قرارداد انتقال گازهای مشعل واحد بهره‌برداری غرب کارون به ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ به‌زودی امضا می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به اقدام‌ها و موافقت‌های اولیه برای جمع‌آوری گاز مشعل مناطق دیگر، گفت: به‌زودی قرارداد انتقال گازهای همراه نفت تأسیسات نفتی بهره‌برداری غرب کارون به کارخانه گاز و گازمایع ۳۲۰۰ بین شرکت نفت و گاز اروندان و هلدینگ خلیج فارس امضا می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، نشست هماهنگی بهره‌برداری از پروژه‌های شرکت‌های ملی نفت ایران روز چهارشنبه (ششم اردیبهشت‌ماه) با حضور محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیران عامل شرکت‌های مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت و گاز اروندان، مهندسی و توسعه نفت و ملی حفاری ایران به میزبانی شرکت نفت و گاز اروندان برگزار شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این‌ نشست گفت: در جریان دور دوم سفرهای استانی هیئت دولت و رئیس‌جمهوری در سال ۱۴۰۲ به خوزستان، کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ برای جمع‌آوری گازهای مشعل غرب کارون به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری این طرح یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است، افزود: در مرحله نخست این طرح روزانه می‌تواند ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز جمع‌آوری کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از بهره‌برداری از چند پروژه دیگر با حضور رئیس جمهوری در استان خوزستان خبر داد و گفت: بهره‌برداری از دو ایستگاه پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ان‌جی‌ال ۱۰۰۰، پست نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی، پروژه ۴۰ حلقه چاه و آغاز فاز اجرایی توسعه میدان سهراب و چند پروژه دیگر در حوزه صنعت نفت و شرکت ملی نفت از جمله رویدادهایی است که در دور دوم‌ سفرهای استانی در خوزستان رقم‌ خواهد خورد.

خجسته‌مهر با ابراز امیدواری از اقدام‌های انجام‌شده برای جمع‌آوری گازهای مشعل در دولت سیزدهم، ادامه داد: پروژه‌هایی که مدت‌ها غیرفعال بود با تلاش و انگیزه همکاران یک به یک در حال محقق شدن و افتتاح هستند.

وی عنوان کرد: اقدام‌ها و موافقت‌های اولیه نیز برای جمع‌آوری گاز مشعل مناطق دیگر همچون تأسیسات نفتی بهره‌برداری غرب کارون و انتقال به کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ بین شرکت نفت و گاز اروندان و هلدینگ خلیج فارس انجام شده است و به‌زودی شاهد امضای قرارداد آن خواهیم‌ بود.

سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی

علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت منطق نفت‌خیز جنوب نیز از سرمایه‌گذاری بی‌سابقه در یک سال و نیم اخیر به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت: ماحصل این پروژه‌های پژوهشی سال‌های آینده در حوزه نفت نمایان خواهد شد.

وی افزود: پروژه‌های بسیاری به دلایلی متوقف شده بود که با آغاز دولت سیزدهم و ایجاد دستورعمل‌های جدید و اراده داخلی بسیاری از این پروژه‌ها فعال شد و به سرانجام رسید.

مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب‌ تدوین برنامه تعمیراتی بیش از ظرفیت هر ساله برای بهبود تأسیسات و بهره‌وری تولید، برنامه‌ریزی برای ساخت تجهیزات مهم صنعت نفت مانند توربین، افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پژوهشی، افزایش اقدام‌های مثبت برای حفظ محیط زیست و درختکاری و ایجاد فضای سبز از سوی شرکت‌های نفتی و پرداخت بدهی‌های گذشته و افزایش مسئولیت‌ اجتماعی از سوی نفت را دیگر کارهای انجام‌شده در دولت سیزدهم اعلام کرد.

افزایش تولید ۱۰ هزار بشکه‌ای از آزادگان جنوبی

عبدالله عذاری‌اهوازی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان نیز در این‌ نشست مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت نفت و گاز اروندان در طول یک سال و نیم گذشته را افزایش تولید و رفع موانع آن، امضای بیش از ۲۵ توافق‌نامه، قرارداد پژوهشی و ساخت کالا و تجهیزات با شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی به‌منظور رسیدن به رشد تولید و افزایش ظرفیت اعلام کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی پالایشگاه گاز ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ گفت: هم‌اکنون شاهد انتقال روزانه ۳۰ میلیون فوت‌مکعب گاز مشعل کارخانه بهره‌برداری میدان آزادگان‌ شمالی به این مجتمع پالایشی هستیم تا ضمن ایجاد ارزش افزوده از این گاز و فرآورده‌های آن، شاهد کاهش آلودگی محیط زیستی، افزایش صرفه اقتصادی برای کشور و اشتغال جوانان بومی باشیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، افزایش تولید نفت بالاتر از سقف مصوب و افزایش تولید ۱۰ هزار بشکه‌ای نفت طی یکماه گذشته از میدان آزادگان جنوبی را از دیگر اقدام‌های مؤثر همکاران پرتلاش خود دانست و تصریح کرد: در آینده نزدیک با راه‌اندازی و تولید از هفت حلقه چاه بسته در میدان‌های آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی و دارخوین با روش رفع مانع، شاهد افزایش تولید خواهیم بود.

عذاری‌اهوازی با اشاره به اینکه امروز شاهد به ثمر رسیدن یکی دیگر از اتفاق‌های بسیار خوب با توجه و اعتماد به جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم، افزود: رفع رسوبات با روش آلتراسونیک از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و طی یک قرارداد از نوع تولید بار اول سبب افزایش تولید از این چاه که تا پیش از این دچار گرفتگی بود، شده است. این مهم با روشی نوین و بدون هرگونه تزریق مواد شمیایی، بدون استفاده از برپایی دکل و صرف هزینه مالی بالا با موفقیت به ثمر رسید.

کد خبر 471724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =