جهان برای بلندمدت نیازمند گاز است/ گاز روسیه سرانجام به بازار اروپا باز می‌گردد

وزیران انرژی قطر و امارات بر نیاز طولانی‌مدت جهان به سوخت پاک گاز طبیعی تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر و سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در نشست جهانی انرژی شورای آتلانتیک گفتند: جهان برای مدت طولانی به گاز طبیعی نیاز خواهد داشت و برای تضمین امنیت عرضه و قیمت‌های مقرون به صرفه در مسیر انتقال جهانی انرژی نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است.

وزیر انرژی قطر بیان کرد: با زمستان معتدل در اروپا شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم، اما با توجه به اینکه تا سال ۲۰۲۵ گاز تولیدی زیادی وارد بازار نمی‌شود نوسان‌ها برای مدتی باقی خواهد ماند.

الکعبی گفت: مسئله این است که وقتی اروپا بخواهد برای سال جاری و آینده ذخیره‌سازی‌های خود را پر کند چه اتفاقی می‌افتد.

وی در جمع خبرنگاران افزود: قطر در تلاش است تولید گاز خود را افزایش دهد، حجم محدودی برای انتقال به اروپا دارد که نمی‌تواند آن را منحرف کند، اما برای کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم محدودیت‌هایی وجود دارد.

قطر از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) در جهان است و امارات متحده عربی از تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به‌شمار می‌آید که تمرکز خود را روی بازار گاز بیشتر کرده است، زیرا اروپا به‌دنبال جایگزینی واردات انرژی روسیه پس از کاهش عرضه از زمان اعمال تحریم‌های غرب علیه مسکو به‌دلیل تنش‌های روسیه - اوکراین است.

وزیر انرژی قطر گفت: معتقدم گاز روسیه  سرانجام به اروپا باز می‌گردد.

وزیر انرژی امارات متحده عربی در یک نشست تخصصی در نشست جهانی انرژی شورای آتلانتیک واقع در ابوظبی تصریح کرد: برای مدت طولانی جهان به گاز نیاز دارد و در حالی که ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر می‌شود ما هنوز به سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش گاز نیاز داریم.

مزروعی گفت: همه دنیا باید به فکر منابع برای سرمایه‌گذاری و ترغیب شرکت‌ها به افزایش تولید گاز با هدف دستیابی به سوخت مقرون به‌صرفه باشند.

کعبی یادآور شد: فشارهای حامیان انرژی سبز برای جلوگیری از انجام حفاری‌های نفت و گاز در آفریقا غیرمنصفانه است، زیرا افزون بر نیاز جهان، توسعه صنایع نفت و گاز برای اقتصاد کشورهای واقع در قاره سیاه مهم است.

مزروعی گفت: راهبرد نامشخص بسیاری از کشورها تعهد به قراردادهای بلندمدت گاز را برای آنها دشوار کرده است که این موضوع به‌نوبه خود تأمین مالی برای سرمایه‌گذاری در توسعه ظرفیت تولید را برای شرکت‌های انرژی دشوار می‌کند.

با افزایش رقابت در بازار گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی)، آلمان پارسال برای تأمین ال‌ان‌جی قراردادی ۱۵ ساله از سال ۲۰۲۶ با قطر امضا کرد که نخستین محموله از این پروژه به اروپا از طرح توسعه میدان شمالی قطر خواهد بود.

قطر انرژی همچنین قراردادی ۲۷ ساله برای عرضه ال‌ان‌جی با سینوپک چین امضا کرده است.

کعبی گفت: مذاکرات با بسیاری از مشارکت‌کنندگان و سرمایه‌گذاران در سراسر جهان در حال انجام است.

وی افزود: خریداران اروپایی و آسیایی زیادی هستند و این ظرفیت وجود دارد که تا پایان سال جاری میلادی، کل طرح‌های توسعه قطر در قالب مشارکت واگذار شود.

طرح دو مرحله‌ای توسعه میدان شمالی قطر شامل ۶ ردیف پالایشی برای تولید ال‌ان‌جی است که ظرفیت تولید این کشور را از سالانه ۷۷ میلیون تن به ۱۲۶ میلیون تن تا سال ۲۰۲۷ می‌رساند.

کد خبر 467582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =