ارزآوری ۲۰۰ میلیون دلاری اثربخشی مالی در بخش دانش فنی صنعت نفت

سرپرست مدیرکلی اروپا، آمریکا و کشورهای مشترک‌المنافع معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت گفت: باوجود محدودیت‌های ایجاد شده بر اثر تحریم‌ها تجارب ارزنده به دست آمده طی این سال‌ها ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور داشته است. به گونه‌ای که در یک سال اخیر بیش از ۲۰۰ میلیون دلار اثربخشی مالی در صنعت نفت گزارش شده است و اکنون در بعضی از زمینه‌ها جزء چند کشور برتر دارنده دانش و فناوری در جهان هستیم.

به گزارش خبرنگار شانا، مهدی سیدی امروز (چهارشنبه سوم خرداد ماه) در نشست مشترک مدیران پژوهشگاه صنعت نفت و مدیران معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت با سفرای کشورهای مستقل همسود (CIS) در پژوهشگاه صنعت نفت افزود: راهبرد ابلاغی وزیر نفت توسعه و گسترش همکاری‌های بین‌المللی صنعت، نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در همه بخش‌های صنعت است.

وی ادامه داد: سیاست دولت سیزدهم افزایش همکاری‌ها و همگرایی منطقه‌ای و گسترش همکاری‌ها با همسایگان است، در این میان گسترش روابط با کشورهای مستقل همسود به‌دلیل نزدیکی جغرافیایی و نیز اشتراک‌های فراوان تاریخی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی جایگاهی ویژه‌ دارد از این رو باید موقعیت ژئوپلیتیک ایران و کشورهای مستقل همسود در توسعه کریدورهای انرژی منطقه و حضور راهبردی در بازارهای جهانی انرژی تاثیرگذار باشد.

سرپرست مدیرکلی اروپا، آمریکا و کشورهای مشترک‌المنافع اظهار کرد: برای فعال‌کردن بخشی از این ظرفیت‌ها، امروز در این مرکز تحقیقاتی و پژوهشی گردهم آمده‌ایم. کشورها فعالانه به‌دنبال راه‌هایی برای افزایش امنیت انرژی خود از طریق تنوع‌بخشی به مبادی تأمین سوخت، ایجاد کریدورهای اقتصادی انتقال و صادرات نفت خام و گاز طبیعی، بهینه‌کردن فرآیندهای استخراج و بهره‌برداری از میدان‌های نفت و گاز، تولید و پالایش گاز و فرآورده‌های نفتی و کاهش وابستگی خود هستند.

سیدی با اشاره به اینکه اگرچه در حوزه صنایع نفت گاز و پتروشیمی به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه محدودیت‌هایی برای تأمین قطعات و یا دریافت فناوری‌های مختلف و پیچیده صنعت نفت و گاز ایجاد شده است، گفت: اما طبق فرمایش پیغمبر خاتم (صلی الله علیه و اله وسلم) دانش اگر در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس بدان دست خواهند یافت؛ در این باره همکاران ما در پژوهشگاه صنعت نفت با ایجاد ارزش‌افزوده از راه تولید، تجاری‌سازی و بومی‌سازی فناوری‌های نو در صنعت نفت و گاز به‌این مهم دست یافته‌اند.

وی ادامه داد: باوجود محدودیت‌های ایجاد شده براثر تحریم‌ها تجارب ارزنده‌ای به‌دست آمده و در این سال‌ها ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور داشته است.

سرپرست مدیرکلی اروپا، آمریکا و کشورهای مشترک‌المنافع تصریح کرد: در یک سال اخیر بیش از ۲۰۰ میلیون دلار اثربخشی مالی گزارش شده است و اکنون در بعضی از زمینه‌ها جزء چند کشور برتر دارنده دانش و فناوری در جهان هستیم.

سیدی با اشاره به اینکه اگرچه تاکنون عمده فعالیت و زمینه‌های همکاری‌های خارجی وزارت نفت معطوف به فروش نفت‌خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی بوده است، افزود: اما صدور خدمات فنی و مهندسی ایجاد ارتباطات دانشی و افزایش همکاری‌ها در تحقیق و توسعه بین بخش‌های علمی و پژوهشی صنعت نفت کشور با متناظران بین‌المللی در دستور کار جدی معاونت بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت قرار دارد.

 وی با بیان این که چالش‌هایی برای گسترش برنامه‌های تحقیقاتی و علمی مشترک به وجود خواهد آمد اما مانع کار نخواهد شد، گفت: با این حال با رهبری قوی و تعهد به‌همکاری می‌توان براین چالش‌ها غلبه کرد، این امر می‌تواند شامل ایجاد مؤسسه‌های تحقیقاتی مشترک به اشتراک‌گذاری داده‌ها و تخصص‌های علمی برای توسعه مشترک و تجاری‌سازی فناوری‌ها باشد.

سرپرست مدیرکلی اروپا، آمریکا و کشورهای مشترک‌المنافع ادامه داد: سفارتخانه های کشورهای مستقل همسود با توجه به شناختی که از حوزه فعالیت، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پژوهشگاه صنعت نفت پیدا می‌کنند، زمینه‌های همکاری مشترک را اعلام خواهند کرد.

سیدی با تأکید بر اینکه انتظار داریم سفیران کشورهای مستقل همسود مراکز علمی و تحقیقاتی پژوهشی که در حوزه صنایع نفت و گاز خود را معرفی کنند تا روابط میان مراکز علمی و دانشگاه و پژوهشگاه صنعت نفت ایران با مراکز مرتبط و متناظر در کشورهای مستقل و همسود آسان شود، افزود: پیشنهاد تشکیل کارگروه انرژی میان ایران و کشورهای مستقل همسود ارائه شده است.

وی گفت: هم‌اکنون ظرفیت همکاری دو یا چندجانبه برای انتقال و صدور دانش و تجربه‌ها به دیگر کشورها به‌ویژه کشورهای دوست و همسو بیش از پیش فراهم است و باور داریم توسعه همکاری‌های علمی، تحقیقاتی و دانش‌بنیان ایران با دیگر کشورها می‌تواند آینده روشن و برد-برد را در منطقه به‌وجود آورد.

کد خبر 473251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =