وزارت نفت همراه‌ترین سازمان در زمینه ساخت بار اول در کشور است

مدیر مرکز راهبری ستادهای ویژه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: تاکنون ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار پروژه ساخت بار اول ابلاغ کرده‌ایم که ۶۰ درصد آن را وزارت نفت به خود اختصاص داده و این وزارتخانه همراه‌ترین نهاد با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در زمینه ساخت بار اول است.

به گزارش خبرنگار شانا، نشست همکاری شرکت ملی نفت با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در حوزه ساخت تجهیزات و ارائه خدمات راهبردی صنعت نفت با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید بار اول امروز (چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه) در نخستین روز از بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد.

رضا سلطان‌علیزاده، مدیر مرکز راهبری ستادهای ویژه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در این نشست با اشاره به اینکه قانون ساخت بار اول اجازه می‌دهد که یک شرکت خصوصی یا خصولتی نیاز خود را از طریق یک شرکت دانش‌بنیان معرفی کند، گفت: ریسک انجام این پروژه‌ها بالاست و بزرگ‌ترین استفاده کننده از این قانون وزارت نفت است.

وی افزود: تاکنون ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار پروژه ابلاغ کرده‌ایم که ۶۰ درصد آن را وزارت نفت به خود اختصاص داده است. وزارت نفت همیشه همراه معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بوده است و همراه‌ترین مدیران و معاونان در این وزارتخانه هستند.

مدیر مرکز راهبری ستادهای ویژه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ادامه داد: در پنج ماه اخیر بیشترین تمرکز را روی پروژه‌های وزارت نفت گذاشته‌ایم.

سلطان‌علیزاده تأکید کرد: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در چند ماه اخیر به سمت بازارسازی از طریق تقاضا پیش رفته است.

وی اظهار کرد: ما آماده‌ایم که نیازها را دریافت و برای هرکدام براساس شرایطی که دارند، الگو تعریف کنیم.

تعریف پروژه‌های چهارده‌گانه ساخت کالا در صنعت نفت

برزو قنبری، مدیر پشتیبانی، ساخت و تأمین کالا شرکت ملی نفت و دبیر کارگروه تولید بار اول وزارت نفت نیز در این نشست وزارت نفت را پیشگام و دارای بالاترین رتبه در دریافت پروژه‌های ساخت بار اول اعلام کرد و گفت: بر مبنای این نیازها، پروژه‌های چهارده‌گانه براساس اولویت‌های صنعت نفت تعریف کرده‌ایم که در برخی از موارد نیاز به انتقال فناوری از خارج است.

وی افزود: امیدواریم امسال نمودی از پیشرفت را در پروژه‌های چهارده‌گانه داشته باشیم و موارد زیادی از این قراردادها امضا شود.

دبیر کارگروه تولید بار اول وزارت نفت ادامه داد: بیشترین هدف‌گذاری این است که شرکت‌های دانش‌بنیان به بلوغ فکری و کار مشارکتی با یکدیگر برسند و همکاری لازم را با هم داشته باشند تا نقش خود را در اقتصاد دانش‌بنیان به‌خوبی ایفا کنند.

قنبری با اشاره به اینکه تنها راهی که می‌توان اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داد، تولید است، تصریح کرد: شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و بخش خصوصی می‌توانند در این راه پیشگام و مؤثر باشند.

پایلوت میدانی ازدیاد برداشت از میدان‌ها پیاده‌سازی می‌شود

مهدیا مطهری، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران نیز در این نشست با تأکید بر اینکه تقاضاهای فناورانه باید در سطح ملی مطرح شوند، اظهار کرد: افزون‌ بر تجمیع تقاضا، باید بر تجمیع عرضه نیز تمرکز کرد، زیرا پراکندگی در عرضه وجود دارد و عرضه‌های مازاد انجام نشود.

وی ادامه داد: نیازهای فناورانه بسیاری در شرکت ملی نفت ایران وجود دارد که بازیگران زیست بوم باید مشارکت فعالانه برای بالفعل کردن آنها در این زمینه داشته باشند و اعلام کردیم که دست همه را در بالفعل کردن تقاضاها می‌فشاریم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه پارسال ۶ قرارداد طرح‌های احیای چاه‌های کم‌بازده و بسته با دانش‌بنیان‌ها امضا شد، تصریح کرد: پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت در روزهای آینده این نمایشگاه چند قرارداد دیگر در این زمینه امضا می‌کند.

مطهری اعلام کرد: پایلوت‌های میدانی ازدیاد برداشت را از اواخر امسال یا اوایل سال آینده در میدان نفتی اهواز مخزن بنگستان پیاده‌سازی می‌کنیم.

وی افزود: نیازهای فناورانه حوزه حفاری در قالب مگاپروژه احصا شده‌اند که در آینده نزدیک به دانش‌بنیان‌ها ارائه می‌شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران بیان کرد: پروپوزال‌هایی نیز در حوزه تولید هیدروژن دریافت کرده‌ایم که به‌زودی آغاز می‌شود.

براساس این گزارش، شرکت‌های دانش‌بنیان در ادامه این نشست دیدگاه‌ها و چالش‌های خود را در مسیر ساخت بار اول تجهیزات اعلام کردند که از سوی نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت پاسخ داده شد.

کد خبر 472682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =