شرکت‌های صاحب مجاری عرضه، زیر پوشش تولیدکننده قرار می‌گیرند

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از زیر پوشش قرار گرفتن شرکت‌های صاحب مجاری عرضه از سوی تولیدکنندگان فرآورده خبر داد و گفت: شرکت‌های صاحب مجاری عرضه در قالب جدید طرح برندینگ، کار تولید را به موازات انجام می‌دهند که گام بزرگی در حوزه برندینگ به‌شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری در آیین امضای قرارداد سه‌جانبه تأمین، انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی حوزه شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت (برندینگ) که بعدازظهر امروز (شنبه، یکم بهمن‌ماه) برگزار شد، گفت: گام نخست این طرح در پالایشگاه تبریز به‌صورت محدود آغاز و مقرر شد در یکی از کلانشهرها نیز اجرایی شود تا بتوانیم به‌تدریج، ظرفیت انتقال را ایجاد و خود منطقه، فرآورده را عرضه کند.

وی افزود: عرضه فرآورده از سوی تولیدکننده از جمله اهداف طرح برندینگ بود که جایگاه و عرضه‌کننده، خود صاحب حمل‌ونقل هستند و فرآورده را از مخزن انبار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دریافت کرده و در منطقه مصرف‌کننده تحویل دهد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با تأکید بر اینکه این طرح به‌عنوان پایلوت در پالایشگاه اصفهان اجرایی و آسیب‌شناسی می‌شود و دیگر پالایشگاه‌ها نیز وارد می‌شوند و حداقل حوزه درون‌شهری را پوشش خواهند داد، گفت: بحث‌های برون‌شهری و ... نیز در بقیه سیاست‌ها و روابط مالی به‌تدریج اتفاق خواهد افتاد تا بتوانیم مصرف‌کنندگان عمده را مدیریت کنیم و مانع انحراف از مسیر شویم و در عین حال کیفی‌سازی را بهبود ببخشیم که این موضوع سبب یکپارچگی تولید، توزیع و مصرف خواهد شد.

سالاری با اشاره به اینکه امروزه شرکت‌هایی که صاحب مجاری عرضه هستند، زیر پوشش تولیدکننده قرار می‌گیرند و کار تولید را به موازات آن انجام می‌دهند که گام بزرگی در حوزه برندینگ به‌شمار می‌آید، گفت: امیدواریم بتوانیم برندسازی واقعی را در مجموعه شرکت شکل دهیم و ساماندهی کنیم. مجوزهایی که در گذشته در این حوزه ارائه شده بود، غربالگری شده است و اگر این پوشش‌ها انجام شود، در عمل هم از مشتری دفاع می‌شود و هم تولیدکننده محصول خود را عرضه و از محصول خود دفاع می‌کند و به نوعی سیاست مدیریت مصرف سوخت نیز در کشور اتفاق خواهد افتاد.

وی تأکید کرد: امیدواریم این قرارداد زمینه‌ای برای اقدام‌های بعدی شود و در پالایشگاه‌های دیگر نیز اتفاق بیفتد و بتوانیم محصول را به‌صورت مستقیم به‌دست مصرف‌کننده برسانیم و سیاستی که در طرح برندینگ نهفته است، در همه ابعاد در این قرارداد پیاده‌سازی شود و زیرساختی که در شرکت حمل‌ونقل اصفهان تشکیل شده است، در دیگر شرکت‌های پالایشی نیز شکل بگیرد.

افزایش ظرفیت انتقال فرآورده در چرخه حمل‌ونقل

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: امیدواریم با مجوزی که با مجموعه‌های بانکی برای واردات خودرو به شرط اسقاط امضا شد، بتوانیم ظرفیت انتقال را در چرخه حمل‌ونقل افزایش دهیم و بخش بیشتر مجاری عرضه داخل شهری به این طرح اضافه شود و بتوانیم از این ظرفیت در مواقع بحران استفاده کنیم.

سالاری با اشاره به اینکه به لحاظ مدیریت مصرف نیز اقدام‌هایی شده تا در سبد حمل‌ونقل تغییراتی انجام شود و حمل‌ونقل ریلی را یک اولویت قرار دهیم، افزود: امروز هم ظرفیت‌هایی در جنوب کشور ایجاد شده است و در حوزه توسعه شبکه خطوط نیز اقدام‌هایی در حال اجراست که به لحاظ تأمین امنیت انرژی و مسائل محیط زیستی اثربخش است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این مجاری عرضه نظام کارمزدی به سمت حق‌العمل‌کاری پیش می‌رفت، تأکید کرد: امیدواریم پس از این، شرکت‌های پالایشی که صاحب تولید فرآورده هستند، مستقیم ارتباط میان تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده را محقق کنند.

تأمین مطلوب سوخت جایگزین در شرایط افت فشار شبکه گاز خانگی با تلاش کارکنان پالایش و پخش

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش همچنین درباره سوخت‌رسانی در شرایط افت فشار شبکه گاز خانگی کشور گفت: در شرایط ناترازی گاز که تا پایان هفته جاری ادامه دارد، به همکاران خود خداقوت می‌گویم که به‌صورت شبانه‌روزی در آماده‌باش کامل بودند و در مناطق نیز تلاش کردیم این چالش و مشکل سوخت‌رسانی را در نیروگاه‌ها به‌طور کامل حل کنیم.

سالاری ادامه داد: ‌در بخش‌هایی که با افت فشار روبه‌رو شده بودند و جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی قطع شده بود، در حوزه خانوار و صنایع با همکاری و همدلی مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و نشست‌های روزانه با مجموعه نیرو، شرکت گاز و دیسپچینگ وزارت نیرو و شرکت گاز هماهنگی‌های لازم انجام شد و خوشبختانه توانستیم، عرضه سوخت جایگزین، بنزین در بخش حمل‌ونقل و تأمین سوخت صنایع و نیروگاه‌ها را پوشش دهیم.

وی افزود: توزیع روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت در حوزه نیروگاهی، ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در بخش حمل‌ونقل، ۸۵ میلیون لیتر نفت گاز، ۱۵ میلیون لیتر در حوزه صنایع و حمل‌ونقل عمومی و تأمین سوخت دیگر بخش‌ها نظیر صنایع سیمان عدد بزرگی است که به لطف خداوند و تلاش همکاران من در مجموعه تولید و حمل‌ونقل محقق شد و توانستیم شمال‌شرق کشور را به‌صورت کامل پوشش دهیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: امیدواریم در هفته پیش رو نیز با برنامه‌ریزی‌های انجام شده چالشی نداشته باشیم و مردم دچار مشکل نشوند، وسایل گرمایشی لازم پیش‌بینی شده و ذخیره‌سازی لازم در حوزه گاز مایع انجام شده است.

افزایش ظرفیت تولید فرآورده در دستور کار است

سالاری گفت: افزایش ظرفیت تولید فرآورده در دستور کار قرار گرفته است و پروژه‌هایی نیز به این منظور در شرکت‌های پالایشی در حال اجرا داریم که باید تسریع شود. در شرکت پالایش نفت اصفهان، ۱۲ میلیون لیتر نفت کوره تولیدی باید کیفی‌سازی شود.

وی تأکید کرد: تکلیف قانونی ما این است که نفت کوره به لحاظ گوگرد به نیم درصد برسد، یکی از تکالیف ما کیفی‌سازی است که با ترکیب جدید هیئت مدیره و تلاشی که همکاران من در پالایشگاه دارند، امیدواریم این پروژه به‌سرعت اجرایی شود و نفت کوره تولیدی در این پالایشگاه به فرآورده‌های کیفی سبک تبدیل شود.

کد خبر 467631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =