افزایش ۷۷۵ هزار بشکه‌ای ظرفیت انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی کشور

ظرفیت انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی کشور با بهره‌برداری و تکمیل چهار طرح خطوط لوله که عملیاتی شده‌اند، ۱۲۳ میلیون لیتر معادل ۷۷۵ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، افزایش ظرفیت انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی از جمله اولویت‌هایی بوده که به صورتی متمرکز در صدر برنامه‌های مدیران ذی‌ربط در عرصه صنعت پالایش و پخش واقع شده است.

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به‌عنوان متولی اصلی در نگهداشت و بهره‌برداری از ظرفیت خطوط انتقال در اقصی‌نقاط کشور، تاکنون وظیفه نگهداری از ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله انتقال را درحالی در کارنامه خود ثبت و ضبط کرده است که براساس برنامه‌ریزی انجام شده، حدود ۱۲۴۴ کیلومتر دیگر را که به واسطه تعریف و تکمیل طرح‌های در حال اجرا و باقیمانده از  سال‌های گذشته به مجموعه شبکه خطوط اضافه می‌شود را در مدار رصد، نظارت و مدیریت خود قرار خواهد داد.

توسعه نهضت بهینه‌سازی مصرف انرژی به‌منظور کاهش مصرف سوخت در فرآیند انتقال و جابه‌جایی نفت خام و فرآورده‌های نفتی که روزانه سوخت موردنیاز واحدهای صنعتی، پتروشیمی، پالایشی و ... را به این واسطه تأمین می‌کند به جد مورد توجه این بخش واقع شده است و باید گفت در دولت سیزدهم پس از بهره‌برداری، تکمیل و اجرای چهار طرح راهبردی، قریب به ۷۷۵ هزار بشکه، معادل ۱۲۳ میلیون لیتر در روز به ظرفیت انتقال شبکه خطوط کشور اضافه خواهد شد.

تکمیل یک طرح با ظرفیت ۶۵ هزار بشکه

خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - خوی - ارومیه به طول ۲۲۰ کیلومتر نیز با ظرفیت ۶۵ هزار بشکه که فرآیند ساخت آن از سال ۹۱ آغاز شده است پیش‌بینی می‌شود، به‌زودی تکمیل شود تا بنزین پالایشگاه تبریز را به انبار پخش خوی و ارومیه ارسال کند.

نفت خام ترش سبزآب در سراشیبی انتقال

خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی سبزآب- شازند به طول ۳۴۲ کیلومتر نیز از جمله طرح‌هایی بوده که از سال ۹۴ فرآیند احداث آن آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۱۴۰۲ تکمیل شود، در این طرح که ظرفیتی ۲۹۵ هزار بشکه‌ای را به خود اختصاص داده است روزانه نفت خام ترش را از مخازن نفت خام ترش سبزآب به سمت پالایشگاه شازند اراک انتقال می‌دهد.

تضمین ایمن انتقال تولیدات ستاره خلیج‌فارس در طرحی کلیدی

خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس - سیرجان - رفسنجان به طول ۴۵۴ کیلومتر که از سال ۹۹ فرآیند ساخت آن آغاز شده است، عملیاتی شده است. این خط لوله ۳۰۰ هزار بشکه‌ای روزانه بنزین، نفت سفید و نفت گاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تا مرکز بندرعباس  انتقال خواهد داد.

یک خط لوله با ظرفیت۱۱۵ هزار بشکه در سراشیبی بهره برداری

براساس این گزارش، خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی رفسنجان - یزد نیز به طول ۲۲۸ کیلومتربه ظرفیت ۱۱۵ هزار بشکه برای انتقال فرآورده های نفتی در فرآیند تکمیل و اجرایی شدن قرار گرفته است.

دو طرح دیگر موسوم به خطوط لوله پارس و تابش نیز با آغاز اجرایی شدن این دو طرح ۲۲۳ هزار بشکه دیگر به ظرفیت انتقال اضافه خواهد شد.

احداث نخستین کریدور صادراتی فرآورده‌های نفتی

در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه خط لوله رفسنجان - تربت حیدریه - مشهد (موسوم به خط لوله تابش) به طول ۹۴۸ کیلومتر به‌عنوان یک کریدور راهبردی صادراتی درحالی امضا شد که در تاریخ شبکه خطوط نام نخستین خط لوله انتقال صادراتی را به نام خود اختصاص داده است.

در این طرح فرآورده‌های نفتی اعم از بنزین، نفت گاز و نفت سفید با ظرفیت انتقال روزانه ۱۵۰ هزار بشکه مخازن فرآورده‌های نفتی رفسنجان را از خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس- رفسنجان به سمت انبار نفت تربت حیدریه، مشهد و مقاصد صادراتی انتقال خواهد داد.

تسهیل انتقال فرآورده‌های نفتی به جنوب کشور

مهرآران - فسا - شیراز (موسوم به خط لوله پارس) به طول ۴۰۰ کیلومتر طرح دیگری است که در دولت سیزدهم احداث آن کلید خواهد خورد، در این طرح روزانه ۷۳ هزار بشکه بنزین، نفت سفید، نفت گاز، بنزین یورو و نفت‌گاز یورو از مرکز مهرآران به سمت انبار نفت فسا و انبار نفت تندگویان شیراز ارسال خواهد کرد.

کد خبر 472658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =