فعال شدن دیپلماسی انرژی نقطه قوت وزارت نفت در دولت سیزدهم است/ تولید فناوری دانش‌بنیان رویکرد اصلی نمایشگاه نفت امسال

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نقاط قوت وزارت نفت در دوره جدید، فعال شدن حوزه دیپلماسی انرژی و منوط نشدن اتفاق‌های خارجی به بحث مذاکرات هسته‌ای است.

به گزارش خبرنگار شانا، مالک شریعتی‌نیاسر امروز (جمعه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه سومین روز بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رویکرد نمایشگاه نفت امسال به سمت تولید فناوری دانش‌بنیان رفته است، اظهار کرد: شرکت‌های ایرانی توانسته‌اند برخی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را تولید کنند، البته عمده تقاضاهای شرکت‌های داخلی حمایت از سوی دولت است.

وی به موضوع مصرف بهینه در کشور اشاره و تصریح کرد: در حوزه مصرف بهینه انرژی وضع مناسبی نداریم. بر اساس برنامه‌های پنجم و ششم توسعه قرار بود شدت مصرف انرژی در کشور ۵۰ درصد کاهش یابد، اما این اهداف نه‌تنها محقق نشد، بلکه شدت مصرف انرژی نیز افزایش یافت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید ابزارها و وسایلی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد به کاهش شدت مصرف انرژی کمک کند، گفت: اگر ۳۰ درصد مصرف بنزین در خودروها کاهش یابد، نه‌تنها مشکلات این بخش حل می‌شود، بلکه صادرکننده بنزین نیز خواهیم بود.

شریعتی‌نیاسر ادامه داد: در حوزه تولید انرژی، متولی داریم، اما متولی واحد و متمرکزی در کنترل کاهش شدت مصرف انرژی نداریم. پیشنهاد مشخص ما در مجلس برای حل مشکل بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران این است که بخش‌های پراکنده ذیربط مصرف انرژی تجمیع و ادغام شده و در یک مرکز زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت کند.

وی تصریح کرد: بر اساس این پیشنهاد می‌توان معاونت راهبردی انرژی تشکیل داد و یک بازوی مالی تحت عنوان صندوق بهره‌وری نیز ایجاد کرد تا بر اساس بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع اولیه برای اجرای طرح‌های بهره‌وری انرژی داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دو نگاه افراط و تفریط در حوزه مصرف بنزین و قیمت‌گذاری آن در کشور وجود دارد، اظهار کرد:‌ برخی معتقدند قیمت بنزین در کشور بالاست و باید کاهش یابد و در مقابل عده‌ای بر این اعتقاد هستند که قیمت‌ها باید به فوب خلیج فارس برسد، در حالی که دو نگاه به مقوله قیمت بنزین نادرست است. نگاه درستی که باید مبنا قرار بگیرد این است که هر کسب و کاری یک قیمت تمام شده دارد و بر اساس این قیمت تمام شده با فرآیند معقول تعیین قیمت می‌شود.

شریعتی‌نیاسر در پاسخ به خبرنگار شانا درباره فعال شدن بخش دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم گفت: یکی از نقاط قوت وزارت نفت در دوره جدید فعال شدن دیپلماسی انرژی و تعطیل نشدن ارتباطات بین‌المللی در حوزه انرژی است. در گذشته دیگر اتفاق‌های خارجی را به‌نوعی به مذاکرات گره می‌زدند که در این دوره این گونه نیست.

وی اظهار کرد: به نظر من و به‌ویژه در حوزه ارتباط با کشورهای هماسیه در بخش انرژی اتفاق‌های خوبی افتاده است. کارهای بسیاری نیز در بخش انرژی با ونزوئلا آغاز شده که می‌تواند نویدبخش باشد، اگر زیرساخت‌ها را تقویت کنیم می‌توانیم به‌عنوان قطب منطقه تبدیل شده تا جایی که صادرات و واردات از ایران انجام شود.

کد خبر 472828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =