متانول؛ از تولید جهانی تا زنجیره ارزش

وضع تولید، بازار و روند تکمیل زنجیره ارزش متانول در جهان در نشست تخصصی «صنعت پتروشیمی و زنجیره‌های ارزش مرتبط» در روز پایانی چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران تشریح شد.

به گزارش خبرنگار شانا، حمیدرضا چایچی، رئیس فروش و توسعه بازار پتروشیمی زاگرس امروز (سه‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) در نشست تخصصی «صنعت پتروشیمی و زنجیره‌های ارزش مرتبط» طی روز پایانی چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با تشریح چشم‌انداز کلی تحولات جهان متانول اظهار کرد: هم‌اکنون سالانه ۱۱۷ میلیون تن متانول در دنیا تولید می‌شود که ۶۶ درصد آن به مصرف داخلی کشورهای تولیدکننده می‌رسد و ۳۴ درصد به تجارت جهانی اختصاص می‌یابد.

وی افزود: حجم تولید متانول در سال ۲۰۲۷ رشد ۱۸ درصدی و تجارت جهانی افزایش ۲۸ درصدی خواهد داشت، بنابراین رقابت ایران در بازار جهانی سخت‌تر می‌شود و عمده پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید متانول در چین خواهد بود.

رئیس فروش و توسعه بازار پتروشیمی زاگرس با اشاره به اینکه خاورمیانه بزرگ‌ترین صادرکننده متانول دنیاست و ۱۸.۱ میلیون تن در سال تولید دارد که ۱۷.۸ میلیون تن آن صادر می‌شود، ادامه داد: کشورهای آسیای شمال شرقی شامل چین، کره و ژاپن و تایوان سالانه ۶۷ میلیون تن تولید و ۱۷.۶ میلیون تن واردات دارند؛ کره و تایوان واردکننده هستند.

چایچی با بیان اینکه روسیه نیز هم‌اکنون ۴.۹ میلیون تن تولید متانول دارد که ۲.۲ آن را صادر می‌کند، گفت: اروپای غربی نیز ۰.۱ میلیون تن در سال تولید و ۱.۹ میلیون تن واردات این محصول را دارد.

به گفته وی، آفریقا نیز از ۲ میلیون تن تولید متانول خود ۱.۸ میلیون تن آن را صادر می‌کند. آسیای جنوب شرقی هم با تولید ۴.۱ میلیون تن در سال بازار رو به رشدی دارد. آمریکای شمالی هم از سالانه ۹.۳ میلیون تن تولید ۳.۴ میلیون تن آن را صادر می‌کند و آمریکای جنوبی ۸.۳  میلیون تن از تولید سالانه ۹ میلیون تنی خود را به صادرات اختصاص می‌دهد.

رئیس فروش و توسعه بازار پتروشیمی زاگرس در خصوص تجارت جهانی متانول افزود: تولید متانول از ۴۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ به ۵۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ می‌رسد که قسمت عمده این افزایش در ایران است. در سال ۲۰۲۷ افزایش ۲۸ درصدی تجارت جهانی متانول نیز پیش‌بینی می‌شود که نیمی از تجارت جهانی به سوی آسیای شمال شرقی می‌رود و اروپا دومین واردکننده متانول جهان است.

چایچی با بیان اینکه ظرفیت اسمی چین از سالانه ۱۰۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ به ۱۲۲.۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ می‌رسد، اظهار کرد: تولید این کشور نیز در این بازه زمانی از ۶۷.۲ میلیون تن به ۷۲.۴ میلیون تن و مصرف داخلی آن نیز از ۷۹ میلیون تن به ۹۷ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد که ۱۶ درصد متانول  در صنایع MTO مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون خاورمیانه بزرگ‌ترین صادرکننده و آمریکای جنوبی دومین صادرکننده متانول جهان است که در سال ۲۰۲۷ همچنان این روند ادامه دارد.

رئیس فروش و توسعه بازار پتروشیمی زاگرس با بیان اینکه ایران در سال ۱۴۰۱، ۸.۶ میلیون تن تولید متانول داشته است که بر اساس برآوردها این رقم در پایان امسال به ۱۲.۲ میلیون تن می‌رسد، اظهار کرد: این ۱۲.۲ میلیون تن به اندازه کل واردات چین است.

تولید سوخت از متانول

سیدجعفر باغ‌خانی، مدیر مرکز توسعه زنجیره ارزش نیز در این نشست درباره پیشرفت زنجیره ارزش متانول اظهار کرد: شمال شرق آسیا تقریباً در تمام زنجیره پایین دست متانول کار کرده و ۱۰۰ درصد ظرفیت MTO و MTP در اختیار این منطقه است.

وی افزود: آمریکای شمالی، شمال شرق آسیا و اروپای غربی بیشتر از سایر مناطق به مسئله زنجیره ارزش متانول پرداخته‌اند.

مدیر مرکز توسعه زنجیره ارزش گفت: عمدتاً طرح‌های MTO و MTP در چین دنبال می‌شود و این رویکرد ادامه‌دار است و یک راهبرد برای مصرف متانول محسوب می‌شود.

باغ‌خانی تأکید کرد: محصولاتی مانند متیل آمین، حلال‌ها و متیل کلراید از محصولاتی هستند که ایران باید بیشتر به آنها توجه کند، البته طرح‌هایی تعریف شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی گفت: رویکرد جهانی به سمت استفاده از متانول در حوزه سوخت در حال حرکت است و به‌عنوان یک اصل سیاست‌گذاری تعریف می‌شود.

مدیر مرکز توسعه زنجیره ارزش افزود: استفاده از متانول برای تولید هیدروژن و استفاده از آن در جایگاه‌های ارائه هیدروژن به‌تازگی در چین دنبال می‌شود که ۲۰ درصد هزینه سرمایه‌گذاری برای تولید هیدروژن را کاهش می‌دهد  و در حال توسعه است.

باغ‌خانی همچنین به روش تبدیل متانول به پارازایلین که به‌تازگی در چین دنبال می‌شود اشاره و تصریح کرد: با این روش بیش از ۸۰ درصد متانول به پارازایلین تبدیل می‌شود و مجموعه‌های علاقه‌مند به حوزه آروماتیک می‌توانند از این روش استفاده کنند.

کد خبر 471980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =