عملیات اجرایی طرح توسعه میدان نفتی سهراب به‌طور رسمی آغاز شد

عملیات اجرایی طرح توسعه میدان نفتی سهراب که قرارداد آن پیش‌تر به شرکت انرژی دانا تفویض شده بود به‌طور رسمی اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به خوزستان، عملیات اجرایی طرح توسعه میدان نفتی سهراب با دستور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری که به این استان سفر کرده است، صبح امروز (جمعه، هشتم اردیبهشت‌ماه) به‌طور رسمی آغاز شد.

شرکت ملی نفت ایران، تأمین مالی، توسعه و بهره‌برداری از میدان مشترک نفتی سهراب را در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی به شرکت انرژی دانا واگذار کرد، این قرارداد با هدف تولید تجمعی ۱۶۰ میلیون بشکه نفت‌خام از میدان مشترک نفتی سهراب امضا شد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها در مرحله نخست توسعه انتظار می‌رود تولید این میدان به روزانه ۳۰ هزار بشکه برسد و در طول ۲۰ سال قرارداد این میدان انتظار تولید تجمعی ۱۶۰ میلیون بشکه نفت می‌رود.

با در نظر گرفتن قیمت میانگین کنونی ۵۰ دلار برای هر بشکه نفت، ارزش تولید تجمعی ۲۰ ساله بدون در نظر گرفتن مقدار گاز همراه تولیدی ۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

طرح توسعه میدان نفتی سهراب مشتمل بر برنامه تخلیه طبیعی و حفاری ۲۰ حلقه چاه جدید، تعمیر ۲ حلقه چاه موجود، تجهیز ۱۴ چاه به پمپ درون‌چاهی، یک ایستگاه تقویت فشار با پمپ‌های سه‌فازی، احداث خط لوله انتقال نفت‌خام و ساخت واحد تفکیک‌گر و اندازه‌گیری در مجاورت واحد بهره‌برداری غرب کارون خواهد بود.

اجرای خط لوله انتقال نفت‌خام ۱۴ اینچ به‌طول تقریبی ۵۷ کیلومتر و خط لوله جریانی با مجموع طول ۶۰ کیلومتر از دیگر فعالیت‌های این طرح است.

برای اجرای این طرح ۷۹۷ میلیون دلار (هزینه‌های مستقیم DCC)، ۹۶ میلیون دلار (هزینه‌های غیرمستقیم IDC) و ۲۹۳ میلیون دلار (هزینه‌های مالیات بر درآمد) اختصاص یافته است که بازپرداخت آن از محل عواید میدان مطابق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور انجام می‌شود.

با اجرای این طرح برای ۱۰۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۲ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شد و از خدمات و تجهیزات ساخت داخل حداقل ۵۱ درصد استفاده شد.

وجود پیچیدگی‌ها و محدودیت‌های محیط زیستی و امنیتی در میدان نفتی سهراب، توسعه این میدان را با دشواری‌هایی روبه‌رو کرده است، طرح کلی جانمایی و توسعه میدان مشترک نفتی سهراب با حفظ ملاحظاتی برای کاهش حداکثری مداخله در فضای محافظت‌شده هورالعظیم و حفظ شرایط طبیعی منطقه انجام می‌شود.

با اجرای کامل این طرح، ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت‌خام کشور و حفظ سرمایه ملی در میدان‌های مشترک، حمایت مؤثری از تولید داخلی می‌شود که این موضوع نقشی بسزا در توانمندسازی روزافزون شرکت‌های داخلی و بهره‌مندی بیشتر از توان متخصصان و سرمایه‌ انسانی ایرانی و بومی خواهد داشت و زمینه‌های اشتغال گسترده‌ای را در استان خوزستان فراهم می‌کند.

میدان مشترک نفتی سهراب در شمال غربی شهر اهواز در خوزستان و در امتداد مرز ایران و عراق واقع شده و با میدان نفتی هویزه در کشور عراق مشترک است، شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به‌نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران، کارفرمای این طرح به‌شمار می‌رود و شرکت انرژی دانا توسعه آن را به‌عهده دارد.

کد خبر 471699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =