برنامه‌ریزی برای توسعه میدان نفتی اروندکنار آغاز شد/ غرب کارون نقطه قوت صنعت نفت

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان از آغاز برنامه‌ریزی‌های فنی برای شروع توسعه میدان نفتی اروندکنار خبر داد و گفت: ظرفیت تولید روزانه منطقه غرب کارون بیش از ۴۰۰ هزار بشکه نفت است و این شرکت پس از مناطق نفت‌خیز جنوب دومین تولیدکننده محصول در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، عبدالله عذاری‌اهوازی اظهار کرد: مطابق برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید روزانه شرکت نفت و گاز اروندان با تحقق توسعه میدان‌های نفتی منطقه غرب کارون از جمله میدان‌های سوسنگرد، بندکرخه، سپهر، سهراب، اروند و... به یک میلیون بشکه در روز برسد.

غرب کارون، نقطه قوت صنعت نفت

وی از منطقه غرب کارون به‌عنوان نقطه قوت صنعت نفت کشور یاد کرد و با اشاره به موفقیت‌های شرکت اروندان در بهره‌برداری و توسعه از سه میدان تحت سرپرستی این شرکت اظهار کرد: به‌تازگی توسعه میدان نفتی اروندکنار که در انتهای محدوده جنوبی منطقه غرب کارون واقع است نیز به‌ شرکت نفت و گاز اروندان واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تصریح ‌کرد: پیش‌تر سه حلقه چاه اکتشافی از سوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در این میدان حفاری شده است و بر اساس اطلاعات بررسی‌شده، «سازند فهلیان» میدان مذکور (یکی از سازندهای زمین‌شناسی گروه خامی در زاگرس) حاوی نفت بسیار سبک با درجه کیفیت و مرغوبیت ۴۰ (API) بوده و نسبت گاز به نفت آن بیش از یک‌هزار فوت‌مکعب بر بشکه است.

عذاری‌اهوازی ادامه‌ داد: فشار این میدان افزون بر ۱۰ هزار پام (پوند بر اینچ مربع) است که از دیگر موارد افزایش ضریب بازیافت مخزن و ذخایر قابل استحصال میدان اروندکنار به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه برنامه مقدماتی توسعه این مخزن تدوین شده است، گفت: حفاری یک حلقه چاه جدید به‌همراه تعمیر و تعمیق چاه شماره یک آن در برنامه‌ریزی‌ها تدوین‌شده قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تصریح‌کرد: با اجرای این برنامه‌ریزی‌ها، اطلاعات میدان تکمیل و طرح توسعه جامع (Master Development Plan) آن تدوین خواهد شد.

عذاری‌اهوازی یادآور شد: مناقصه واگذاری اجرای پروژه حفاری یک حلقه چاه جدید و تعمیر چاه شماره یک اروندکنار در قالب قرارداد کلید در دست (EPD) در حال اجراست و ۱۱ شرکت داخلی برای اجرای پروژه مذکور اعلام آمادگی کرده‌اند که ارزیابی کیفی آنها شروع شده است.

وی اضافه‌ کرد: در طرح توسعه جامع این میدان افزون بر حفاری چاه‌های جدید، احداث لوله‌های جریانی و ایجاد تأسیسات فرآورشی نیز در نظر گرفته خواهد شد که در صورت نیاز و با هدف تسریع در بهره‌برداری از میدان یادشده، واحدهای فرآورش سیار (Skid Mounted) استفاده خواهند شد.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، پیش‌بینی می‌شود اجرای مرحله مقدماتی توسعه میدان اروندکنار حدود یک سال به طول انجامد.

عذاری‌اهوازی تأکید کرد: توسعه این میدان نفتی در ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار، همچنین رشد اقتصادی منطقه بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

افزایش تولید از میدان‌های نفتی مشترک مهم‌ترین مأموریت نفت و گاز اروندان

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان یکی از مهم‌ترین مأموریت این شرکت را افزایش هرچه بیشتر تولید از میدان آزادگان برشمرد و گفت: این میدان یکی از میدان‌های نفتی مشترک ایران با عراق است.

عذاری‌اهوازی با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال افزایش تولید و مهار تورم افزود: با همت و تلاش مهندسان شرکت نفت و گاز اروندان تولید میدان آزادگان جنوبی روزانه به‌طور میانگین ۱۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

وی تصریح‌کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه امسال، ۱۰ هزار بشکه دیگر نیز به توان تولید این میدان افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان همچنین به برنامه‌ریزی ابلاغی شرکت ملی نفت ایران مبنی بر تولید از میدان‌های نفتی تحت مدیریت شرکت نفت و گاز اروندان به مقدار یک میلیون بشکه در روز تا سال ۱۴۰۴ اشاره‌ کرد و ادامه‌ داد: روند اجرایی پروژه‌ها برای تحقق این چشم‌انداز، مطابق جدول زمان‌بندی تعریف‌شده برای تأکیدهای مقام معظم رهبری، همچنین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، با جدیت در حال پیگیری است.

شمار نسبتاً زیادی از میدان‌های نفتی ایران نظیر میدان نفتی دارخوین، آزادگان، یادآوران، جفیر، بند کرخه، سوسنگرد، اروند، مشتاق، خرمشهر، امید، سهراب، مهر، یاران و میدان نفتی سپهر در حوزه شرکت نفت و گاز اروندان هستند.

کد خبر 472145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =