اقدام‌های سازنده وزارت نفت برای احیای دیپلماسی انرژی و خنثی‌سازی تحریم‌ها

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تلاش‌ها و اقدام‌های وزارت نفت در یک سال و نیم اخیر به‌ویژه در بخش دیپلماسی انرژی و خنثی‌سازی تحریم‌ها قدردانی کردند.

شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا به بخشی از اقدام‌های مهم و سازنده وزارت نفت دولت سیزدهم از جمله افزایش درآمدهای نفتی و همکاری با همسایگان در حوزه انرژی و در عین حال خنثی‌سازی تحریم‌ها اشاره کردند.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: برخلاف دولت گذشته که بیشتر اقدام‌ها در این وزارتخانه در حد حرف و شعار باقی ماند، در دولت سیزدهم شاهد هستیم از طریق فعال شدن دیپلماسی انرژی با کشورهای همسایه، فروش نفت و فرآورده‌های نفتی افزایش یافته است و توانستیم با چنین رویکردی تحریم‌ها را خنثی کنیم.

وی افزود: همکاری با کشورهای همسایه در حوزه انرژی، دریافت بدهی‌های گازی از عراق، افزایش درآمدهای نفتی و بازگشت پول آن به کشور و... از جمله اقدام‌های مهم وزارت نفت در یک سال و نیم گذشته بود، در حالی که در دولت گذشته به چنین مواردی بی‌توجهی شد.

هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به موضوع احیای دیپلماسی انرژی کشور در دولت سیزدهم گفت: ایران باید با همه کشورهای همسایه ارتباط برقرار کند تا مشکلات اقتصادی کشور برطرف شود.

وی اظهار کرد: اتخاذ رویکرد دیپلماسی فعال انرژی از سوی این دولت سبب افزایش مشتری‌های نفتی ایران و جهش درآمدهای نفتی کشور شده است.

منصور شکرالهی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان اینکه دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم به‌صورت ملموس و واقعی نمایان شده است، گفت: در این دولت به‌خوبی مشاهده کردیم که همکاری با جهان در حوزه انرژی فعال شده است.

وی با اشاره به اینکه اقدام‌های خوبی در حوزه دیپلماسی انرژی از طرف وزارت نفت انجام شده است، افزود: امروز اهمیت راهبردی برای ما ترانزیت در حوزه نفت و گاز است که باید بیش از گذشته روی آن کار شود، این مهم برای ما ارزآوری خوبی نیز خواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیز در دستور کار دیپلماسی انرژی دولت و وزارت نفت قرار دارد که بی‌شک سبب بی‌اثر کردن تحریم‌ها می‌شود.

حسین حسین‌زاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان اینکه دیپلماسی فعال انرژی در صنعت نفت و گاز ما تأثیرگذار خواهد بود، گفت: در گذشته به موضوع دیپلماسی انرژی به‌ویژه با کشورهای همسایه توجهی نشد که خوشبختانه دیپلماسی منطقه‌ای و انرژی در دولت سیزدهم منطقی و تأثیرگذار بوده است.

وی اعلام کرد: فعال شدن دیپلماسی انرژی و منطقه‌ای برای توسعه صنعت نفت و گاز ما بسیار راهگشاست، همچنین معتقدم اگر همکاری با کشورهای همسایه بیش از این افزایش یابد به رشد صادرات نفت و تحول صنعت نفت کمک خواهد کرد.

کد خبر 468231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =