۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
  • کد خبر: 466386
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار مربوط به افزایش مصرف گاز طبیعی در کشور، بازدید وزیر نفت از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، تولید روزانه ۳ میلیون بشکه نفت در کشور، تکذیب مازوت‌سوزی در تهران و قدردانی رئیس‌جمهوری از توسعه گازرسانی در خراسان جنوبی را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

افزایش مصرف گاز و به صدا درآمدن زنگ خطر: مصرف گاز طبیعی همسو با کاهش قابل توجه دمای هوا در بیشتر استان‌های کشور افزایش یافته است و به گفته وزیر نفت، این روند در هفته‌های پیش رو در دی‌ماه امسال تداوم خواهد داشت. جواد اوجی که امروز (جمعه، دوم دی‌ماه) به‌طور سرزده از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران بازدید کرد، گفت مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری ۶۰ میلیون مترمکعب در روز (معادل ۲ فاز پارس جنوبی) نسبت به زمان مشابه پارسال افزایش یافته است.

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز هم اعلام کرد که با ورود یک جبهه هوای سرد و سامانه بارشی به کشور از روز پنجشنبه (یکم دی‌ماه)، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به روزانه بیش از ۶۷۰ میلیون مترمکعب برسد.

هرچند محمدحسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس این هفته گفت که برداشت روزانه از میدان مشترک پارس باز هم به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است، اما مسئولان ارشد وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران همگی بر صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف گاز تأکید دارند و مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران از اجرای طرح پایش مصرف گاز دستگاه‌های اجرایی و اماکن دولتی و عمومی کشور با هدف مدیریت انرژی و رعایت الگوی مصرف خبر داده و اعلام کرده است که از ابتدای اجرای این طرح تاکنون جریان گاز حدود ۵۰۰ سازمان و نهاد دولتی و عمومی در پی چند بار اخطار، قطع شده است.

تولید روزانه ۳ میلیون بشکه نفت در ایران: اوجی این هفته در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تولید نفت ایران در کانال روزانه ٣ میلیون بشکه نفت قرار گرفت و ظرفیت تولید نفت سبک کشور با ابتکار همکارانم در شرکت ملی نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت روزانه ٢٠٠ هزار بشکه افزایش یافته است.

امضای یک تفاهم‌نامه و تکذیب مازوت‌سوزی در تهران: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران این هفته در آیین امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه نوسازی و تقویت ناوگان حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی برای تأمین ۵۰۰ دستگاه کامیون سوخت‌رسان همراه با علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و رضا دولت‌آبادی، مدیرعامل بانک ملت در محل شرکت آریادیزل در شهرک صنعتی اشتهارد حضور یافت.

وی در سخنانی در حاشیه این آیین با اشاره به اینکه از هفته جاری، توزیع بنزین سوپر در کشور ازسرگرفته شد، تأکید کرد: هم‌اکنون هیچ بنزینی با اکتان کمتر از ۸۷ در کشور توزیع نمی‌شود. سالاری همچنین این هفته در گفت‌وگویی با خبرنگار شانا اعلام کرد که در هیچ‌کدام از صنایع و نیروگاه‌های تهران مازوت سوزانده نمی‌شود.

خبر دیگر در حوزه پالایش و پخش اینکه وزیر نفت در هفته جاری گفت: با تلاش وزارت نفت طرح تصفیه گازوئیل پالایشگاه نفت اصفهان با ظرفیت ١۵ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ راه‌اندازی شده است و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد که با بهره‌برداری از این واحد، حدود ۵٠ درصد گازوئیل مصرفی در کشور به‌صورت یورو ۵ تولید خواهد شد. اوجی همچنین با بیان اینکه طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌های آبادان و تبریز نیز آماده بهره‌برداری هستند، افزود: وزارت نفت به‌طور جد به‌دنبال کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌های موجود کشور است.

استقبال عراق از حضور ایرانی‌ها: وزارت نفت عراق با صدور بخشنامه‌ای، آمادگی شرکت‌های متخصص ایرانی به‌منظور حضور در پروژه‌های نفت و گاز عراق را به همه شرکت‌های عراقی اعلام و تصریح کرد: پیگیری‌های نماینده ویژه وزیر نفت در امور عراق به‌منظور تقویت ارتباط هرچه مستحکم‌تر دو کشور در حوزه‌ انرژی، به تشکیل کارگروهی مشترک بین وزارت نفت دو کشور منجر شد که مسئولیت بررسی پرونده‌های مشترک و ارائه توصیه به وزیران هر دو کشور به‌منظور اتخاذ تصمیم و تدابیر لازم به‌عهده آن نهاده شده است.

دیگر اخبار: قدردانی رئیس‌جمهوری از توسعه گازرسانی در خراسان جنوبی، سهم ۷۰ درصدی وزارت نفت از مجوزهای ساخت بار اول تجهیزات در کشور، پیام وزیر نفت به مناسبت سالروز تأسیس شرکت ملی حفاری ایران، مقام برتر مجتمع گاز پارس جنوبی در استفاده از اقلام راهبردی ساخت بار اول در سطح وزارت نفت و قدردانی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی از اقدام‌های وزیر نفت از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید از تازه‌ترین وضع تولید گاز در شهر جم باخبر شوید، می‌توانید این گزارش را بخوانید؛ همچنین با دیدن این تصاویر، می‌توانید گشتی در تأسیسات مجتمع نفت و گاز دورود ۳ بزنید که در جزیره خارک قرار دارد.

کد خبر 466386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =