دستورعمل پروانه اچ‌اس‌ئی نفت مناطق مرکزی بازنگری و اصلاح می‌شود

دستورعمل پروانه انجام کار از سوی اچ‌اس‌ئی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به‌منظور اجرای الزام‌های ابلاغی، رفع مشکلات پروانه کار، بهبود مستمر و تأثیر تجربه‌های منتج از تجزیه و تحلیل حوادث، بازنگری و اصلاح می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران یحیی خرمی‌مقدم دبیر جلسه بازنگری دستورعمل پروانه کار درباره تغییرها، گفت: به‌منظور اجرای الزام‌های ابلاغی، رفع مشکلات پروانه کار، بهبود مستمر و تأثیر تجربیات منتج از تجزیه‌وتحلیل حوادث جلسات بازنگری این دستورعمل برگزار شد.

وی درباره اهم تغییرها در این دستورعمل‌ تصریح کرد: این تغییرات شامل ‌درج پروانه ایزولاسیون الکتریکی و مکانیکی - فرآیندی و روش تکمیل آن، اصلاح شرایط دریافت صلاحیت امضا پروانه کار، تعیین دوره‎های آموزشی برای مسئول ناحیه و مسئول اجرای کار مطابق با ماتریس آموزشی ابلاغی اچ‌اس‌ئی وزارت نفت و تعیین نحوه نظارت سمت جدید افسر ایمنی مستقر در تأسیسات بر فعالیت‌های مشمول پروانه کار است، همچنین مقرر شد از طرف شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، به همه شرکت‌ها و مناطق عملیاتی در روز پیش از انجام پروانه کار تشکیل نشست‌های پروانه کار را ابلاغ کند.

دبیر نشست بازنگری دستورعمل پروانه کار درباره لزوم بازنگری دستورعمل در بازه زمانی چهار یا پنج ساله اظهار کرد: پس از تهیه هر دستورعمل لازم است میزان اثربخشی آن در حین اجرا، سنجش و بر اساس نتایج اثربخشی، مشکلات احتمالی آن شناسایی و موارد قابل اصلاح یا بهبود مشخص شود. طبق دستورعمل حاضر، این سنجش باید از سوی بخش‌های مختلف، در بازه‌های زمانی مشخص و طبق چک‌لیست بازنگری سیستم‌های مجوز کار پیوست آن انجام شود.

خرمی ادامه داد: در شرایط عادی، دوره بازنگری این دستورعمل چهار یا پنج ساله بوده و با تشکیل نشست‌های مدیریتی و کارشناسی متعدد، دستورعمل تازه از سوی مدیرعامل ابلاغ می‌شود. این بازنگری‌ها رویه‌ای بین‌المللی است و برای مثال هر پنج سال یک‌بار، همه استانداردهای ایزو برای تعیین اینکه آیا نیاز به تجدیدنظر دارند یا خیر، با مقایسه آنها با نیازهای بازار، بازبینی می‌شوند، افزون بر این، چنانچه در این مدت الزام‌های جدیدی در رابطه با سیستم مجوز انجام کار ابلاغ شود یا حادثه‌ای در اثر نقص این سیستم رخ دهد، ویرایش دستورعمل نیز ضرورت می‌یابد.

وی افزود: در این بازه زمانی‌، نتایج اثربخشی ارسالی به اداره اچ‌اس‌ئی ستاد تهران، بررسی و تحلیل می‌شود و ویرایش جدید در جلساتی با حضور نمایندگان ایمنی و آتش‌نشانی شرکت‌ها و مناطق عملیاتی بررسی و با در نظر گرفتن همه جوانب کار، رشد و توسعه اچ‌اس‌ئی و بهبود مستمر و مشکلات و موانع اجرای کار در مناطق، دستورعمل جدید ابلاغ می‌شود.

مسئول اچ‌اس‌ئی طرح‌ها درباره نشست‌های برگزارشده برای بررسی دستورعمل پروانه کار اظهار کرد: پس از تهیه پیش‌نویس اولیه ویرایش جدید، در جلساتی که در مناطق عملیاتی نار و تنگ بیجار برگزار شد به بررسی تغییرات جدید پرداختیم و در نهایت در جلسه مشهد کلیات ویرایش جدید مورد توافق حاضران قرار گرفت که پس از انجام مراحل اداری مربوط به سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) به‌زودی ابلاغ می‌شود. در تهیه، اجرا و بازنگری این مستند از چرخه بابا «برنامه‌ریزی - انجام - بررسی- اقدام» استفاده شده است. این چرخه بیانگر یک فرآیند مدیریتی است که در چهار مرحله انجام و دوباره از نو چرخه آغاز می‌شود.

خرمی درباره ضرورت وحدت رویه در دستورعمل‌های اچ‌اس‌ئی اجرایی در ستاد و مناطق عملیاتی تصریح کرد: با توجه به انجام پروژه‌های مختلف از سوی شرکت نفت مناطق مرکزی در مناطق عملیاتی همچون احداث موقعیت، حفاری، نصب تسهیلات، احداث مراکز جمع‌آوری و مراکز تقویت فشار و تأثیر فعالیت‌های ناشی از این پروژه‌ها بر مناطق عملیاتی و بالعکس، وحدت رویه در سیستم‌هایی مثل پروانه کار و یکپارچه‌سازی سیستم نه‌تنها می‌تواند از حوادث و اتفاقات ناگوار بکاهد، بلکه سبب تسریع در انجام پروژه‌ها و صیانت از تولید می‌شود.

وی درباره فرهنگ سازمانی هر منطقه در پذیرش این الزام‌ها و بومی‌سازی آنها گفت: رویکرد غالب در بسیاری از شرکت‌ها تهیه چنین دستورعمل‌هایی از سوی ستاد اصلی و ابلاغ به زیرمجموعه است، اما رویکرد مدیرعامل و رؤسای اچ‌اس‌ئی در شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت‌های تابع، در نظر گرفتن فرهنگ سازمانی، تجارب هر منطقه و در مجموع هنجارها و ناهنجارهای ‌اچ‌اس‌ئی موجود در آنها در عین انطباق با الزام‌های ابلاغی است. علت اصلی دعوت از رؤسای اچ‌اس‌ئی شرکت‌ها و مناطق عملیاتی، افزون بر تهیه دستورعملی جامع و کاربردی، در نظر گرفتن همه شرایط مناطق عملیاتی بود.

بر اساس این گزارش، مسئول اچ‌اس‌ئی طرح‌ها در رابطه با اقدام‌های دیگری که برای اجرای الزام‌های ایمنی و آتش‌نشانی و رشد و ارتقای سازمان در این سال‌ها انجام شده است‌، تصریح کرد: با حمایت و پشتیبانی رئیس اچ‌اس‌ئی و همکاری خوب و امیدبخش مدیریت‌ها و اداره‌های مختلف خوشبختانه اقدام‌های خوبی انجام شده که می‌توان از آن جمله به خرید خودروهای فوماتیک آتش‌نشانی، خودروهای پیشرو آتش‌نشانی، لوازم و تجهیزات حیاتی، دستگاه‌های تنفسی SCBA و فرار مورد نیاز شرکت‌ها، دستگاه کنترل فوران چاه (Well Capping) و...، اعمال الزام‌های اچ‌اس‌ئی پیمانکاران در اسناد مناقصات شرکت، استانداردسازی مستندات ایمنی فرآیند هنگام مطالعات پایه، استانداردسازی تجهیزات حفاظت فردی، در سرویس قرار دادن سیستم‌های اعلان حریق ساختمان‌ها، تهیه نرم‌افزارهای حوادث و گزارش ماهانه، طبقه‌بندی ایستگاه‌های آتش‌نشانی و اصلاح ساختار سازمانی این ایستگاه‌ها اشاره کرد.

خرمی درباره اهداف آینده این بخش از اداره اچ‌اس‌ئی بیان کرد: اکنون اهداف و اقدام‌هایی همچون انجام آنالیز شکاف سیستم مدیریت ایمنی فرآیند و تهیه نقشه ‌راه برای اجرای کامل عناصر این سیستم طبق مدل CCPS (Chemical Center of Process Safety) در شرکت، برگزاری دوره آموزشی و اخذ گواهی صلاحیت برای رهبران گروه ایمنی پیش از راه‌اندازی برای اجرای کامل راهنمای  PSSR، اخذ بودجه برای تعویض خودروهای آتش‌نشانی فرسوده مناطق عملیاتی، پیگیری تأمین و تکمیل نیروهای آتش‌نشانی مورد نیاز مناطق عملیاتی در بخش ارکان ثالث، پیگیری دریافت مجوز برای ساخت ایستگاه‌های آتش‌نشانی در پروژه‌های تازه شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت، ایمن‌سازی ساختمان‌های ستادی، ارتقای البسه استحفاظی، نظارت کامل بر اجرای الزام‌های اچ‌اس‌ئی در پروژه‌های جاری و آتی شرکت در دستور کار این بخش قرار دارد.

کد خبر 468138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =