نصب نشت‌بندهای سقف شناور مخازن نفت‌خام در منطقه عملیاتی قشم

مدیر منطقه عملیاتی قشم شرکت نفت فلات قاره گفت: با تلاش کارکنان این شرکت و پیمانکار داخلی، عملیات نصب نشت‌بندهای سقف شناور مخازن نفت‌خام منطقه عملیاتی قشم ۲۹ فروردین 1402 با موفقیت پایان یافت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، محمد آتیار گفت: با توجه به احجام برآوردشده، این پروژه از طریق مناقصه در ابتدای بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ به پیمانکار دارای صلاحیت واگذار شد. فرآیند تأمین مصالح از سوی پیمانکار پروژه و تأیید آن از سوی واحدهای مربوطه، بررسی نقشه‌ها و فرآیند اجرای کار در بازه زمانی سه‌ماهه تعیین‌شده برای این پروژه در روز ۲۹ فروردین امسال با موفقیت به پایان رسید و مخزن شماره ۱۰ که از زمان حادثه آتش‌سوزی از سرویس عملیاتی خارج شده بود به مدار تولید بازگشت.

وی افزود: سیستم نشت‌بند مکانیکی این مخازن از نوع Scissor Type Shoe Plate Seal و شامل سیستم قیچی‌بند (Scissor Assembly)، نشت‌بند اولیه (Primary Seal)، نشت‌بند ثانویه  (Secondary Seal)،Weather Shield  و Wiper Seal است.

به گفته مدیر منطقه عملیاتی قشم شرکت نفت فلات قاره، به‌منظور افزایش کارایی و قابلیت اطمینان سیستم نشت‌بند، در نشت‌بند ثانویه از متریال PTFE که در مقایسه با جنس قبلی NBR از قابلیت Flame Retardant بودن برخوردار است، استفاده و به‌منظور دوام بیشتر قطعات Weather Shield  فولاد گالوانیزه با فولاد زنگ‌نزن جایگزین شد.

آتیار با اشاره به حادثه پیش آمده برای مخزن ذخیره شماره ۱۰ تأسیسات نفت هنگام منطقه قشم گفت: این مخزن مردادماه پاسال در اثر اصابت صاعقه از پنج نقطه مختلف در ضلع غربی و شرقی در قسمت نشت‌بند سقف مخزن دچار آتش‌سوزی شد، با حضور ارکان مدیریت شرایط اضطراری در همان لحظات اولیه در محل و با بررسی ابعاد حادثه و به‌دلیل کارا نبودن سیستم فوم پکیج مخازن، عملیات مهار آتش از سوی دو دستگاه خودروی آتش‌خوار موجود در منطقه، سرد کردن جداره مخزن به‌وسیله سیستم اسپرینکلر و تغذیه فوم  به‌وسیله هوز آتش‌نشانی به‌صورت دستی و اعزام نفرات به بالای سقف مخزن انجام شد.

وی گفت: مهار آتش‌سوزی که به‌دلیل فقدان یا کارا نبودن تجهیزات حفاظتی مخزن با مشکل روبه‌رو شده بود سرانجام با تلاش و فداکاری کارکنان واحدهای مختلف منطقه انجام شدو پایدارسازی شرایط پایان یافت.

مدیر مدیر منطقه عملیاتی قشم شرکت نفت فلات قاره افزود: با بازرسی‌های انجام‌شده پس از حادثه مشخص شد کل سیستم نشت‌بند مکانیکی مخزن ۱۰ دچار آسیب شده است، بر همین اساس به‌منظور جلوگیری از تکرار حوادث مشابه، تعویض نشت‌بند مکانیکی این مخزن و نشت‌بند مخزن ذخیره شماره ۱۱ که با توجه به گذشت ۱۳ سال از عمر خدمات‌دهی نیازمند تعمیرات بود، با قید فوریت در دستور کار منطقه قرار گرفت.

آتیار در پایان گفت: به‌منظور جلوگیری از تجمع گازهای قابل‌اشتعال روی سقف مخزن، نصب Non-vapor Cap روی پایه‌های سقف و به‌منظور تشخیص به‌موقع آتش، نصب کابل تشخیص آتش‌سوزی (LHD)  نیز در شرح کار تعمیرات سقف در نظر گرفته شد.

کد خبر 471621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =