خوراک ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ از میدان‌های نفتی آزادگان شمالی و یادآوران تأمین‌ می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: میدان‌های نفتی آزادگان شمالی و یادآوران تأمین‌کننده خوراک گام نخست طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس (ان‌جی‌ال ۳۲۰۰) خواهند بود.

به گزارش شانا، عبدالله عذاری‌اهوازی اعلام کرد: به‌منظور جلوگیری از سوختن گازهای ارسالی به مشعل حاصل از فرآورش نفت میدان‌های منطقه غرب کارون، همچنین حفظ محیط زیست و تولید محصولات با ارزش بالا، پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس که قرار است طی دومین سفر استانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به خوزستان (هفتم و هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) بهره‌برداری رسمی برسد، طراحی و ساخته شد.

وی با بیان اینکه گام نخست کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ (پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس) دارای ظرفیت اسمی ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز ظرفیت اسمی دارد، ادامه داد: با راه‌اندازی فاز دوم این کارخانه، ظرفیت اسمی آن به ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تصریح کرد: این در حالی است که فعلاً میدان نفتی آزادگان شمالی ۳۰ میلیون فوت‌مکعب گاز و میدان یادآوران ۸۵ میلیون فوت‌مکعب گاز این کارخانه را تأمین می‌کند.

عذاری‌اهوازی گفت: علاوه بر آزادگان شمالی و یادآوران، میدان‌های نفتی آزادگان جنوبی، سپهر، جفیر، دارخوین، یاران و ... نیز به مرور تأمین‌کننده خوراک مورد نیاز این کارخانه خواهند بود.

به گفته وی، این میدان‌ها در گستره فعالیت شرکت نفت و گاز اروندان قرار دارند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان همچنین یادآورشد: در آینده با راه‌اندازی فاز دوم کارخانه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ یا همان کارخانه پالایش گاز هویزه خلیج فارس تمامی گازهای مشعل در منطقه غرب کارون جمع‌آوری و به تولیداتی با ارزش افزوده بسیار بالاتر تبدیل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، پروژه احداث کارخانه پالایش گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ در جنوب غربی شهر اهواز و غرب رودخانه کارون به‌منظور جمع‌آوری گازهای مشعل حاصل از فرآورش نفت میدان‌های حوزه غرب کارون است.

محل این پروژه جنوب حوزه نفتی جفیر و شمال حوزه نفتی یادآوران واقع در ۶۰ کیلومتری جنوب هویزه در غرب خوزستان است.

با بهره‌برداری از فاز اول پروژه ظرفیت اسمی این پالایشگاه به ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب در روز می‌رسد، همچنین با راه‌اندازی فاز دوم آن، ظرفیت اسمی این پالایشگاه به ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز افزایش می‌یابد.

هدف از احداث این مجتمع تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در بندر امام خمینی (ره) در جنوب خوزستان است که افزون بر این، گازهای سبک و تصفیه‌شده برای تأمین گاز کشور به شبکه سراسری گاز ارسال می‌شود.

همچنین گوگرد گرانول‌شده نیز از تولیدات کارخانه خواهد بود که می‌تواند در صنایع شیمیایی و کشاورزی استفاده شود.

کد خبر 471664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =