۱۷ خرداد ۱۳۸۴ - ۰۸:۵۷
  • کد خبر: 54654
عوامل تاثیرگذار بر بهای بنزین

کشورهای مختلف جهان با قیمت های متفاوت سوخت روبه رو هستند؛ به گونه ای که قیمت هر لیتر بنزین در نروژ 20 سنت، در یونان 65 سنت و در غنا 34 سنت است. نخستین دلیل این تفاوت قیمت را شاید بتوان ناشی ازتفاوت در هزینه های استخراج نفت خام در کشورهای تولید کننده دانست. عامل دوم، هزینه های تصفیه نفت خام وتوزیع آن است. روش های گوناگون تصفیه و تفاوت در ساختار توزیع و مسافت پالایشگاه ها در قیمت های سوخت بی تاثیر نیست.

همچنین محدودیت تعداد شرکت های فعال در بیشترکشورها به انحصار این صنعت منجر شده است؛ به علاوه اگر ایستگاه های سوخت رسانی نیز در انحصار باشند، ممکن است افزایش قیمت را در بر داشته باشند، ولی در بیشتر کشورها سهم پالایش و توزیع سوخت در هزینه های کل کم است؛ بنابر این شاید افزایش قیمت سوخت تعدادی از کشورها ناشی از این عامل نباشد. عامل سوم و تعیین کننده قیمت سوخت را می توان میزان مالیات بیان کرد. در بیشتر کشورها سهم عمده مالیات بر عهده مصرف کنندگان است. در هلند 70 درصد و در آمریکا 25 درصد قیمت محصولات نفتی مالیات است و در بعضی از کشورهای آسیایی و آفریقایی و کشورهای تولیدکننده نفت مانند نیجریه، عراق و ایران، قیمت سوخت به شدت پایین است و در این کشورها قیمت سوخت حتی کمتر از هزینه های تولید آن است. دلایل اعمال مالیات بر سوخت ازجمله دلایل مهمی که کشورها برای گرفتن مالیات بر سوخت بیان می کنند، این است که مالیات پوششی برای هزینه های ساختاری و ضرورت های زیر ساختی حمل و نقل است. در این حالت مالیات بر سوخت، بیان کننده اصل سود است که استفاده کنندگان از خدمات عمومی مطابق با میزان استفاده شان، مالیات پرداخت می کنند. در بررسی ها و برآوردها به این نتیجه رسیده اند که این نوع مالیات تاثیر به سزایی در بیشتر کشورها ندارد، اما دلیل دوم اعمال مالیات این است که مالیات، منبع اصلی برای تامین هزینه ها و مخارج دولت است؛ به گونه ای که در کشورهای دارای هزینه های دولتی بالا، مقدار مالیات بیشتر است. در یک بررسی مشخص شد که کشورهایی که یک منبع ویژه از درآمد از قبیل منابع طبیعی وسیع دارند، از اعمال مالیات بر سوخت می پرهیزند. پس از بررسی ها و ارائه الگوها مشخص شد که هزینه های دولت، تاثیری مثبت و عمده بر قیمت سوخت دارد. دلیل سوم مالیات بر سوخت، برقرار کردن عدالت بیشتر در کشورهای با درآمد پایین است. سهم ثروتمندان در پرداخت مالیات بیشتر از افراد فقیر است. علاوه بر رعایت عدالت، تحمیل مالیات های سوختی ممکن است بر میزان کارآیی تأثیر بگذارد. مالیات بر سوخت می تواند کارآ باشد، به ویژه اگر در اقتصاد شوکی وارد شده باشد. البته کشش تقاضای سوخت نیز بی تاثیر نیست. از دلایل دیگر در وضع مالیات بر سوخت در سطح بین المللی، می توان رقابت مالیاتی را نام برد که دولت ها برای جذب مشتریان از دیگر کشورها، مالیات را در سطح پایینی اعمال می کنند. در واقع بیشتر کشورهای کوچک، به ویژه در اروپا ممکن است برای جذب کشورهای همسایه که فعالیت چندانی در این کشورها نداشته اند، دست به چنین کاری بزنند. در کشورهای بزرگ، پدیده رقابت مالیاتی به این معنا است که این کشورها میزان مالیاتشان را به سمت پایین تعدیل می کنند. در کشورهایی مانند سنگاپور و هنگ کنگ، میزان مالیات برای کشورهای همسایه بالاست و این کشورها محدودیت های ویژه ای اعمال می کنند. از جمله دلایل عمده و اصلی دیگر در برقراری این نوع مالیات، برطرف کردن پیامدهای خارجی و آثار جانبی است. شلوغی جاده ها و خیابان ها، همچنین آلودگی های زیست محیطی از جمله پیامدهای خارجی منفی بنزین ارزان است. هدف اصلی دولت ها در گرفتن این مالیات تغییر عادت های مصرف کنندگان و ترغیب آن ها در صرفه جویی انرژی است و سرانجام این که میزان مالیات بر سوخت، به قدرت گروه های منتفع (نفع برنده) بستگی دارد که در کاهش میزان مالیات موفقند. اگر شرکت های حمل و نقل، قدرت زیادی داشته باشند، می توانند فشار رو به پایینی درجهت کاهش مالیات داشته باشند. به طور کلی می توان گفت که سوخت ها اسا س مالیاتی مهم برای دولت ها محسوب می شوند، زیرا هزینه جمع آوری مالیات بر سوخت کم و تقلب و گریز از این مالیات دشوار است. به طور کلی در کشورهای تولیدکننده و دارنده نفت، این نوع مالیات وجود ندارد و این کشورها به داشتن قیمت های پایین نفت تمایل دارند.
کد خبر 54654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =