انتشار فراخوان اعطای تسهیلات دستورعمل بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱

معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت فراخوانی را همسو با بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ کشور اعلام کرده که بر اساس آن تسهیلاتی را به‌منظور ایجاد اشتغال با تکیه بر دانش‌بنیان کردن صنعت نفت در رسته‌های اولویت‌دار وزارت نفت اختصاص داده است.

به گزارش شانا به نقل از معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، اقتصاد دانش‌بنیان امروزه به‌عنوان یکی از عوامل بسیار مؤثر در تحولات اقتصادی و اجتماعی به‌شمار می‌آید و موجب رشد و توسعه پایدار جامعه و در نهایت تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته‌ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف تأثیر زیادی دارند. به‌دنبال تأکید مقام معظم رهبری بر افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه بر دانش‌بنیان کردن صنایع نفتی، در صنعت نفت از حداکثر توان شرکت‌های دانش‌بنیان و مؤسسه‌های تحقیقاتی برای رفع چالش‌ها و نیازهای فناوری ساخت و خدمات استفاده می‌شود.

در همین راستا بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ کشور، تسهیلاتی را به‌منظور ایجاد اشتغال با تکیه بر دانش‌بنیان کردن صنعت نفت در رسته‌های اولویت‌دار وزارت نفت و با هدف کمک به تأمین‌ داخلی تجهیزات مورد نیاز، پیاده‌سازی طرح‌های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین، تولید بار اول و تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز اختصاص داده است. از این رو  از همه شرکت‌های فناور، نوآور، خلاق و دانش‌بنیان متقاضی استفاده از این تسهیلات (مطابق ضوابط مندرج در شیوه‌نامه اجرایی) دعوت می‌شود از تاریخ ۱۶ اردیبهشت‌ماه امسال تا زمان اتمام منابع در دسترس این بند قانونی، در سامانه تسهیلات بند (الف) تبصره ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت به آدرس my.ioiv.ir مراجعه و با تکمیل فرم‌های مربوطه و ارائه مستندات مورد نیاز، درخواست‌های خود را ثبت کنند.

بر اساس برنامه مصوب توسعه اشتغال وزارت نفت، اهم رسته‌های اولویت‌دار شامل بهینه‌سازی مصرف انرژی، تحول دیجیتال در صنعت نفت، افزایش ضریب بازیافت از طریق احیای چاه‌های غیرفعال و کم‌بازده و دیگر راهکارها، فلرینگ و بازیابی گازهای همراه نفت، ساخت بار اول محصولات راهبردی و تولید کالاهای دانش‌بنیان صنعت نفت، تکمیل زنجیره ارزش صنایع پایین‌دستی، طرح‌های شیرین‌سازی نفت کوره ترش، طرح‌های محیط زیستی و تصفیه پساب‌های صنعت نفت، طرح‌های پیکسایی مصرف گاز در زمستان، توسعه صادرات کالا/ دانش فنی/ خدمات دانش‌بنیان به خارج از کشور، طرح‌های داخلی‌سازی لایسسنس‌های فرآیندی مورد استفاده در صنعت پالایشی و پتروشیمیایی است که متقاضیان باید در ذیل هریک از رسته‌ها اقدام به ثبت‌نام در سامانه مذکور کنند.

شیوه‌نامه اجرایی مربوط به  این برنامه و  فرآیند بررسی درخواست‌ها در سامانه مذکور قابل مشاهده و بهره‌برداری است.

کد خبر 472023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =