طرح‌های کیفی‌سازی پالایشگاه‌های شیراز و تبریز در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسند

قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از شتاب‌بخشی به پروژه‌های پالایشی با اختصاص ۴۰ درصد از سود پالایشگاه‌ها برای تأمین منابع مالی پروژه‌های بهینه‌سازی طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: دو پروژه کیفی‌سازی پالایشگاه‌های شیراز و تبریز با حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

علی زیار در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در حاشیه نخستین روز برگزاری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در این باره اظهار کرد: در بحث قانون هوای پاک، تکالیفی بر عهده وزارت نفت به‌عنوان مسئول تولید سوخت باکیفیت است، پالایشگاه‌ها برای اجرای این طرح‌های بهینه‌سازی نیاز به منابع مالی و سرمایه‌گذاری دارند که تامین این سرمایه مهم است. همه پالایشگاه‌ها به غیر از پالایشگاه آبادان همگی واگذار شده و خصوصی شده‌اند و سهامداران متعدد دارند و این سهامداران باید توجیه شوند تا برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سرمایه‌گذاری کنند. 

وی افزود: در بند «ر» تبصره ۲ قانون بودجه امسال (۱۴۰۲) قانونگذار تکلیف کرده است که از محل سود پالایشگاه‌ها، ۴۰ درصد به عنوان اندوخته سرمایه‌ای ذخیره شده و به پروژه‌های کیفی‌سازی اختصاص داده شود که این مقدار دست پالایشگاه‌ها را باز کرده و واحدهای پالایشی مکلف می‌شوند که ۴۰ درصد از سود خود را به اجرای طرح‌های بهینه‌سازی اختصاص دهند. از سویی طبق همین قانون، مقرر شده است که شرکت ملی پالایش و پخش، این پروژه‌های کیفی‌سازی را رصد کرده و نسبت به پیشرفت پروژه در رابطه با تخفیف ۵ درصد خوراک این پالایشگاه‌ها اظهارنظر کند، بنابراین هر پالایشگاهی که از پیشرفت خوبی در زمینه اجرای طرح‌های کیفی‌سازی برخوردار باشد، این تخفیف را کامل دریافت خواهد کرد، اما اگر عقب‌ماندگی داشته باشند، به نسبت عقب‌ماندگی تخفیف خوراک را کاهش خواهیم داد که پالایشگاه‌ها از این ناحیه مکلف می‌شوند، پروژه‌های بهینه‌سازی خود را تسریع کرده و جدیت بیشتری برای اجرای پروژه‌های کیفی‌سازی طبق برنامه به کار خواهند بست تا به سوخت پاک مطابق با استانداردهای روز دنیا دست می‌یابیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: هر سه ماه یکبار ارزیابی از وضع پروژه‌های کیفی‌سازی انجام شده و گزارشی تهیه می‌کنیم و پالایشگاهی که از پیشرفت پروژه عقب‌ماندگی داشته باشد، درباره تخفیف خوراک نفت خام آن تصمیم‌گیری می‌کنیم که یک اهرم اجرایی الزام‌آور است که شرکت‌های پالایشی در کمترین زمان ممکن پروژه‌های خود را تکمیل کنند.

زیار تصریح کرد: خوشبختانه همه واحدهای پالایشی، پروژه‌های کیفی‌سازی را در دست حال اجرا دارند و همه واحدهای پالایشی با جدیت در حال تلاش برای پیگیری و رفع چالش‌های اجرای این پروژه‌ها هستند، اگر چه تامین منابع مالی برخی از این پروژه‌ها با چالش‌هایی مانند اخذ مجوزهای محیط زیستی روبروست که امیدواریم با اخذ این مجوزها، پروژه‌ها نیز شتاب گیرد.

وی با اشاره به چالش دریافت مجوز سازمان محیط زیست بیان کرد: سازمان محیط زیست با استناد به این امر که واحدهای پالایشی باید در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها ساخته شود، تاکنون برای اجرای این پروژه‌ها موافقت نکرده است و همین امر شرکت‌های پالایشی را برای اجرای پروژه‌ها با چالش روبرو کرده است. امیدواریم سازمان محیط زیست با توجه به این که، این واحدهای کیفی در امتداد واحدهای اصلی و تکمیل زنجیره تولید سوخت هستند که نمی‌توانند از محل واحد اصلی جدا شوند، این مشکل را حل و فصل نماید تا با نظارت سازمان محیط زیست، این پروژه‌ها هر چه زودتر آغاز شود. 

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: نشست‌های ماهانه با مدیران واحدهای پالایشی برگزار شده و امیدواریم با رصد و پیگیری چالش‌های حاکمیتی، طبق تکلیف قانون بودجه، شاهد سرعت‌بخشی به این پروژه‌ها در سال ۱۴۰۲ باشیم.

زیار ابراز امیدواری کرد: پیش‌بینی می‌کنیم دو پروژه کیفی‌سازی پالایشگاه شیراز با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد و طرح بهینه‌سازی پالایشگاه تبریز در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد. امیدواریم بتوانیم به تدریج دیگر پروژه‌ها را نیز راه‌اندازی کنیم. راه‌اندازی واحدهای کیفی پالایشگاه‌های کشور از امسال آغاز خواهد شد و تا پایان دولت سیزدهم، بخش زیادی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 472665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =