عربستان: آژانس بین‌المللی انرژی عامل گمراه کردن بازار نفت است

وزیر انرژی عربستان سعودی به سفته‌بازارن بازارهای جهانی نفت درباره آسیب‌های احتمالی در پی رفتارهایشان در بازارهای جهانی نفت خام هشدار داد و برآوردهای اشتباه آژانس بین‌المللی را عامل گمراه کردن و وقوع نوسان‌های بازار نفت معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عبدالعزیز بن سلمان روز سه‌شنبه (دوم خردادماه) در نشست مجمع اقتصادی قطر که به همت مؤسسه بلومبرگ ترتیب داده شده بود به سفته‌بازان درباره روبه‌رو شدن با دردسرهای بیشتر در بازارهای جهانی نفت خام هشدار داد و گفت: چند روز مانده به نشست وزارتی ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) در وین (۱۴ خردادماه) برای تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های نفتی آینده مراقب باشند.

وی افزود: من همچنان به سفته‌بازان هشدار می‌دهم که آسیب خواهید دید،همان‌طور که در آوریل آسیب دیدید، فقط به آنها می‌گویم که مراقب باشید.

بعضی از اعضای اوپک‌پلاس در ماه آوریل با تصمیمی ناگهانی از کاهش داوطلبانه در مجموع روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای از ماه مه افزون بر کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای (مجموع ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز) تا پایان سال جاری میلادی خبر دادند.

این تصمیم به افزایش شدید قیمت نفت کمک کرد، اما این دستاوردها از آن زمان به‌دلیل ترس از کندی اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاران را ترسانده است.

اعضای اوپک‌پلاس قرار است به‌منظور تصمیم‌گیری درباره اقدام‌های آینده خود چهارم ژوئن (۱۴ خردادماه) در وین گرد هم آیند.

اگرچه شمار زیادی از نمایندگان اوپک‌پلاس متعددی گفته‌اند نیازی به اقدام بیشتر از سوی اعضای این ائتلاف نیست زیرا تصمیم‌های گذشته برای تنظیم عرضه در بازارهای جهانی کافی بوده است اما عبدالعزیز بن سلمان به تصمیم‌های غیرمنتظره، معروف است.

تازه‌ترین آمار بازارهای جهانی نفت خام نشان می‌دهد که سفته‌بازان پس از تصمیم ناگهانی اعضای اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش بیشتر عرضه که از یکم ماه مه میلادی کلید خورد دوباره به بازار بازگشته‌اند.

وزیر انرژی عربستان گفت: اقدام‌های اوپک‌پلاس نشان می‌دهد که این ائتلاف عامل ثبات بازار بوده، نه عامل افزایش قیمت و پیش‌بینی‌های اشتباه و سیاست‌های کشورهای مصرف‌کننده مانند آزادسازی ذخیره‌سازی‌های راهبردی به رهبری آمریکا، عامل نوسان بازار بوده است.

عبدالعزیز بن‌سلمان تصریح کرد: ائتلاف اوپک‌پلاس بدون توجه به هرگونه انتقادی، به‌صورت پیشگیرانه و در برابر آنچه ممکن است در بازارهای جهانی نفت خام در آینده رخ دهد، به اقدام‌های خود ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه اوپک‌پلاس همچنان به‌عنوان یک تنظیم‌کننده در بازارهای جهانی مسئول خواهد بود، بار دیگر آژانس بین المللی انرژی و پیش‌بینی‌های اولیه‌اش مبنی بر کاهش روزانه  ۳ میلیون بشکه‌ای نفت به‌دلیل تنش‌های مسکو و کی‌یف را عامل گمراه کردن بازار دانست.

وزیر انرژی عربستان گفت: ببینید چه کسی با برآوردهایش بیشترین نوسان را که در سال ۲۰۲۲ تجربه کردیم و همچنان ادامه دارد، بیشترین نقش را در رقم زدن این شرایط داشته است، نهادی به نام آژانس بین‌المللی انرژی وجود دارد و من فکر می‌کنم آنها ثابت کرده‌اند که استعدادی ویژه در اشتباه کردن دارند.

​آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود پیش‌بنی کرد که تقاضای جهانی نفت خام  با ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افزایش به مجموع  ۱۰۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد و با احیای تقاضای نفت و سوخت چین حتی می‌توان شاهد تقاضایی قوی‌تر از آنچه پیش‌تر انتظار می‌رفت، بود.

کد خبر 473267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =