۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
  • کد خبر: 470443
پایان خوش ۱۴۰۱ برای صنعت گاز ایران

صنعت گاز ایران نیمه دوم سال ۱۴۰۱ را با وجود سرمای پایدار و ماندگار در بیشتر استان‌های کشور در مدت طولانی، همچنین ناترازی گاز با موفقیت سپری کرد.

به گزارش شانا، کشورمان در سالی که گذشت سرمایی کم‌سابقه را از نظر شدت و ماندگاری دمای زیر صفر درجه در بسیاری از استان‌های کشور به‌ویژه در فصل زمستان تجربه کرد که همین موضوع همراه با وجود ناترازی روزانه حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب، سبب شد کارکنان صنعت نفت و گاز روزهای پرکار و سختی را برای پایداری شبکه گاز بخش خانگی و تجاری بگذرانند.

جواد اوجی، وزیر نفت هم به‌طور ۲۴ ساعته پیگیر وضع گازرسانی به خانه‌های مردم در سراسر کشور بود و به همین منظور دو بار به‌صورت سرزده از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران بازدید کرد و از افزایش مصرف گاز بخش خانگی و تجاری معادل ۲ فاز پارس جنوبی در فصل سرد پارسال خبر داد، به‌طوری که مصرف بخش خانگی و تجاری از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز هم عبور کرد.

پایان خوش ۱۴۰۱ برای صنعت گاز ایران

تخفیف تا ۴۵ درصدی برای خوش‌مصرف‌ها، افزایش تعرفه و جریمه گاز برای بدمصرف‌ها، پایش روزانه مصرف و قطع گاز بیش از ۱۴۴۰ مرکز دولتی و عمومی به‌دلیل رعایت نکردن الگوی مصرف بهینه گاز و راه‌اندازی پویش «هرخانه یک اتاق گرم» از دیگر تمهیدهای شرکت ملی گاز ایران برای مدیریت مصرف گاز در زمستان ۱۴۰۱ بود که سرانجام با موفقیت پایان یافت.

مدیران شرکت ملی گاز ایران اما با وجود راهبری شبانه‌روزی مصرف گاز طبیعی، از توسعه دیپلماسی انرژی غافل نبودند و در نیمه دوم پارسال، قرارداد تهاتر گاز ایران با برق ارمنستان تا سال ۱۴۰۹ به‌منظور دو برابر شدن صادرات گاز ایران به این کشور، همچنین انجام مذاکرات فشرده با مقام‌های کشورهای عراق و ترکیه برای تمدید قرارداد صادرات گاز به این کشورها را دنبال کردند.

آنچه در ادامه می‌خوانید مروری بر اقدام‌ها، دستاوردها و تحولات صنعت گاز در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ است.

شتاب گازرسانی در مناطق کم‌برخوردار

توسعه گازرسانی در سال که گذشت همچنان پرشتاب دنبال شد، به‌ویژه اینکه گاز به بسیاری از شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان رسید و در روزهای پایانی پارسال، خبر تکمیل خطوط انتقال گاز به چابهار منتشر شد.

در دهه فجر ۱۴۰۱ هم پروژه‌های متعدد گازرسانی به بهره‌برداری رسید یا کلنگ‌زنی شد( بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد ریال پروژه) که می‌توانید مشروح آن را اینجا بخوانید.

پایان خوش ۱۴۰۱ برای صنعت گاز ایران

گازرسانی به شهر خاش، بهره‌برداری از طرح گازرسانی به مجتمع ۳۹۶ واحدی ارتش در زاهدان، گازرسانی به ۸ پاسگاه مرزی استان گلستان، آغاز عملیات گازرسانی به ۱۰۲ روستای خراسان شمالی، گازرسانی به ۶ روستای مرزی پاوه، شهر ریجاب و ۲۷ روستای دالاهو، تکمیل گازرسانی به شهرهای کردستان، گازرسانی به بیش از ۷۰ هزار واحد مسکن مهر پرند، تکمیل گازرسانی به روستاهای شهرستان دماوند و آغاز عملیات اجرایی تقویت خط انتقال گاز ۱۶ اینچ تربت جام فقط بخشی از اخبار مربوط به گازرسانی در کشور است.

سردمداری پالایشگاه‌های گاز برای عبور از زمستان

پالایشگاه‌های گاز کشور هم در سال ۱۴۰۱ توانستند با تأمین و توزیع پایدار گاز طبیعی، به‌ویژه در روزهای سرد سال، گرمابخشی خانه‌های مردم را تضمین کنند. افزون بر این، پروژه‌های متعدد در حوزه ساخت بار اول، خودکفایی و همکاری با دانش‌بنیان‌ها را در دستور کار داشتند.

از جمله این اقدام‌ها می‌توان به اجرای ۹ طرح خودکفایی در پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد و بهره‌برداری رسمی از پروژه تغلیظ گازهای اسیدی در این مجموعه، کسب مقام برتر مجتمع گاز پارس جنوبی در استفاده از اقلام راهبردی ساخت بار اول در سطح وزارت نفت و استفاده از مولکولارسیو و کاتالیست داخلی برای نخستین‌ بار در پالایشگاه گاز ایلام اشاره کرد.

از دیگر اخبار پالایشگاه‌های گازی کشور افزایش ظرفیت تولید گاز در پالایشگاه بیدبلند، افزایش ۹ درصدی فرآورش گاز در پالایشگاه ایلام، افزایش ۸ درصدی تولید گاز در پالایشگاه سرخون و قشم و افزایش ۶.۵ درصدی تزریق گاز شیرین مجتمع پارس جنوبی به خطوط سراسری بوده است.

پایان خوش ۱۴۰۱ برای صنعت گاز ایران

توسعه توسط بازوی اجرایی صنعت گاز

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران پارسال اخبار امیدبخشی مانند توسعه همکاری‌ها در حوزه گاز و تأمین تجهیزات با ونزوئلا، درخواست عراق، عمان و ونزوئلا برای بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته ایرانی، پایان انحصار کشورهای خارجی در تولید ادورانت و بهره‌برداری از ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد که نویدبخش سرعت گرفتن قطار پیشرفت در صنعت گاز ایران بوده است.

*برای مرور اخبار صنعت گاز کشور در بهار و تابستان سال ۱۴۰۱ هم می‌توانید لینک‌ زیر را دنبال کنید.

صفر تا صدِ عملکرد صنعت گاز در نیمه نخست ۱۴۰۱

کد خبر 470443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =