ارائه ۱۵۰ طرح پیشنهادی احیای چاه‌های کم‌بازده از سوی شرکت‌های داخلی

معاون فناوری پارک نفت و گاز با بیان اینکه ۲۶ شرکت داخلی ۱۵۰ پروپوزال را برای احیای چاه‌های کم‌بازده و بسته ارائه کرده‌اند، گفت: از میان ۷۹ حلقه چاهی که برای احیای تولید نامزد شده بودند تکلیف ۱۰ چاه مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدصابر کرم‌بیگی، ظهر امروز (شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست تخصصی طرح احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده نفتی که با حضور شرکت‌های فناور برگزار شد، به ارائه توضیحاتی درخصوص این طرح پرداخت و گفت: برای نخستین بار است که شرکت ملی نفت ایران از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و خصوصی در مهندسی نفت استفاده می‌کند.

وی افزود: اجرای این طرح افزون‌ بر اینکه به توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت کمک قابل توجهی می‌کند، از سوی دیگر افزایش تولید را برای شرکت ملی نفت ایران به ارمغان می‌آورد.

معاون فناوری پارک نفت و گاز با بیان اینکه در این طرح ما الگوی جدیدی از قراردادهای فناورانه را طراحی کرده‌ایم، تصریح کرد: از میان ۷۹ حلقه چاهی که برای احیای تولید کاندیدا شده بودند، تا امروز (۳۰ اردیبهشت ماه) ۱۰ حلقه چاه تعیین تکلیف شده و هشت قرارداد نیز با شرکت‌های فناور امضا شده است.  

کرم‌بیگی افزود: در الگوی قراردادی در نظر گرفته‌شده، شرکت‌های عضو پارک، حداکثر تا سقف پنج چاه را برای توسعه می‌توانند انتخاب کنند. بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، دولت ایران نیز تضمین پرداخت دستمزد شرکت‌های فناور را از محل افزایش تولید انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه نحوه پرداخت‌ها در میدان‌های خشکی و دریایی متفاوت است، ادامه داد: ریسک تولید و دشواری احیای چاه از جمله مؤلفه‌های در نظر گرفته شده برای بازپرداخت به شرکت‌های فناور است.

معاون فناوری پارک نفت و گاز با بیان اینکه از اسفندماه ۱۴۰۰ تاکنون نشست‌های توجیهی و تخصصی در خصوص احیای چاه‌های کم‌بازده برگزار شده است، یادآور شد: ۲۶ شرکت ۱۵۰ طرح پیشنهادی ارائه کردند که در نشست‌های فنی پرشمار این طرح‌های پیشنهادی بررسی‌شده‌اند و به آنها امتیاز داده‌ایم.  

کرم‌بیگی گفت: امیدوارم در آینده نزدیک شاهد امضای دیگر قراردادهای احیای چاه‌های کم‌بازده و بسته نفتی باشیم.

کد خبر 472964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =