قول مساعد مجلس برای کمک به تسریع در روند توسعه میدان گازی توس/ برنامه‌ریزی برای احیای چاه‌های دارای امکان تولید گاز در مناطق مرکزی

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اعلام کرد که در نشست‌های پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌ها بحث احیای بعضی از چاه‌های دارای امکان تولید گاز نیز بررسی شده است که این موضوع افزایش تولید این سوخت پاک را در پی خواهد داشت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مهدی حیدری به‌همراه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بازدید از منطقه عملیاتی خانگیران واقع در گستره عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق بر نقش سه‌گانه تولید، توسعه و ذخیره‌سازی شرکت نفت مناطق مرکزی اشاره و اظهار کرد: مأموریت جدید شرکت نفت مناطق مرکزی در سه بخش تولید، توسعه و ذخیره‌سازی مطرح شده به‌ویژه در بخش توسعه این موضوع بسیار پررنگ است و برای تحقق آن در بازدیدهای ادواری از شرکت‌ها و مناطق عملیاتی در ۱۴ استان زیر پوشش این شرکت مشکلات و چالش‌ها شناسایی شده است و در پی رفع آن هستیم.

وی ضمن تشکر از توجه ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حضور در منطقه عملیاتی خانگیران، اظهار امیدواری کرد که حضور و همراهی آن‌ها در مناطق عملیاتی منشا خیر و برکت در رفع گره‌ها و چالش‌ها باشد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی افزود: در بخش‌های تأسیسات، منابع انسانی و امکانات رفاهی با چالش‌هایی از جمله مشکلاتی همچون قدمت عمر تأسیسات، وجود نداشتن اماکن مناسب و امکانات رفاهی برای کارکنان در مناطق روبه‌رو هستیم.

حیدری ادامه داد: اختصاص نیافتن آیتم‌های حقوقی از دیگر چالش‌هاست، در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق بیش از ۲۵ سال است که آیتم‌های موردی پرداخت نشده است و با تلاش مجموعه منابع انسانی این شرکت و شرکت نفت مناطق مرکزی و در عین حال مدیرعامل شرکت ملی نفت، توانستیم این موارد را تاحدی حل کنیم، مسائلی از قبیل مرزی بودن منطقه و وجود ریزگردها و شن‌های روان نیز وجود دارد که نیاز به‌همت مدیران و مسئولان دارد تا پیگیری شود و بتوانیم در این زمینه حداکثر تلاش را برای همکاران انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی درباره بعضی از فعالیت‌های توسعه‌ای تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌های انجام شده، در زمستان ۱۴۰۲ با توسعه مراحل نخست میدان‌های دی و آغار در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، همچنین میدان گازی توس امید می‌رود روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز به شبکه سراسری گاز اضافه شود و در سال ۱۴۰۳ نیز با توسعه میدان خارتنگ شاهد افزایش روزانه ۱۰ میلیون متر مکعبی خواهیم بود.

حیدری همچنین در ادامه بازدیدهای هفتگی از روند تأمین سوخت زمستانی در شرکت‌های تابعه نفت مناطق مرکزی ایران، به تولید بیش از ۳۰ درصد گاز مصرفی کشور از سوی این شرکت اشاره کرد..

بررسی امکان احیای بعضی از چاه‌های دارای امکان تولید گاز در مناطق مرکزی

وی تصریح کرد: افزون بر بحث توسعه میدان‌ها، در نشست‌های پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌ها بحث احیای بعضی از چاه‌های دارای امکان تولید گاز نیز بررسی شده است که این موضوع افزایش تولید را در پی خواهد داشت و به‌صورت موردی می‌توان به عملیاتی شدن دو حلقه چاه در میدان خانگیران اشاره کرد و این مهم به همت کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق میسر شد به‌طوری که توانستند در کمترین زمان تسهیلات سرچاهی را با بهره‌گیری از توان داخلی نصب و این چاه‌ها را عملیاتی کنند.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اشاره به نقش خطیر شرکت‌ها در انجام تعهد به مسئولیت‌ اجتماعی گفت: این باور نهادینه مجموعه مدیریت و کارکنان ماست که باید نسبت به صنعت نفت‌، محیط زیست و جوامع پیرامون آن دغدغه‌مند بود و افزون بر رسالت ذاتی توسعه صنعتی، به بینش و نگاه انسانی و رعایت اصول اخلاقی برای صیانت از محیط زیست و رفع نیازهای قانونی جوامع پیرامونی تلاش کرد.

حیدری افزود: امنیت انرژی کشور با آرامش و امنیت ساکنان این سرزمین دو مقوله مهم و راهبردی است که همه ما ملزم به رعایت حدود آن هستیم، که در یک قالب تماشایی می‌توان به این تصویر زیبا گریز داشت که بخشی از مناطق عملیاتی ما مرزی است که افزون بر نیروهای صنعت نفت، یگان حفاظتی مرزها نیز حضور دارند و در یک صحنه می‌توان امنیت انرژی و امنیت مرز و جان را در کنار هم دید، در زمینه مسئولیت‌ اجتماعی نیز با همه توان در کمک به جامعه پیرامونی خواهیم کوشید تا بتوانیم به مردم نقاط محروم خدمت کنیم.

در ادامه، احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده فریمان، سرخس، بخش‌های احمدآباد و رضویه در مجلس در جریان این بازدید با بیان پایین بودن بعضی از امتیازات و امکانات رفاهی کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق در مقایسه با کارکنان صنعت نفت در جنوب کشور اظهار امیدواری کرد که با حل آن، دغدغه کارکنان در این زمینه رفع شود.

تعریف بازه زمانی برای طرح توسعه میدان گازی توس

وی با اشاره به اهمیت پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی و توسعه و بهره‌برداری میدان گازی توس افزود: با توجه اهمیت ذخیره‌سازی باید بر تسریع روند عملیاتی آن کوشید و برای رفع موانع اقدام کرد، همچنین در توسعه و بهره‌برداری میدان گازی توس باید با تعریف بازه زمانی، زمان‌بندی اجرای آن مشخص شود.

نماینده فریمان، سرخس، بخش‌های احمدآباد و رضویه در مجلس با اشاره به ظرفیت ترکمنستان و ایجاد روابط اقتصادی با این کشور را فرصت مناسبی داسنت و گفت: حسن همجواری و ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی و تشریک مساعی با کشور همسایه به رونق و شکوفایی اقتصادی شهرستان سرخس و مناطق همجوار می‌انجامد، همچنین وجود پالایشگاه گازی در شهرستان سرخس فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری اسنت.

قاضی‌زاده هاشمی درباره مقوله مسؤلیت‌ اجتماعی و اقدام‌های شرکت نفت در این زمینه تصریح کرد: ساخت و تجهیز مجتمع‌های آموزشی، بیمارستان غدیر و تخصیص ۴۹ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات و جذب ۱۳۰ نفر در این بیمارستان، ساخت سالن‌های ورزشی، مراکز سلامت، احداث و تکمیل بخشی از جاده از جمله اقدام‌هایی است که تاکنون در حوزه مسؤولیت اجتماعی انجام شده است و افزون بر کارکنان صنعت نفت و گاز، مردم نیز از این امکانات بهره‌مند شده‌اند.

وی ادامه داد: با وجود اختصاص بودجه در چند مرحله به جاده مشهد- سرخس و تکمیل بخشی از آن هنوز این جاده نیاز به تخصیص بودجه و بهبود دارد، بحث ریزگردها نیز یکی از مشکلاتی است که اکنون با آن سر و کار داریم، خانگیران، بزنگان و صدرآباد سه منشاء اصلی ریزگرد هستند که بخش خانگیران به‌عهده نفت و گاز گذاشته شده و این موضوع در حوزه پدافند غیرعامل است و نمی‌توان آن را به‌عنوان یک پیوست اجتماعی دانست و نیاز است وزارت نفت در این حوزه اقدام کند.

عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در جمع‌بندی این نشست با اشاره به اهمیت شرکت نفت مناطق مرکزی از حیث تأمین بخش قابل‌توجهی از انرژی کشور گفت: باید مسائل و چالش‌های این شرکت و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق رفع شود زیرا این منطقه به‌دلیل دوری از دیگر مناطق گازی کشور دارای شرایط خاص و راهبردی است.

وی درباره جاده دسترسی سرخس گفت: با توجه به تعداد بالای نیروی فعال در حوزه نفت و گاز شهرستان سرخس نیاز است در نشست کمیسیون انرژی با حضور مدیران ارشد صنعت نفت و گاز این موضوع مطرح شود و خارج از روال معمول حمایت‌های اجتماعی و پروژه‌های عمرانی برای این مهم راهکاری ارائه شود تا هرچه زودتر این موضوع محقق شود، همچنین در حوزه توسعه میدان گازی توس با توجه به اهمیت این موضوع بی‌شک در کمیسیون انرژی موضوع مطرح و زمان‌بندی مشخصی برای آن تعیین خواهد شد.

ذخیره‌سازی گاز در شمال شرق کشور موضوعی پدافندی است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس همچنین از طرح بحث پروژه ذخیره‌سازی گازطبیعی در مخزن شوریجه D و روند بررسی و زمان‌بندی آن در کمیسیون انرژی خبر داد.

رحیمی مظفری با اشاره به پیشنهاد احداث پارک گوگردی افزود: از هر گونه پیشنهاد در حوزه پایین‌دستی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استقبال می‌کنیم زیرا ایجاد اشتغال و  ارزش افزوده بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به موضوع مصوبه شورای اقتصاد درباره توسعه میدان‌های گازی مناطق مرکزی ایران گفت: اختصاص چهار درصد مبلغ پروژه در زمان صورت‌وضعیت به حمایت‌های اجتماعی در منطقه نیز نیازمند پیگیری مدیران است تا این مهم محقق شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: با توجه به اهمیت منطقه خانگیران و موقعیت راهبردی آن از حیث تولید گاز باید در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران اقدام‌های اساسی و مهم به‌سرعت انجام شود زیرا ایجاد هرگونه مشکل در این ناحیه از کشور ممکن است باعث بحران شود، پروژه ذخیره‌سازی گاز در منطقه شمال شرق کشور یک مسئله امنیتی و پدافندی است و باید این مهم انجام شود.

رحیمی مظفری درباره مسائلی از جمله تأمین خوراک صنایع پایین‌دستی، تأمین مسکن کارکنان، بیمارستان و تأمین تجهیزات، روابط اقتصادی با کشور ترکمنستان نیز با ارائه توضیحاتی، راهکارهایی را بیان کرد.

در همین حال، فرشید خیبری، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق نیز ضمن خیر مقدم به مدعوین در این نشست به اهمیت تولید محصول راهبردی گاز از میدان‌های خانگیران و گنبدلی از سوی شرکت نفت و گاز شرق به‌عنوان تنها تولیدکننده گاز در شمال و شمال شرق کشور اشاره و تصریح کرد: اکنون ظرفیت تولید روزانه این شرکت ۶۲ میلیون متر مکعب است که از این میزان حدود ۴۳ میلیون متر مکعب به پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد برای تصفیه ارسال می‌شود و حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب نیز گاز شیرین از مخزن شوریجه B برداشت و پس از تفکیک و جداسازی میعانات در مرکز جمالی‌نیا برای مصرف شهرستان مشهد ارسال می‌شود،مچنین حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیون متر مکعب از مخزن شوریجه D به‌عنوان مخزن ذخیره‌سازی بازتولید می‌شود.

چالش‌ها و مشکلات نفت و گاز شرق یکی پس از دیگری در حال برطرف شدن است

وی از همراهی و همیاری مجموعه نفت مناطق مرکزی در رفع چالش‌ها و مسائل شرکت نفت و گاز شرق قدردانی و تشکر کرد و افزود: این چالش‌ها و مسائل سال‌های پیاپی در این شرکت وجود داشت و هم‌اکنون با پیگیری‌های لازم این مسائل یکی پس از دیگری در حال حل شدن است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز شرق با اشاره به نگاه ویژه نماینده سرخس در مجلس و فرماندار این شهرستان به صنعت نفت و گاز و حمایت وی از این صنعت در شمال شرق کشور بر پیگیری‌های ویژه در بخش شرکت‌های نفت و گاز و برای منافع مردم شهرستان تأکید کرد.

خیبری تصریح کرد: در زمینه مسئولیت‌ اجتماعی از محل اعتبارات شرکت ملی نفت ایران و با پیگیری‌های آقای قاضی‌زاده، تاکنون 6 باب مدرسه در شهرستان سرخس احداث شده است و ذینفعان این پروژه‌ها نیز همکاران نفت و گاز و مردم شهرستان هستند.

در پایان این نشست عباس رزمی، مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی نفت ایران، منطقه عملیاتی خانگیران را یکی از مناطق حساس و حیاتی دانست و خواستار نگاه ویژه به این منطقه شد و افزود: امکانات رفاهی و حقوقی حداقل انتظارات همکاران ما در منطقه خانگیران است.

وی تصریح کرد: مدیران صنعت نفت در این نقطه از کشور نیازمند حمایت و همکاری هستند تا بتوانند برای کشور خلق ثروت کنند، لازم است در بعضی از حوزه‌ها از جمله بهسازی جاده‌ها، موارد حراستی، ایمنی تجهیزات و ... حمایت و مساعدت انجام شود و از طریق طرح هادی و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حمایت وزارت نفت بحث کمک به جامعه پیرامونی و روستاهای همجوار نیز قابل انجام است.

کد خبر 466869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =