاه اصفهان، ۵۵ میلیون لیتر نفت گاز در چرخه حمل‌ونقل وارد شده است که این امر مصرف سوخت یورو ۴ و ۵ برای خودروهای سنگین پایه دیزلی را فراهم کرده است که این موضوع افزون بر افزایش کیفیت سوخت توزیعی در کشور، دستاوردهای زیست محیطی و کاهش آلایندگی را به همراه خواهد داشت.

سوخت توزیعی در کشور دارای استانداردهای زیست محیطی است

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش درباره کیفیت سوخت توزیعی به خودروها گفت: بنزین توزیعی در کشور دائم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان استاندارد نمونه‌برداری شده و استاندارد آن مطابق با استانداردهای محیط زیستی و در حد استانداردهای روزآمد جهان است.

سالاری چالش عمده در این حوزه را مصرف بی‌رویه سوخت اعلام کرد و افزود: باید مباحثی نظیر مدیریت مصرف، اسقاط خودروها، خودروهای فرسوده، معاینه فنی و استانداردهای خودروها در این حوزه پیگیری شود، چراکه با این رشد آمار مصرف، به‌طور طبیعی تولید نمی‌تواند این شکاف را پوشش دهد.

وی همچنین به مصرف بالای گاز در کشور اشاره و تأکید کرد: در ایام زمستان، ناترازی گاز بسیار بالاست و مصرف روزانه ۶۰۰ تا ۶۲۰ میلیون مترمکعب گاز در روز عدد بسیار بالایی است و مجبوریم با توجه به حجم تولید کشور، سوخت مایع را به صنایع و نیروگاه‌ها ارسال کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه طی چهار سال گذشته شاهد رشد ۱۰۰ درصدی مصرف سوخت مایع در صنایع بوده‌ایم، گفت: این رقم قابل‌توجهی است که با جلوگیری از آن می‌توان منابع ارزی قابل توجهی را به اقتصاد کشور تزریق کرد. صنایع ما نیز باید به سمت بهینه‌سازی حرکت کنند و در مجموعه نیروگاه‌ها و صنایع شاهد توسعه و بهینه‌سازی باشیم.

حمل‌ونقل ۵۷ درصدی فرآورده از طریق ناوگان جاده‌ای

سالاری یکی از اقدام‌ها برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل سوخت در کشور را افزایش کرایه ناوگان اعلام کرد و گفت: امروز بیش از ۵۷ درصد چرخه سوخت از طریق حمل‌ونقل زمینی اتفاق می‌افتد که ۵۰۰ دستگاه جدید نیز امروز به این ناوگان تزریق شد. تلاش می‌کنیم در مسیرهایی که شعاع بیشتری دارند، امکانات رفاهی را برای رانندگان ناوگان نیز فراهم کنیم تا سوخت را ایمن جابه‌جا کنند.

وی در پایان اظهار کرد: طرح کهاب در چرخه انتقال و توزیع از وظایف ما است که در قالب آن تعهدها ما برای اجرای این طرح در ۲۰۰ دستگاه نفتکش بوده که با توجه به مجهز بودن این ناوگان نو و زورآمد به تجهیزات طرح کهاب، در عمل طرح کهاب در بخش ناوگان فراتر از تعهدها اجرایی شده است.

کد خبر 466379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =