افزایش خیره‌کننده قراردادهای دانش‌بنیان و ساخت داخل شرکت اروندان در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه در دولت سیزدهم مقدار تولید، توسعه و قراردادهای شرکت نسبت به دوره قبل افزایشی خیره‌کننده داشته است، گفت: در زمینه قراردادهای ساخت داخل و بومی‌سازی قطعات و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان از ۴۹ میلیارد تومان قرارداد سال ۱۴۰۰ به ۵۳۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ دست یافتیم.

به گزارش خبرنگار شانا، عبدالله عذاری‌اهوازی در نشست خبری در حاشیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه این شرکت جزو شرکت‌های فرعی شرکت ملی نفت ایران است، گفت: کار این شرکت توسعه و تولید است و حوزه فعالیتش از شهرستان بستان تا اروند کنار و خلیج فارس در استان خوزستان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه از صددرصد میدان‌های مشترک کشور ۷۱ درصد در حوزه فعالیت شرکت اروندان قرار دارند، تصریح کرد: از لحاظ تولید نفت بعد از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب دومین شرکت تولیدکننده نفت ایران هستیم و در غرب کارون حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کنیم و بیشترین توسعه در میدان‌های مشترک در کنار میدان مشترک پارس‌جنوبی در این شرکت اتفاق‌ می‌افتد و اینها نشان می‌دهد شرکت نفت و گاز اروندان از اهمیت بالایی در کشور برخوردار است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به شعار امسال (مهار تورم و شد تولید) گفت: این شرکت با توجه ویژه به‌ موضوع افزایش تولید که می‌تواند به صادرات بیشتر منجر شود و ارزآوری برای کشور به‌دنبال داشته باشد، مهار تورم را به ارمغان می‌آورد.

عذاری‌اهوازی افزود: در ابتدای دولت سیزدهم تولید این شرکت از میدان آزادگان به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان نفتی مشترک کشور حدود ۸۴ هزار بشکه در روز بود که توانستیم این مقدار را ۳۰ درصد افزایش دهیم.

وی اقدام‌های شرکت نفت و گاز اروندان در توسعه بهره‌گیری از شرکت‌های توانمند ایرانی و دانش‌بنیان داخلی را تشریح کرد و گفت: در موضوع‌هایی از جمله قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان، مناقصات برای به‌کارگیری شرکت‌های داخلی در طرح‌های توسعه‌ای و قانون تولید بار اول در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن پیشرفت خیره‌کننده‌ای داشتیم و در مجموع همکاری‌های ما با شرکت‌های دانش‌بنیان و قراردادها برای بومی‌سازی قطعات به‌منظور تحقق شعار سال از ۴۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به حدود ۵۳۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیدیم که رشدی شگفت‌آور است.

نمایشگاه فرصتی برای آشنایی با شرکت‌های گمنام و آشنایی با هزینه‌های انجام پروژه

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، از برگزاری نمایشگاه نفت تهران به‌عنوان اقدامی شایسته یاد و تصریح کرد: جدا از همکاری‌هایی که در طول نمایشگاه محقق می‌شود، با شرکت‌هایی آشنا می‌شویم که پیش از این نمی‌شناختیم و از طرفی با قیمت‌های انجام پروژه‌ها آشنا می‌شویم و می‌توانیم فرصت‌های همکاری را مقایسه کنیم.

عذاری‌اهوازی افزود: نمایشگاه می‌تواند به شناخت صنایع و مرتبط کردن آنها با فعالیت‌های شرکت کمک کند.

وی از توسعه میدان اروند، طرح‌های نگهاشت و افزایش تولید از جمله ایجاد چاه‌های جدید و تعمیری در میدان‌هایی از جمله دارخوین، آزادگان جنوبی و شمالی و... به‌عنوان اقدام‌های این شرکت در سال ۱۴۰۲ یاد کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در پاسخ به سؤالی درباره مهاجرت نفت در میدان‌های مشترک گفت: این موضوع در طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد و راهکار ما برای جلوگیری از این موضوع تسریع فعالیت‌هاست و باید با مدیریت زمان توسعه را جلوتر انجام دهیم.

عذاری‌اهوازی درباره جمع‌آوری گازهای مشعل تأسیسات این شرکت گفت: با تأسیس کارخانه جمع‌آوری گازهای همراه کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ (پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس) بخش عمده گازهای همراهی که سوزانده می‌شد جمع‌آوری می‌شوند که حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب در روز می‌شود، اما کارخانه‌هایی باقی مانده است که برای مثال در یاران فعلاً توسعه تکمیل نشده است و گاز همراه نیز برای فرازآوری استفاده می‌شود، اما اگر قرار به گازسوزی در مشعل باشد، خط لوله‌ای نیز برای آن تمهید شده تا به ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ ارسال شود.

وی محصول کارخانه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ را گاز مصرفی خانگی و گاز مایع برشمرد و تصریح کرد: گاز خانگی به خط لوله سراسری ارسال می‌شود و گاز مایع نیز با خط لوله ۱۰۰ کیلومتری به پتروشیمی بندر امام می‌رود تا به محصول باارزش‌تری تبدیل شود و  از آنجا که این گاز ترش است گوگرد گرانول نیز با ارزش افزوده بالاتر تولید می‌شود.

میدان اروند در آینده نزدیک کار توسعه را آغاز می‌کند

مدیرعامل اروندان با بیان اینکه توسعه میدان اروند به‌زودی آغاز می‌شود در مورد میزان نفت تولیدی این میدان گفت: برآورد درستی از تولید این میدان نداریم، چراکه با وجود نفت فوق‌سبک و مرغوب این میدان به‌دلیل چگالی بالای سنگ مخزن نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم آیا تولید بر اساس پیش‌بینی محقق می‌شود یا خیر.

پبیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از روز گذشته (چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه) کار خود را آغاز کرده است و تا روز شنبه (۳۰ اردیبهشت‌ماه) ادامه دارد.

کد خبر 472755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =