اهتمام وزارت نفت دولت سیزدهم به تکمیل زنجیره ارزش

* بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار «صنعت نفت، تولید فناورانه و مصرف بهینه» از ۲۷ اردیبهشت‌ماه برای چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. نمایشگاه امسال با رونق دوباره صنعت نفت شاهد حضور یک‌هزار و ۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور جهان شامل روسیه، چین، بلاروس، آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند، امارات، عمان و ترکیه بود، به‌طوری‌ که در بخش داخلی رشد ۳۵ درصدی و در بخش خارجی رشد ۱۰۰ درصدی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه رقم خورد.

* این رویداد بزرگ نفتی در سالی که به نام سال «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری شده است، کمک شایانی به تحقق اهداف برنامه‌ریزی‌شده برای توسعه صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش این صنعت کرد. به گفته مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در این رویداد، امسال با همت بالای همه صنعتگران صنعت پتروشیمی همسو با تحقق شعار سال، به‌طور میانگین هر ماه یک طرح پتروشیمی به تولید می‌رسد و شاهد افزایش تولید در صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی خواهیم بود.

او همچنین به فروش اعتباری محصولات پتروشیمی از پارسال اشاره کرد و گفت: تنظیم و کنترل بازار محصولات پتروشیمی از سیاست‌های اصولی شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و امروز شاهد این هستیم که ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش واحدهای تکمیلی از طریق فروش اعتباری محصولات پتروشیمی تأمین شده است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی مصمم است این مقدار را ارتقا دهد که اجرای این برنامه افزایش تولید در صنایع تکمیلی را به دنبال دارد.

* نشست تخصصی «تشریح زنجیره ارزش پتروشیمی» نیز در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد که حسن عباس‌زاده، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح وضع کنونی صنعت پتروشیمی و زنجیره‌ محصولات مختلف ایران و جهان، بیان کرد: صنعت پتروشیمی در پایین‌دست صنعت نفت و گاز، یک گام به سمت تکمیل زنجیره ارزش به شمار می‌آید که هم‌اکنون روزانه معادل یک میلیون بشکه نفت‌خام در این صنعت به‌عنوان خوراک برای تولید محصولات با ارزش پتروشیمی مصرف می‌شود.

او ادامه داد: هم‌اکنون ۷۰ درصد محصولات پتروشیمی صادراتی بوده و تبدیل بعضی از این محصولات در زنجیره ارزش به محصولات با ارزش بالاتر از اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. بر اساس پایش انجام‌شده پارسال ۸۷۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد دلار واردات محصولات پتروشیمی داشتیم که با اجرای طرح‌های زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن، آروماتیک و بوتیلن با سرمایه حدود ۴ میلیارد دلار در مجموع می‌توان ظرفیت حدود ۴ میلیون تنی ایجاد کنیم تا ارزبری ۲ میلیارد دلاری را کاهش دهیم و در مقابل ارزآوری مطلوبی هم داشته باشیم.

* نشست بررسی دستاوردهای شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در حوزه تکمیل زنجیره ارزش متانول و سند جامع کاتالیست نیز از دیگر برنامه‌های حاشیه‌ای نمایشگاه نفت امسال بود. مجید دفتری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در این نشست با اشاره به گزارش عملکرد دو دهه اخیر این مجموعه و لایسنس‌های پرتعدادی که هم‌اکنون در دستور کار این شرکت قرار دارد، گفت: الفین، متانول، پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن سنگین از جمله دانش‌های فنی پرکاربردی هستند که در چند سال اخیر تدوین و تجاری شده‌اند.

تدوین لایسنس در کشور تحرک زیادی را در بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند، به‌طوری‌ که ارتباط با کارشناسان برای رفع موانع و مشکلات فرآیندی، امکان بهبود فرآیند بر اساس بازخورد در واحدهای صنعتی، ایجاد مرجع برای صادرات فناوری و خدمات به کشورهای دیگر و ارزآوری، جلوگیری از فرار مغزها و نخبگان، افزایش توانمندی شرکت‌های مهندسی و طراحی داخلی، کاهش خیره‌کننده قیمت تمام‌شده واحد صنعتی و محصولات دانش‌بنیان، ایجاد اشتغال و… از جمله اثرات تدوین لایسنس است.

* رضا نکوئی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ۱۹ پروژه جدید به ارزش ۹ میلیارد دلار در زنجیره‌های مختلف از جمله زنجیره متانول، برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تعریف و معرفی شده است، بیان کرد: در نمایشگاه نفت، گاز پالایش و پتروشیمی نشست‌های رودررویی را با سرمایه‌گذاران خارجی برگزار می‌کنیم و برای سرمایه‌دارانی که بخواهند به‌صورت طولانی‌مدت در ایران سرمایه‌گذاری کنند، فرصت مطلوبی را با زنجیره کاملی از گاز و منابع هیدروکربوری معرفی می‌کنیم تا به سمت تکمیل زنجیره ارزش پیش برویم.

او همچنین در مورد ارتباط دوسویه با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در نمایشگاه صنعت نفت ادامه داد: با توجه به مذاکرات سرمایه‌گذاران خارجی و بازدیدکنندگان از کشورهای گوناگون، متوجه شدیم فعالان صنعت پتروشیمی در خارج، دیدگاه واقعی نسبت به ایران و پیشرفت صنعت پتروشیمی کشور ندارند، بنابراین دیدار رودرروی آنها با سازندگان و واحدهای تولیدی، می‌تواند به رقم خوردن دیدگاه واقعی نسبت به صنعت پتروشیمی کشور ایران و افزایش آگاهی منجر شود.

* صنعت پتروشیمی ایران در استفاده از توانمندی داخلی‌ها به‌منظور خودکفایی در صنعت پتروشیمی همیشه پیشرو بوده است؛ قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که در نمایشگاه بیست‌وهفتم نفت با شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان امضا شد، مهر تأییدی بر این موضوع است. از جمله ۶ قرارداد، موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در زمینه ارائه و توسعه دانش فنی، قرارداد اجرای طرح توسعه بوتادین و رافینت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با شرکت پتروشیمی تخت جمشید، قرارداد اجرای طرح تولید فرمات سدیم سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با سرمایه‌گذار چینی، تفاهم‌نامه زنجیره بوتیلن سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با شرکت پتروشیمی شیخ بهایی، تفاهم‌نامه همکاری احداث طرح تولید متیل متاکریلات و پلی‌متیل متاکریلات با شرکت انتخاب سپهرآسیا و تفاهم‌نامه همکاری احداث پارک اقماری در منطقه ماهشهر به‌منظور ساخت دموپلنت‌های صنعت پتروشیمی با پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز.

شرکت پتروشیمی مرجان نیز در این نمایشگاه قرارداد ساخت قطعات Coupling برند JOHN CRANE را با شرکت توسعه فناوری و ساخت توربوسیل، قرارداد ساخت قطعات کمپرسور C-2001 را با شرکت توربین‌سازان نیکان و قرارداد ساخت قطعات پمپ‌های P-2001 , P-2301 را با شرکت اندیشه توربین پارسه، قرارداد ساخت LINKBOLT با شرکت رایمون سورین پارت، قرارداد ساخت قطعات C -2002 را با شرکت توسعه ماشین ایرسا، قرارداد ساخت BLadder با شرکت آرکا پلیمر آپادانا و تفاهم‌نامه همکاری تحقیقاتی، پژوهشی و اجرایی را با شرکت صنایع فجر شیراز امضا کرد.

شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه نیز قرارداد ساخت، نصب و راه‌اندازی دو دستگاه مخزن ذخیره‌سازی فرآورده‌های اتیلن‌گلایکل پتروشیمی بوشهر به ظرفیت ۳۳.۲۰۰ مترمکعب را با شرکت سامان افسا نارین و قرارداد استفاده از زیرساخت‌های مجتمع مخازن سبز پتروشیمی عسلویه به‌منظور دریافت، ذخیره‌سازی و توزیع میعانات گازی مورد نیاز کشور را با شرکت پترو تدبیر صبا امضا کرد.

تفاهم‌نامه همکاری علمی، پژوهشی و فناوری شرکت پتروشیمی بوشهر و دانشگاه خلیج‌فارس، تفاهم‌نامه MC پروژه کلرآلکالی پتروشیمی غدیر با شرکت تدبیر و فن‌آسیا، قرارداد مهندسی، خرید، اجرا و راه‌اندازی بویلر ۲۰ تنی هیدروژن‌سوز پتروشیمی فن‌آوران با شرکت تأسیساتی ساختمانی پاکمن، تفاهم‌نامه مطالعات بهینه‌سازی و توسعه زنجیره ارزش متانول و اسیداستیک پتروشیمی فن‌آوران با شرکت دانش‌بنیان مبتکران فناور گستر اکسین در پردیس دانشگاه صنعت نفت و تفاهم‌نامه لیسانس MTO پتروالفین پتروشیمی فن‌آوران با شرکت دالیان چین از دیگر تفاهم‌های امضاشده در نمایشگاه بیست‌وهفتم نفت بودند.

افزون‌ بر این، از دیگر تفاهم‌ها می‌توان به تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، تفاهم‌نامه مطالعه احداث مینی ال‌ان‌جی پتروشیمی خراسان با پژوهشگاه صنعت نفت، تفاهم‌نامه استحصال اسیدسولفوریک از پساب پتروشیمی شیمی‌بافت با شرکت دانش‌بنیان نیکوفروزان تابان، تفاهم‌نامه همکاری مشترک برای انجام تمامی خدمات مشاوره‌ای، مطالعاتی، آزمایشگاهی، مدیریت خوردگی و... تکین‌کو با پژوهشگاه صنعت نفت، تفاهم‌نامه احداث یک واحد توسعه‌ای در پتروشیمی آبادان با پتروشیمی مارون، تفاهم‌نامه در زمینه صنعت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت پتروشیمی خراسان، تفاهم‌نامه همکاری ایجاد صنایع تکمیلی و پایین‌دست متیل‌آمین در شهرستان سنقر استان کرمانشاه بین گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس و شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) اشاره کرد.

کد خبر 473111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =