تنش‌های روسیه - اوکراین تغییر به سمت انرژی پاک را سرعت می‌بخشد

شرکت بی‌پی انگلیس اعلام کرد که تنش‌های مسکو-‌کی‌یف سبب شتاب‌بخشی به روند تغییر مسیر به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بی‌پی روز دوشنبه (دهم بهمن‌ماه) در گزارشی اعلام کرد انتظار می‌رود تنش‌های روسیه - اوکراین بر تقاضای بلندمدت انرژی تأثیر می‌گذارد و با افزایش تولید انرژی در داخل کشورها، تغییر مسیر به سمت مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر و کم‌کربن شتاب می‌گیرد.

شرکت بی‌پی در گزارش چشم‌انداز انرژی سال ۲۰۲۳ خود اعلام کرد: تنش‌های مسکو - کی‌یف و به‌دنبال آن افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی و کاهش فعالیت تجاری، پیش‌بینی فعالیت اقتصادی جهان را تا سال ۲۰۳۵ در مقایسه با برآورد سال گذشته میلادی حدود ۳ درصد کاهش می‌دهد.

بی‌پی پیش‌بینی خود درباره تقاضای نفت خام و گاز طبیعی را برای سال ۲۰۳۵ میلادی به‌ترتیب ۵ و ۶ درصد، براساس سناریوی پیش‌بینی مرکزی خود که منطبق بر برنامه‌های انتقال انرژی کنونی دولت‌هاست، کاهش داد.

این شرکت انگلیسی اعلام کرد این تغییرها بیشتر در اروپا و آسیا که به‌شدت به واردات انرژی متکی هستند، متمرکز است.

بر اساس سه سناریو، تقاضای جهانی انرژی بین اواخر دهه ۲۰۲۰ و ۲۰۳۵ به اوج خود می‌رسد.

برنارد لونی، مدیرعامل بی‌پی در نظر دارد تجارت انرژی‌های تجدیدپذیر این شرکت را به‌سرعت افزایش دهد و در همین مسیر تولید نفت و گاز را تا سال ۲۰۳۰ میلادی کاهش دهد.

روسیه صادرکننده عمده انرژی و دیگر کالاهاست.

پس از کاهش فروش گاز روسیه به اروپا و تحریم‌های قاره سبز علیه خرید نفت از روسیه، مسیرهای تجارت جهانی انرژی پس از تنش‌های مسکو - کی‌یف به‌طور خیره‌کننده‌ای تغییر کرد.

هم‌زمان، افزایش قیمت جهانی انرژی در سال گذشته میلادی باعث شد دولت‌ها به تولید انرژی داخلی از جمله انرژی‌های هسته‌ای، انرژی‌های تجدیدپذیر، برق‌آبی و زغال‌سنگ سرعت بخشند.

در مجموع، بی‌پی انتظار دارد مصرف انرژی اولیه در سال ۲۰۳۵ نسبت به چشم‌انداز سال گذشته میلادی ۲ درصد کمتر باشد که نیمی از این کاهش به‌دلیل افزایش بهره‌وری انرژی و نیمی هم به‌دلیل کاهش فعالیت‌های اقتصادی است.

اسپنسر دیل، اقتصاددان ارشد بی‌پی در این گزارش گفت: افزایش تمرکز بر امنیت انرژی در نتیجه تنش‌های مسکو - کی‌یف این ظرفیت را دارد که به حرکت در مسیر انتقال انرژی شتاب ببخشد، زیرا کشورها به‌دنبال افزایش دسترسی به انرژی تولید داخل هستند که احتمال می‌رود بیشتر آن از محل انرژی‌های تجدیدپذیر و دیگر سوخت‌های غیرفسیلی تأمین شود. 

طبق سناریوهای سه‌گانه بی‌پی قرار است تقاضای نفت پس از سال ۲۰۳۰ به‌سرعت روندی کاهشی داشته باشد، اما همچنان نقشی مهم در سازوکار انرژی جهان ایفا خواهد کرد و تقاضای جهانی تا سال ۲۰۳۵ به ۷۰ تا ۸۰ میلیون بشکه در روز در مقایسه با مصرف کنونی حدود روزانه ۱۰۰ میلیون بشکه می‌رسد.

انتشار کربن در سال ۲۰۳۰ میلادی با سناریوی مرکزی بی‌پی، ۳.۷ درصد کمتر از چشم‌انداز پیشین است، در این سناریو، انتشار کربن در سطح جهانی در دهه ۲۰۲۰ به اوج خود می‌رسد و تا حدود سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

کد خبر 468227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =