۲۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی تا پایان برنامه هفتم توسعه

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران از ۲۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، حسینعلی محمدحسینی امروز (جمعه ۲۹ اردیبهشت‌ماه) در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت ملی گاز ایران در زنجیره ارزش با تمرکز بر هوشمندسازی، بهینه‌سازی و ذخیره‌سازی، با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران در سال ۱۴۰۱ پس از آمریکا و روسیه سومین رتبه تولید گاز در دنیا را دارد، گفت: در سال ۱۴۰۱، ۲۹۱ میلیارد مترمکعب گاز تولید و ۲۷۱ میلیارد مترمکعب گاز شیرین به شبکه ۴۰ هزار کیلومتری گاز فشار قوی تزریق شد.

وی افزود: به‌طور کلی ۲۴۰ میلیارد مترمکعب گاز مصرف شده است که ۷۳ میلیارد مترمکعب توسط نیروگاه‌ها، ۱۰۴ میلیارد مترمکعب توسط بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، ۲۵ میلیارد مترمکعب توسط فولاد، سیمان و صنایع عمده، ۲۳ میلیارد مترمکعب توسط خوراک و سوخت و ۸ میلیارد مترمکعب از سوی بخش حمل‌ونقل مصرف شده است.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ بیش از هزار کیلومتر خط لوله جدید به بهره‌برداری رسید، ادامه داد: پارسال همچنین ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره‌سازی در شوریجه و سراجه انجام شده است.

محمدحسینی با بیان اینکه پارسال شاهد افزایش حدود ۱۰ درصدی صادرات گاز نسبت به سال ۱۴۰۰ بودیم تصریح کرد: تأمین ۸۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها برعهده شرکت ملی گاز است و در دوره سرد سال ۸۶۵ میلیون مترمکعب گاز سبک به خطوط تحویل داده شده، همچنین در سال ۱۴۰۱ موضوع سوختن گازهای مشعل پارس جنوبی مشخص شد، بهطوری که گازسوزی مشعل‌ها در سال ۱۴۰۰، ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بود که این مقدار به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

وی اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران پارسال بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی خود که حاصل از فروش اتان و ال‌پی‌جی بود، صرف سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی کرد که جنبه خدمت‌رسانی به کشور دارند و این سرمایه‌گذاری امسال به ۵۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه صنعت گاز کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه به معادل ریالی حدود ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، گفت: عددی که برای بخش خصوصی به‌عنوان فرصت سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است، معادل ریالی ۲۰ میلیارد دلار است.

محمدحسینی در ادامه با بیان اینکه اقدام‌های خوبی در اصلاحیه مصوبه‌های پیشین شورای اقتصاد انجام شده است، بیان کرد: وزیر نیز به‌تازگی شیوه‌نامه‌ای با هدف پیک‌زایی و رفع محدودیت در صنایع عمده با سرمایه‌گذاری خود به صنایع یا سرمایه‌گذاران  ابلاغ کرد.

وی افزود: رونمایی از شیوه‌نامه ذخیره‌سازی روزمینی گاز و واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) را در این نشست خواهیم داشت و فراخوان گسترده‌ای هم انجام شده است. فرصت‌های سرمایه‌گذاری به‌طور عمده شامل بحث‌هایی برای شبکه خطوط انتقال است که امسال آغاز می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند در آنها حضور یابند.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران گفت: یکی از مهم‌ترین طرح‌ها خط ۱۱ سراسری گاز است که به‌ طول تقریبی یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر با سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری آغاز به‌کار می‌کند.

محمدحسینی با اشاره به طرح‌های ذخیره‌سازی گاز ادامه‌ داد: ذخیره‌سازی در یورتشا روزانه ۲۳۰ میلیون مترمکعب و در گنبد نمکی نصرآباد کاشان ۵۰۰ میلیون مترمکعب به برداشت در اوج مصرف کمک می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه‌ای مبنی بر جایگزینی بخاری‌های بازده پایین با بخاری‌های بازده بالا تأکید کرد: این مصوبه شورای اقتصاد در اواخر سال ۱۴۰۱  به شرکت ملی گاز ابلاغ شده که براساس آن ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار بخاری باید تعویض شوند.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه لوله‌کشی گاز داخل منازل به‌عهده سازمان نظام مهندسی است، گفت: طبق ویرایش جدید محدودیت‌های زیادی در حوزه نصب بخاری‌ها پیش روی شرکت‌ها قرار دارد. پارسال حدود ۳۰ هزار عدد بخاری درجه A خریداری کردیم و برنامه این بود که در فصل سرد تعویض شوند، اما این فرآیند با محدودیت نصب روبه‌رو شد.

محمدحسینی با اشاره به هوشمندسازی کنتورهای گاز یادآور شد: همچنین اقدام‌های مربوط به تکمیل خط نهم سراسری گاز از کوه‌دشت تا میاندوآب و تا مرز بازرگان درحال اجراست.

وی با تأکید بر اینکه تنوع سبد انرژی کشور از موضوعات اصلی کشورها است، افزود: به نقطه‌ای رسیده‌ایم که شبکه خانگی در بخش شهری و روستایی تقریباً تکمیل شده است و تکلیف قانونی داریم که ما را موظف می‌کند به بخش‌های دورافتاده گازرسانی کنیم.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه سوآپ گاز دو برابر شده است، از انجام مذاکره ایران با ترکمنستان برای‌ واردات گاز خبر داد.

علیرضا بیات، مدیر سرمایه‌گذاری و کسب و کار شرکت ملی گاز ایران نیز با تأکید بر اینکه هدف این شرکت با توجه به ناترازی موجود بهینه‌سازی مصرف سوخت در حوزه‌های خانگی، تجاری و صنعتی است، اظهار کرد: هم‌زمان شرکت ملی نفت با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، میدان‌های نفت و گاز را توسعه می‌دهد و هدف تولید روزانه ۱.۴ میلیارد مترمکعب است. زمانی‌ که بازارهای هدف داخلی تأمین شد، صادرات گاز را هم در نظر داریم، البته اکنون صادرات گاز به عراق انجام می‌شود، اما به‌طور کلی کوتاه‌ترین مسیر برای کاهش ناترازی گاز بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

در حاشیه این آیین، از شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری به‌منظور افزایش پایداری تأمین گاز طبیعی با اولویت مشترکان عمده و نیروگاه‌ها رونمایی شد.

کد خبر 472858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =