امضای ۲ تفاهم‌نامه و رونمایی از یک طرح در پژوهشگاه صنعت نفت

تفاهم‌نامه تدوین فرمولاسیون بهینه و طراحی مفهومی اولیه واحد ساخت کاتالیست هیدروتریتینگ نفتا و نفت سفید به‌منظور تولید صنعتی به امضای رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و مدیرعامل شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو رسید، همچنین افزایه لاتکس حفاری با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، عظیم کلانتری‌اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت امروز (جمعه ۲۹ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه سومین روز بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش وپتروشیمی و در آیین امضای دو تفاهم‌نامه پژوهشگاه صنعت با یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه سیاست پژوهشگاه اجرای توسعه دانش فنی با شرکت‌های موفق و صاحب تجربه است و امیدواریم در آینده توسعه دانش فنی در صنعت نفت سرعت بیشتری داشته باشد، گفت: مجموعه نفت و گاز سرو در روند تکمیل دانش فنی همکاری دارد و در ادامه پس از تجاری‌سازی و رسیدن به روند تولید به مدت ۱۰ سال بهره مالکانه این محصول را به پژوهشگاه واگذار می‌کند.

امیرهومن کریمی، مدیرعامل شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو نیز در این آیین با اشاره به همگرایی و نوگرایی به‌وجودآمده در اجرای پروژه های پژوهشی مشترک که منجر به کاهش هزینه‌های پروژه‌ها می‌شود، گفت: پژوهشگاه صنعت نفت پرچمدار پروژه‌های پژوهشی در صنعت نفت است و این مسیر را به‌خوبی هدایت می‌کند و تمرکز خوبی روی شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده و اتفاق‌های خوبی را رقم زده است.

کریمی با تأکید بر اینکه این دو کاتالیست در صنعت نفت بسیار پرمصرف هستند و جزو گلوگاه‌ها به‌شمار می‌آیند، افزود: بی‌شک با تولید دانش فنی ایرانی این محصول، اتفاق‌های خوبی رخ خواهد داد و شرکت نفت و گاز سرو در مسیر صادرات محصولات خود قرار گرفته تا به‌سرعت این محصول‌ها به نقطه تجاری برسند و بتوانند از فرصت صادراتی آن استفاده کنند. پیش‌تر نگران نبود کاتالیست‌ها در داخل کشور بودیم، اما اکنون افزون بر تأمین نیاز داخلی وارد فضای بین‌المللی شده‌ایم.

در ادامه محسن‌خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مهدیا مطهری، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت در جریان رونمایی از افزایه لاتکس حفاری حضور داشتند.

خجسته‌مهر با بیان اینکه نقش شرکت‌های نفت و مجموعه پژوهشگاه صنعت نفت حمایت و کمک به روند اجرایی کار است، گفت: اکنون بخش عمده تولید ما از محل نگهداشت ۶ هزار حلقه چاه موجود است، این روند برای ما سریع‌تر و ارزان‌تر تمام می‌شود، هرچند توسعه در میدان جدید اهمیت دارد، اما تمرکز اصلی ما روی چاه‌های تولیدی است.

وی به یکی از نگرانی‌هایی که بعضی از مجموعه‌های پژوهشی و اجرایی در آزمون محصول تولیدشده دارند، اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم خدمات حفاری و آزمون‌های مورد نیاز دیگر تا مرحله تجاری را به این‌ مجموعه‌ها ارائه کنیم.

عظیم کلانتری‌اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت هم تأکید کرد که این مجموعه در روند اثبات فناوری به مجموعه‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند.

کد خبر 472833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =