۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
  • کد خبر: 472409
جایگاه نخست ساخت خطوط لوله نفت در جهان به ایران رسید

یک مؤسسه تحقیقاتی آمریکایی اعلام کرد حدود ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی در ایران در دست ساخت است و ایران با وجود تحریم‌ها در رتبه نخست جهان از این نظر قرار دارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی مجله «داون تو ارت»، گلوبال انرژی‌مانیتور با بررسی طرح‌های نفتی در سراسر  جهان اعلام کرد که ۹ هزار و ۱۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت در حال ساخت است و برای احداث ۲۱ هزار و ۹۰۰ کیلومتر خط لوله نیز برنامه‌ریزی و  هزینه ساخت کل این خطوط ۱۳۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، در مجموع ۳۱ هزار کیلومتر خط لوله نفتی در جهان در حال ساخت بوده یا برای آن برنامه‌ریزی شده و این رقم نسبت به سال گذشته میلادی ۳۰ درصد افزایش داشته است.

حدود نصف خطوط لوله انتقال نفت در حال احداث یا برنامه‌ریزی شده در قاره‌های آفریقا و آسیا قرار دارند که ۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خط لوله در حال ساخت با هزینه ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و ۱۰ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط لوله برنامه‌ریزی شده با هزینه ۵۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار را شامل می‌شود.

این مؤسسه تحقیقی آمریکا با معرفی ۲۰ کشور نخست دنیا از نظر طول خطوط در حال ساخت نفتی، ایران را در بالای این فهرست قرار داده است.

ایران با وجود اینکه با تحریم‌های غیرقانونی روبه‌روست بزرگ‌ترین عملیات احداث خطوط لوله نفتی را در حال اجرا دارد، طول خطوط لوله نفتی در حال احداث ایران هزار و ۹۰۰ کیلومتر برآورد شده که بیشتر از هر کشور دیگر در جهان است.

پس از ایران،‌ هند در رتبه دوم قرار دارد، این کشور آسیایی در حال ساخت هزار و ۶۳۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت در خاک خود است. نیجر نیز با ساخت هزار و 200 کیلومتر خط لوله در رتبه سوم قرار دارد. کانادا، بنین، چین، تایلند، عراق، روسیه، آرژانتین، آمریکا، مقدونیه شمالی، لهستان، اردن، بلغارستان، آنگولا، سوریه، کنیا، زامبیا و تانزانیا به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

کل خطوط لوله نفتی که در ایران در حال احداث است بیش از ۱۲ برابر خطوط لوله نفتی است که در آمریکا در حال ساخت است. طول خطوط لوله انتقال نفت در حال ساخت در آمریکا ۱۵۰ کیلومتر برآورد شده، همچنین این رقم برای عراق ۴۰۰ کیلومتر و برای چین ۴۲۰ کیلومتر برآورد شده است.

کد خبر 472409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =