فرمان پوتین برای قطع فروش نفت روسیه به حامیان طرح سقف قیمتی

رئیس‌جمهوری روسیه با صدور فرمانی فروش نفت به حامیان و رعایت‌کنندگان طرح سقف قیمتی را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه (ششم دی‌ماه) فرمان واکنش روسیه به طرح سقف قیمتی غربی‌ها برای محموله‌های صادراتی نفت خام این کشور را امضا کرد که بر این اساس عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی به کشورهای پایبند به طرح سقف قیمتی را از یکم فوریه ۲۰۲۳ میلادی (۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۱) به‌مدت پنج ماه ممنوع می‌کند.

سقف قیمتی تعیین‌شده نزدیک به قیمت کنونی نفت روسیه است، اما بسیار کمتر از قیمت‌های با تخفیفی است که روسیه توانست محموله‌های خود را در سال جاری میلادی بفروشد.

طرح سقف قیمتی به اعضای اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد محموله‌های دریایی نفت خام روسیه را با رعایت سقف قیمت ۶۰ دلاری وارد کنند، اما در صورت رعایت نشدن این سقف، خریداران نفت روسیه از خدمات شرکت‌های کشتیرانی، بیمه و بیمه‌ اتکایی برای حمل محموله‌های نفت این کشور منع می‌شوند.

روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان، پس از عربستان سعودی است و اختلال عمده در فروش آن می‌تواند عواقبی گسترده برای عرضه جهانی انرژی داشته باشد.

این فرمان که در پورتال دولتی و وب‌سایت کرملین منتشر شد، به‌عنوان پاسخی مستقیم به اقدام‌های غیردوستانه و مغایر با قوانین بین‌المللی از سوی آمریکا و دولت‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی که به آنها می‌پیوندند، منتشر شده است.

در این فرمان آمده است: تحویل نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه به نهادها و اشخاص خارجی که در قراردادهای عرضه‌، استفاده از سازوکار تعیین حداکثر قیمت به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم پیش‌بینی شده باشد، ممنوع خواهد بود، ممنوعیت مقرر برای همه مراحل عرضه تا خریدار نهایی اعمال می‌شود.

در این فرمان که شامل بندی است که به پوتین اجازه می‌دهد این ممنوعیت را در موارد خاص لغو کند، آمده است: این قانون از یکم فوریه ۲۰۲۳ لازم‌الاجرا و تا یکم ژوئیه ۲۰۲۳ (دهم تیرماه ۱۴۰۲) اعمال می‌شود.

بر اساس این فرمان، فروش نفت خام از یکم فوریه ممنوع می‌شود، اما تاریخ ممنوعیت فرآورده‌های نفتی هنوز از سوی دولت روسیه تعیین نشده و ممکن است پس از یکم فوریه باشد.

کد خبر 466628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =