مُهر تأیید کمیته نظارتی اوپک‌پلاس بر کاهش عرضه روزانه ۱.۶ میلیون بشکه‌ای

کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) ضمن تأکید بر پایبندی به برنامه کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای از یک کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای از ماه مه خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، چهل‌وهشتمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق ائتلاف تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) امروز (دوشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه) از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد، در همین حال امور اوپک و روابط با مجامع بین‌المللی انرژی به‌صورت مستقیم پیگیری نتایج این نشست بود.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس ضمن بررسی داده‌های تولید نفت خام در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۲۳ بر پایبندی کل اعضای اوپک‌پلاس به توافقنامه همکاری و سازوکار جبران تخطی‌ها تأکید کردند.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس ضمن تأکید بر پایبندی به توافقنامه همکاری (DoC) و تصمیم کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای در سی‌وسومین نشست وزارتی اوپک‌پلاس (پنجم اکتبر، دوم مهرماه ۱۴۰۱)، از اعضا خواست به سهمیه‌های تولید و سازوکار جبران تخطی‌ها پایبند باشند.

این نشست همچنین به تعدیل داوطلبانه کشورهای عضو ائتلاف طی دوم آوریل ۲۰۲۳ (یکشنبه، ۱۳ فروردین‌ماه) اشاره کرد. 

بر این اساس، عربستان سعودی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه، عراق روزانه ۲۱۱ هزار بشکه، امارات متحده عربی روزانه ۱۴۴ هزار بشکه، کویت روزانه ۱۲۸ هزار بشکه، قزاقستان روزانه ۷۸ هزار بشکه، الجزایر روزانه ۴۸ هزار بشکه، عمان روزانه ۴۰ هزار بشکه و گابن روزانه ۸ هزار بشکه از ماه مه تا پایان سال ۲۰۲۳ از تولید خود می‌کاهند.

این ارقام افزون بر برنامه کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای پیشین خواهد بود که در سی‌وسومین نشست وزارتی  وزیران اوپک‌پلاس تصمیم‌گیری شد.

موارد بالا افزون بر کاهش تولید داوطلبانه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ خواهد بود که از میانگین سطوح تولید برآوردشده از سوی منابع ثانویه برای ماه فوریه ۲۰۲۳ محاسبه شده است.

بر این اساس، کاهش تولید داوطلبانه کشورهای یادشده یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که به همراه برنامه کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای، مجموع کاهش عرضه اعضای این ائتلاف به ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

این نشست یادآور شد که این یک اقدام پیشگیرانه با هدف حمایت از ثبات بازار نفت است. کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس از دبیرخانه اوپک برای کمک به این نشست تشکر کرد.

چهل‌ونهمین نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس چهارم ژوئن ۲۰۲۳ (۱۴ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

کد خبر 470651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =