گواهی سپرده نفت‌خام ابزاری برای شفافیت و تنوع‌بخشی به صادرات است

وزیر نفت با بیان اینکه گواهی سپرده نفت‌خام می‌تواند به‌عنوان وثیقه و ضمانت بانکی استفاده شود، گفت: این گواهی ابزاری برای شفافیت و ایجاد تنوع در صادرات نفت است.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی صبح امروز (یکشنبه، ۲۱ اسفندماه) در آیین رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی با اشاره به فعالیت ۱۶ ماهه شرکت ملی نفت ایران به‌منظور آماده‌سازی این معاملات گفت: این هدف مهم با همفکری بخش اقتصاد کشور انجام و در این همکاری همه ایرادها و معایبی که در نسخه‌های مشابه آن در دولت گذشته وجود داشت برطرف شد.

وی مشارکت‌ حداکثری سرمایه‌های خرد مردم در این معاملات را از موضوع‌های کلیدی برشمرد که در دولت گذشته محقق نشده بود و افزود: از زمان آغاز به‌کار دولت در شهریورماه ۱۴۰۰، مشکلات و مسائل عدیده‌ای در همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به‌ویژه در وزارت نفت وجود داشت.

وزیر نفت افزود: همه از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگران فروش نفت بودند و درباره توانمندی وزارت نفت برای فروش نفت شک داشتند، در آن دوران آمار فروش نفت بسیار پایین آمده بود و از سال ۹۷ به بعد روزها و ماه‌هایی بود که وصول درآمد نفتی به صفر رسیده بود و در باقی ماه‌ها هم بسیار پایین بود که آمارهای آن نیز موجود است.

تحقق دیپلماسی قوی انرژی در دولت سیزدهم

اوجی با بیان اینکه تحریم‌های این روزها بسیار سنگین‌تر از تحریم‌های دولت گذشته است و در آن زمان اتحادیه اروپا برای تحریم‌ها همراه آمریکا نبود، تشریح کرد: این روزها شاهد شدیدترین‌ تحریم‌ها نه‌تنها در حوزه فروش نفت، بلکه در حوزه بانکی، حمل‌ونقل و بیمه‌ای هستیم و با  وجود این به لطف پروردگار، کار جهادی، برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌ها شاهد تحقق دیپلماسی قوی انرژی هستیم و فروش نفت به بیشترین میزان سال‌های اخیر رسیده است.

وی در این باره توضیح داد: در ۱۱ ماه اخیر توانستیم ۱۴ میلیارد دلار در سامانه نیما و به‌تازگی در سامانه مبادلات ارزی واریز کنیم و این مهم با افزایش ۱۹۰ میلیون بشکه‌ای فروش نفت و میعانات نسبت به سال ۱۳۹۹ و افزایش ۸۳ میلیون بشکه‌ای فروش نفت و میعانات گازی نسبت به سال ۱۴۰۰ محقق شد که درآمدهای حاصل از آن به کل وصول شده است.

وزیر نفت از افزایش صادرات گاز نیز در همین دوره خبر داد و گفت: در حوزه گاز شاهد افزایش ۱۴ درصدی صادرات نسبت به پارسال هستیم که ارزش ۶.۵ میلیارد دلاری را در پی داشت و در صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) نیز افزایش ۲۱ درصدی صادرات را شاهد بودیم.

اوجی با اشاره به بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی از افزایش تولید ال‌پی‌جی و اتان یاد کرد و گفت: با بهره‌برداری از این پالایشگاه سالانه یک میلیون تن ال‌پی‌جی و یک میلیون تن اتان بیشتر برای صادرات داریم.

ابتکار شرکت ملی نفت ایران برای فروش میعانات گازی

وی با بیان اینکه در زمان تحویل دولت ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره روی آب داشتیم، افزود: دیگر جایی برای ذخیره‌سازی در خشکی و دریا باقی نمانده بود، اما با تدابیر دولت و وزارت نفت اکنون کمتر از ۲۰ میلیون بشکه ذخیره باقی مانده و این در حالی است که روزانه ۸۵۰ تا ۸۶۰ هزار بشکه نیز تولید میعانات گازی داریم.

وزیر نفت اقدام مبتکرانه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران را عاملی برای کاهش ذخایر میعانات گازی روی آب ایران دانست و افزود: راه‌اندازی واحد شیرین‌سازی و مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی فازهای ۲ و ۳ پارس‌جنوبی ابتکاری بود که به کاهش میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب کمک کرد.

اوجی معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی را از دیگر ابتکارهای خجسته‌مهر و مدیریت شرکت ملی نفت ایران برشمرد و گفت: به‌منظور تنوع ‌بخشی به صادرات و استفاده از سرمایه‌های خرد و مردمی، همکاران فروش گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی را ابداع کردند که امیدواریم با استقبال خوب روبه‌رو شود و سرمایه مناسبی فراهم کند و مردم نیز در این مسیر متضرر نخواهند بود.

وی با بیان اینکه این گواهی‌ معاملات ابزار شفافیت و تنوع‌بخشی فروش نفت هستند، گفت: صاحبان اوراق می‌توانند از این گواهی به‌عنوان ضمانت و وثایق بانکی استفاده کنند.

کد خبر 470246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =