فاز نخست کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ به بهره‌برداری رسید

رئیس‌جمهوری فاز نخست کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ (پالایش گاز هویزه خلیج فارس) را با ظرفیت فرآورش روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت حاصل از تولید نفت‌خام از میدان‌های غرب کارون افتتاح کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به خوزستان، فاز نخست طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس (کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰) امروز (جمعه، هشتم اردیبهشت‌ماه) با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت به بهره‌برداری رسید. هدف از احداث این طرح صیانت از محیط زیست با جلوگیری از سوزاندن گازهای حاصل از فرآورش نفت و تبدیل آن به محصولات ارزشمند و خلق ثروت است.

طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار ارزی و ۲۲۱ میلیارد تومان به منظور جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان‌های یادآوران، آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی، دارخوین و سهراب، سپهر، جفیر، سوسنگرد و بندکرخه اجرا شده است.

این طرح در دو فاز با ظرفیت فرآورش روزانه هر فاز ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه نفت احداث شده است که پس از جمع‌آوری گازهای همراه نفت، محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید می‌شود، به‌طوری‌ که روزانه ۹۷ هزار بشکه ان‌جی‌ال با خط لوله ۱۸۵ کیلومتری به پتروشیمی بندر امام، ۳۶۰ میلیون فوت‌مکعب گاز شیرین به خط سراسری و نیروگاه غرب کارون تزریق می‌شود. همچنین روزانه ۴۱ تن نیز گوگرد در این مجتمع تولید خواهد شد.

بهره‌برداری کامل طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس (هر دو فاز) و دریافت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز ترش تقریباً سالانه ۱۴ هزار تن از گازهای گلخانه‌ای از جنس Co2 در منطقه را کاهش می‌دهد و همه گازهای همراه نفت میدان‌های غرب کارون به‌طور ۱۰۰ درصد جمع‌آوری می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود این طرح سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار از مجموع دو فاز درآمدزایی داشته باشد و نرخ برگشت سرمایه طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس ۶ ساله است.

طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس برای حدود ۴ هزار نفر در زمان اجرا اشتغال‌زایی داشته است و پس از تکمیل برای ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر به‌طور مستقیم و حدود ۶ تا ۷ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد داشت.

لایسنس طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس به‌طور کامل داخلی است و سهم ساخت داخل در این طرح بالغ بر ۸۰ تا ۸۵ درصد است.

عملیات اجرایی طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس که ابتدا ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ نامیده می‌شد از سال ۹۲ کلید خورد و در اختیار شرکت مهندسی و توسعه نفت بود، اما در سال ۹۵ به‌دلیل روند کُند پیشرفت اجرا با ۲۱ درصد پیشرفت به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد، زیرا این طرح تأمین‌کننده خوراک پتروشیمی بندرامام از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس بود و این موضوع تأثیر بسزایی در افزایش سرعت اجرا داشت، بنابراین پس از آن به شرکت پالایش گاز یادآوران خلیج فارس تغییرنام داد که به‌دلیل تشابه اسمی با میدان یادآوران به شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس تغییر کرد.

شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس در زمینی به مساحت ‌۲۲۰ هکتار در جنوب حوزه نفتی جفیر و شمال حوزه نفتی یادآوران واقع در ۶۰ کیلومتری جنوب شهرستان هویزه احداث شده است.

کد خبر 471721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =