کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی خوردگی در صنعت نفت طی ۵ سال آینده

رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت گفت: در پنج سال آینده اگر طبق برنامه جلو برویم ۱۵ تا ۲۰ درصد می‌توان خوردگی در صنعت نفت را کاهش داد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمداسماعیل کفایتی امروز (دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه) در رویداد گام معکوس خوردگی فلزات و حفاظت فنی همسو با افزایش تولید گاز، با بیان اینکه خوردگی در صنعت نفت از اساسی‌ترین چالش‌ها به‌شمار می‌آید، اظهار کرد: فعالیت‌های مطالعاتی زیادی در این حوزه صورت گرفته و جا دارد کار به مرحله فراخوان و امضای قرار داد با شرکت‌های دانش‌بنیان برای جلوگیری از این آسیب برسد.

وی افزود: در فراخوان اخیری که پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه خوردگی انجام داد، ۵۰ شرکت و دانشگاه برای آغاز اعلام آمادگی کردند.

رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت تصریح کرد: در آینده نزدیک با آغاز به‌کار عملیاتی این شرکت‌های دانش‌بنیان از بسیاری هزینه‌های تخریی بابت خوردگی جلوگیری خواهیم کرد.

کفایتی با بیان اینکه ۳ تا ۶ درصد هزینه‌های تولید ناخالص داخلی هر کشور به هزینه‌های خوردگی‌ مربوط می‌شود و در ایران برآورد ما حدود ۲۰ میلیارد دلار است، گفت: در کشورهای توسعه یافته همچون آمریکا هم‌اکنون با اجرای پروژه‌های ضدخوردگی جلو بخش زیادی از تخریب را گرفته‌اند، این کشور در حال برنامه‌ریزی برای کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی خوردگی در تأسیسات نفت و گاز خود است.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در ایران در حوزه خوردگی همچون پیگرانی هوشمند خطوط لوله و آموزش نیروی انسانی اظهار کرد: هنوز گام‌های زیادی مانده است و برنامه داریم در پنج سال آینده اگر طبق روال جلو برویم ۱۵ تا ۲۰ درصد از خوردگی را در صنعت نفت کاهش دهیم.

رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت اظهار کرد: در بالادستی نسبت هزینه‌های مستقیم خوردگی به غیرمستقیم حدود ۱.۷ درصد است و این رقم در بخش‌های پایین‌دستی همچون پالایشگاه‌ها به ۱۰ درصد هم می‌رسد که رقم بالایی است.

کد خبر 472201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =