یادآوران، پیشرو در ارسال گازهای مشعل به ان‌جی‌ال ۳۲۰۰

میدان نفتی یادآوران روزانه حدود ۹۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه خود را برای پالایش به پالایشگاه گازی هویزه خلیج فارس (ان‌جی‌ال ۳۲۰۰) ارسال می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه نفت، ایران حائز رتبه نخست ذخایر نفت و گاز در میان کشورهای جهان است، هم‌اکنون افزون بر گاز تولیدی از میدان‌های گازی، بخشی از منابع گازی کشور از محل گازهای همراه تولیدی از میدان‌های نفتی تأمین می‌شود.

برای این منظور، ابتدا باید گازهای همراه نفت جمع‌آوری و پس از تقویت فشار به واحدهای پالایشگاهی ارسال شود، در پالایشگاه گازی، ضمن شیرین‌سازی گاز غنی، ترکیبات سبک و سنگین از یکدیگر تفکیک و گاز سبک برای مصارف خانگی و تجاری به خطوط لوله سراسری تزریق و ترکیبات سنگین‌تر به‌عنوان خوراک به واحدهای پتروشیمی منتقل می‌شود.

ابوذر شریفی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در این زمینه گفت: منطقه غرب کارون در خوزستان با داشتن ذخایر عظیم نفت به‌عنوان یکی از حوزه‌های نفتی ایران در حاشیه غربی رودخانه کارون مجاور کشور عراق واقع شده است. میدان نفتی یادآوران با حجم حدود ۳۰ میلیارد بشکه نفت درجا نیز در این منطقه واقع شده و با توجه به تولید فعلی این میدان، مقدار گاز همراه تولیدی به‌طور میانگین روزانه ۱۰۰ میلیون فوت مکعب است.

وی افزود: حدود ۱۰ درصد از گاز همراه تولیدی از میدان یادآوران مربوط به مصارف داخلی و تأسیسات فرازآوری با گاز میدان است و درصد باقیمانده آن از زمان بهره‌برداری، به‌دلیل آماده نبودن پالایشگاه گازی در پایین‌دست، در مشعل واحد فرآورش مرکزی سوزانده می‌شد.

مدیرعامل شرکت متن ادامه داد: با توجه نگهداری و انجام سرویس‌های دوره‌ای کمپرسورها و پایش خط لوله ۱۸ اینچ گاز میدان یادآوران بر اساس استانداردهای موجود، این شرکت به‌محض اعلام آمادگی پالایشگاه، در ارسال گازهای مشعل به پالایشگاه گازی هویزه خلیج‌فارس پیشرو بوده است و از زمان آغاز عملیات پیش‌راه‌اندازی این کارخانه در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به‌طور میانگین ۵۰ درصد از گازهای مشعل میدان نفتی یادآوران به این واحد و با بهره‌برداری کامل از تأسیسات این پالایشگاه، ۱۰۰ درصد گازهای مشعل میدان یادآوران به این کارخانه ارسال خواهد شد.

شریفی در پایان گفت: با توجه به اینکه ارسال گازهای مشعل به پالایشگاه هویزه خلیج‌فارس موجب تکمیل زنجیره ارزش افزوده در صنایع پایین‌دستی، همچنین کاهش خیره‌کننده انتشار گازهای آلاینده محیط زیست است، امیدواریم همه دستگاه‌های حاکمیتی، نمایندگان محترم مجلس و مسئولان محلی برای این موضوع مهم، همراه و حامی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران باشند.

کد خبر 471626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =