ایران و روسیه کریدور شمال – جنوب را تکمیل می‌کنند/ حجم تبادلات تجاری تهران-مسکو افزایش می‌یابد

معاون نخست‌وزیر روسیه از احداث مسیر راه‌آهن رشت - آستارا با همکاری شرکت‌های ایران و روسیه به‌منظور تکمیل کریدور شمال - جنوب و افزایش حجم تبادلات تجاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، الکساندر نواک در نشست خبری مشترک با جواد اوجی، وزیر نفت ایران، در آیین پایانی B2B و نشست رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه و در عین حال امضای قراردادها و تفاهم‌نامه‌های شرکت‌های ایرانی و روس که امروز (چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه) در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (باشگاه کوشک) برگزار شد، در زمینه موافقت‌نامه‌ای که بین دو ‌طرف در حوزه ریلی امضا شد، گفت: ‌موافقت‌نامه‌ای که امروز برای احداث راه‌آهن رشت - آستارا امضا شد از مهم‌ترین اقدام‌ها در چارچوب کریدور شمال جنوب است و بر این باوریم اگر این قطعه مفقوده تکمیل شود، شاهد تحولی بزرگ در مسیر مواصلاتی دو کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: این پروژه قرار است با حضور شرکت‌های توانمند ایرانی و روس  اجرا شود که سند آن امروز امضا شد.

معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان اینکه این طرح از بزرگ‌ترین پروژه‌های ترانزیتی و حمل‌ونقل ایران و روسیه خواهد بود، افزود: کریدور شمال - جنوب دارای سه بخش غربی، شرقی و خزری است که بخش‌های غربی ‌و شرقی که از خاک کشورهای همسایه می‌گذرد، ریلی است و بخش دریایی نیز از سمت خزر می‌گذرد.

نواک تصریح کرد: این مسیر اکنون توان اجرای تا ۱۵ میلیون تن بار را دارد، اما اگر بتوانیم حجم همکاری‌های بازرگانی میان کشورها را افزایش دهیم این رقم ۳۰ تا ۶۰ میلیون تن قابل افزایش است که جایگزینی بسیار مناسب برای انتقال کالا و بار در مقایسه با گزینه‌های جایگزین مانند کانال سوئز خواهد بود، ضمن اینکه این مسیر از نظر زمان و هزینه بسیار سودآور است.

وی ادامه داد: رقم سرمایه‌گذاری ارزیابی‌شده کنونی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یوروست و از یک‌ سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود که امیدوارم زودتر از این تاریخ شاهد عملیات اجرایی آن باشیم.

معاون نخست‌وزیر روسیه اذعان کرد: برای افزایش توانمندی این مسیر لازم است زیرساخت‌های لجستیکی را برای تخلیه و بارگیری در بنادر و توانمندی تأسیسات و تجهیزات مدنظر داشته باشیم، از این رو شرکت‌های روس بازدیدهایی از این امکانات داشتند و هم‌اکنون مذاکرات درباره افزایش ظرفیت‌های لجستیکی در شمال ایران در حال بررسی است.

اهتمام ویژه ایران و روسیه برای تعاملات بانکی

نواک گفت: افزون بر محورهای انرژی، موافقت‌نامه‌ای در زمینه گمرکی بین ایران و روسیه امضا شد، همچنین در زمینه استفاده از ارز ملی در تبادلات دو طرف و تسویه حساب‌ها و تعامل‌های بانکی مذاکراتی داشتیم، زیرا اهتمام ویژه‌ای برای حل مسائل موجود در این زمینه داریم.

وی افزود: موفق شدیم موضوع‌های مطرح‌شده در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه از جمله کشاورزی، صنعتی، بانکی و دیگر حوزه‌ها را بررسی کنیم و به این توافق رسیدیم اگر مشکلی در این زمینه‌ها ایجاد شود در سریع‌ترین زمان ممکن آنها را حل و فصل کنیم تا بازرگانی بین دو کشور آسیبی نبیند.

معاون نخست‌وزیر روسیه ادامه داد: اطمینان دارم طبق صلاحدید رؤسای دو کشور حجم تبادلات تجاری دو طرف افزایش خواهد یافت.

نواک در پایان ضمن قدردانی از اوجی گفت: از آقای اوجی، دوست عزیزم تشکر کنم که من را برای برگزاری نشست‌ها و حضور در نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران دعوت کردند. در این نمایشگاه دیدم که علاقه‌مندی زیادی برای افزایش همکاری‌ها بین طرف‌های ایرانی و روس وجود دارد. امیدوارم شاهد افزایش این همکاری‌ها باشیم.

کد خبر 472705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =