وزارت نفت دولت سیزدهم در تعداد کالاهای ساخت بار اول حائز رتبه نخست شد

مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری معاونت مهندسی از موفقیت وزارت نفت دولت سیزدهم در کسب رتبه نخست در تعداد کالاهای ساخت بار اول در میان دستگاه‌های اجرایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا خوانساری امروز (شنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه تمرکز برگزاری نمایشگاه تقاضامحور بودن است، گفت: برای ارائه نیازهای فناورانه صنعت نفت در این رویداد برنامه‌های منسجمی در نظر گرفته شده است.

وی با تشریح رویه پژوهشی وزارت نفت در دولت سیزدهم اظهار کرد: برای نخستین‌بار وزارت نفت موفق به کسب مقام نخست در میان سازمان‌های دولتی در زمینه ساخت بار اول شد که آمارهای معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مؤید آن است.

مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری معاونت مهندسی این موضوع را حاصل رویکرد دولت سیزهم دانست و افزود: این موضوع منجر به ثبت بالاترین تعداد پروژه‌های ساخت بار اول در وزارت نفت شد.

خوانساری به فهرست بلند منابع که در وزارت نفت تشکیل شده است اشاره کرد و گفت: این فهرست شامل ۴ هزار تأمین‌کننده و سازنده وزارت نفت می‌شود که برای نخستین‌ بار تعداد سازندگان تجهیزات صنعت نفت بیش از تعداد تأمین‌کنندگان شد و تعداد آن به ۲ هزار و ۲۰ شرکت رسید که رویکرد دانش‌بنیان شدن طبق منویات مقام معظم رهبری را در وزارت نفت نشان می‌دهد.

وی از ممنوعیت واردات ۲۰۰ قلم اقلام اساسی مورد نیاز صنعت نفت یاد و تصریح کرد: این اقدام از سوی وزارت نفت به تمامی شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه ابلاغ شده است زیرا سازنده داخلی دارد که این موضوع افزون بر شرایطی است که قانون حداکثر رقم زده و ابلاغی وزارت صمت و کنترل مضاعفی از سوی وزارت نفت است و به‌طور جدی دنبال می‌شود و با نظارت جلو واردات تجهیزی که ساخت داخل دارد گرفته می‌شود.

شناسایی ۵۴۴ نیاز فناورانه شرکت‌های تابعه وزارت نفت و ارائه در نمایشگاه بیست‌وهفتم

خوانساری با اشاره به شناسایی ۵۴۴ نیاز فناورانه شرکت‌های تابعه وزارت نفت گفت: این نیازها با تعریف کیوآرکد (QR Code)، در غرفه معاونت مهندسی و پژوهش و فناوری وزارت نفت عرضه می‌شود و شرکت‌های سازنده، دانش‌بنیان و شرکت‌های تأمین‌کننده با مراجعه می‌توانند نیازهای مدنظر صنعت نفت را در دسترس داشته باشند و پیشنهادهای خود را ارائه دهند.

وی افزود: از این تعداد ۲۶۰ نیاز مربوط به شرکت ملی نفت ایران، ۲۲۰ نیاز مربوط به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ۵۱ نیاز مربوط به شرکت ملی گاز ایران و چهار نیاز نیز مربوط به شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواهد بود.

مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری معاونت امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ارائه فهرست اقلام راهبردی به معاونت پژوهش و فناوری ریاست‌جمهوری را دیگر اقدام وزارت نفت در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: ۹۹ قلم کالا در فهرست قرار دارند که از طریق وزیر نفت به این معاونت ابلاغ شد و قرار است طی فرآیند تعریف‌شده از طریق شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیان ساخت آن دنبال شود.

خوانساری در تشریح این اقلام تصریح کرد: از این تعداد  ۳۵ قلم مربوط به شرکت ملی نفت ایران، ۴۶ قلم مربوط به شرکت ملی گاز ایران، ۱۵ قلم مربوط به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سه قلم مربوط به شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

امضای ۲ میلیارد دلار توافق‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای تجهیزات گلوگاهی

وی از امضای توافق‌نامه‌هایی بین وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یاد و اعلام کرد: هفت مگاپروژه به‌عنوان بسته اول تجهیزات و فناوری‌های گلوگاهی صنعت نفت به ارزش ۲ میلیارد دلار در ذیل توافق ثبت شده و کارگروهی در وزارت نفت برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است.

مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری معاونت مهندسی به پشتیبانی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در وزارت نفت اشاره کرد و گفت: در صندوق پژوهش و فناوری تسهیلاتی ذیل تبصره ۱۸ مصوب شده است که شامل حدود ۶ هزار میلیارد ریال حداعتباری ضمانت‌نامه تعهد پرداخت، و  ۷۵ هزار میلیارد ریال حد اعتبار ضمانت‌نامه قراردادی می‌شود و از طریق‌ بانک‌های عامل در حال پرداخت هستند.

شرکت‌های دانش‌بنیان بیمه شدند

خوانساری اقدام مؤثر دیگر را سازوکار نو بیمه شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و تصریح کرد: این شرکت‌ها به‌طور عمده ضعف بنیه دارند و اگر مشکلی برای محصول و خدمات آنها پیش‌ بیاید دچار خسارت جانبی می‌شوند که برای کاهش ریسک و موضوع تجاری‌سازی کالا و خدمات آنها سازوکار نو بیمه تنظیم شد که به‌زودی ابلاغ می‌شود.

وی از نگاه ویژه وزارت نفت در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی یاد کرد و افزود: کارگروهی با همکاری معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت شکل گرفته است که معاونت امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت به‌عنوان تنظیم‌گر این موضوع را هدایت می‌کند و در زیرکارگروه‌ها فعالیت‌هایی از جمله همکاری با شرکت‌های بزرگی از جمله گازپروم و ترنسنفت روسیه و کشورهای مستقل هم‌سود دنبال می‌شود و نگاه این است که شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند به بازار بزرگ دنیا دست یابند.

مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری معاونت مهندسی در پایان به برگزاری نمایشگاه‌هایی در سال ۱۴۰۱ در حضور مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: محوریت غرفه‌ها محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و سازنده بود که شرکت‌ها و ظرفیت‌های آنها معرفی شد.

کد خبر 472377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =