۱۸ اسفند ۱۳۸۳ - ۱۰:۲۷
  • کد خبر: 47256
نفت خام بیشتری روانه آسیا می شود

با افزایش واردات نفت خام پالایشگران آسیایی، صادرات نفت خام های خلیج فارس به غرب کاهش یافته است و این در حالی است که تاکنون و درسه ماه اخیر، حوزه اقیانوس اطلس به ندرت تحت تاثیرکاهش میزان عرضه نفت خام خلیج فارس قرارگرفته است، میزان واردات نفت خام آمریکا نیز هنوز به طور متوسط 10 میلیون بشکه در روز است که باعث می شود پالایشگرها با مازاد عرضه نفت خام رو به رو شوند و میزان ذخیره سازی های خود را افزایش دهند اما پیش بینی می شود میزان محموله های نفتی که از خلیج فارس وارد می شود در ماه آینده با کاهش شدیدی رو به رو شود و میزان واردات این نفت خام ها هم در آمریکا و هم در اروپا کاهش یابد.

در ماه فوریه (بهمن- اسفند) میزان ذخیره سازی نفت خام آمریکا به بالاترین میزان در سه سال گذشته رسید که با برداشت از آنها می توان کاهش واردات را جبران کرد، به نظر می رسد به دلیل تاخیر در برنامه های صادرات نفت خام روسیه وکاهش صادرات نفت خام عراق میزان عرضه نفت خام در اروپا کاهش یابد در حال حاضربه دلیل آن که پالایشگرها به دنبال افزایش خرید نفت خام در بازار هستند تا بتوانند مصرف بالاتر فرآورده های میان تقطیر را تامین کنند، قیمت محموله های تحویل فوری «BFO» نسبت به محموله های تحویلی ماه های آینده بیشتر است. تقاضای زیاد پالایشگران، تولیدکنندگان عضو اوپک را به افزایش میزان تولید ترغیب کرده است و آنها کاهش تولید راکه قرار بود از اول ماه ژانویه 2005 اجرا شود به طور کامل اعمال نکرده اند و تمام نفت مازاد هم به خریداران شرقی که فشار کاهش تولید ماه ژانویه را تحمل کرده اند، فروخته شده است، اما آسیا هنوزباکمبود نفت خام روبرو است و میزان واردات نفت خام به منظقه شرق هنوز هم خیلی پایین تراز سه ماه چهارم سال گذشته است، این در حالی است که میزان مصرف نفت خام پالایشگاه ها به بالاترین حد خود رسیده است. پس از افزایش قابل توجه در میزان خرید نفت خام در اواخر سال گذشته میلادی، میزان واردات نفت خام چین و کره جنوبی در ماه ژانویه بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت که احتمالاً به دنبال برداشت از ذخیره سازی های نفتی این کشورها کاهش قابل توجهی در میزان این ذخیره سازی ها ایجاد شده است، اکنون چین نیاز دارد که روزانه حدود2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت خام وارد کند تا بتواند میزان نفت مورد نیاز پالایشگاه های خود را که به 5 میلیون و 700 هزاربشکه در روز می رسد تامین کند، میزان واردات نفت خام چین در ماه ژانویه فقط یک میلیون و 900 هزار بشکه در روز بوده است و سطح ذخیره سازی های نفت خام کره معادل 400 هزار بشکه در روز کاهش یافته است چرا که میزان واردات نتوانسته میزان تقاضای پالایشگران را تامین کند. سال گذشته برای نخستین بار از سال 1998، میزان مصرف فرآورده های نفتی در کره جنوبی کاهش یافت اما میزان تقاضای بالا برای صادرات باعث حفظ سطح مصرف نفت خام در پالایشگاه های این کشور شده است، میزان تولید پالایشی در12 ماه گذشته به طور مداوم افزایش یافته است و برای نخستین مرتبه در چهار سال گذشته سبب شده تا تمامی پالایشگاه های کره جنوبی به جز پالایشگاه Inchon که ورشکسته شده است با حداکثر ظرفیت فعالیت کنند. از اواسط سال گذشته میزان صادرات فرآورده های کره جنوبی به طور متوسط 670 هزار بشکه در روز بود که 5/2 درصد بیشتر از دوره مشابه در سال پیش از آن است، هم اکنون چین نیز روزانه بیش از 200 هزار بشکه نفت کوره و فرآورده های میان تقطیر از کره جنوبی وارد می کند، محموله های بنزین کره جنوبی با وجود مسافت زیاد به سواحل غربی آمریکا صادر می شود. در حالی که در سه ماه اخیر بیشتر از ذخیره سازی های نفت خام در منطقه آسیا پاسیفیک استفاده شده است اما در حوزه اقیانوس اطلس میزان ذخیره سازی های فرآورده در حال کاهش است، هوای سرد در اروپای شمالی و آمریکا سبب افزایش قیمت های نفت شده و برای اولین بار از ماه نوامبر قیمت نفت متوسط تگزاس غربی (WTI) به بیش از 50 دلار در هر بشکه رسیده که نشان دهنده کمبود عرضه فرآورده های میان تقطیر در بازار است. در سه ماه اخیر اروپا به آمریکا گازوئیل عرضه کرد اما در حال حاضراختلاف قیمت گازوئیل در اروپا و آمریکا بسیار اندک است و صادرات آن توجیه پذیر نیست، مصرف کنندگان آلمانی هم به علت افزایش پیوسته قیمت های گازوئیل از ذخیره سازی های سوخت حرارتی استفاده کرده اند، به همین دلیل میزان این ذخیره سازی ها در آلمان کاهش یافته است هر چند در ماه ژانویه میزان صادرات گازوئیل روسیه به بالاترین سطح خود رسید اما در ماه جاری به علت وقوع توفان در دریای سیاه، در صادرات این کشور اختلال ایجاد شد و همین امر کمبود عرضه را تشدید کرد و باعث افزایش قیمت محموله های تحویل فوری گازوئیل شد به طوری که قیمت محموله های تحویل فوری گازوئیل یک دلار بیش از محموله های تحویل ماه های آتی است. کاهش واردات فرآورده های میان تقطیر از اروپا باعث خواهد شد که پالایشگران آمریکایی با کمبود عرضه فرآورده های میان تقطیر در بازار رو به رو شوند، درچهار هفته گذشته میزان ذخیره سازی فرآورده های میان تقطیرآمریکا350 هزاربشکه در روزکاهش یافت، چرا که عملیات تعمیر و نگهداری در پالایشگاه ها سبب شد میزان تولید آنها کمتر از میزان تقاضا باشد، آخرین دوره سرد شدن هوا هم احتمالاً باعث برداشت بیشتری از ذخیره سازی ها می شود. با افزایش تعداد پالایشگاه هایی که به خاطر عملیات تعمیر و نگهداری تعطیل شده اند، برای اولین بار از اواخر اکتبر به بعد میزان مصرف نفت خام آمریکا به کمتر از 15 میلیون بشکه در روز رسید و این مسئله قدرت مانور پالایشگران را در مواجه با هر گونه افزایش ناگهانی در میزان تقاضای سوخت حرارتی در هنگام سرد شدن هوا کم می کند. با وجود این ، در حال حاضر میزان تولید پالایشگاه ها 400 هزار بشکه در روز بیشتر از سال گذشته است و همین امر باعث می شود ، قبل از آغاز فصل رانندگی میزان ذخیره سازی های بنزین افزایش یابد. منبع: نشریه بازار جهانی نفت
کد خبر 47256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =