فرآورده های میان تقطیر عامل تعیین کننده قیمت ها در بازار

درهفته گذشته تقاضای بالا برای فرآورده های میان تقطیردرسطح جهانی باعث شد قیمت نفت خام متوسط تگزاس غربی (WTI) از 54 دلار در هر بشکه فراتر برود و با وجود شروع فصل رانندگی، سوخت حرارتی و سوخت دیزل عامل هدایت کننده قیمت ها در بازار شود.

معمولاً عامل هدایت کننده قیمت ها در این فصل سال بنزین است که در حال حاضر نسبتاً از عرضه مناسبی برخوردار است اما قیمت های سوخت حرارتی و سوخت دیزل در این فصل سال در اروپا و آمریکا بیشتر از حد معمول است و نگرانی معامله گران در مورد عرضه آن در آستانه فصل سرما را افزایش داده است. گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا (EIA) در مورد کاهش غیر منتظره ذخیره سازیهای سوخت حرارتی در این کشور، با وجود افزایش شدید ذخیره سازیهای نفت خام، به افزایش شدید قیمت ها در هفته گذشته کمک کرده است، در چند ماه اخیر رشد شدید تقاضا باعث شد که سوخت دیزل با قیمت بیشتری نسبت به بنزین فروخته شود اما هفته گذشته قیمت های سوخت حرارتی نیز از قیمت های بنزین در آمریکا پیشی گرفت و بازار تقریباً تمام توجه خود را به عرضه سوخت در زمستان معطوف کرد چون احتمالاً ذخیره سازیهای بنزین تا پایان فصل رانندگی از وضعیت خوبی برخوردار خواهد بود. معمولاً عرضه محدود بنزین باعث می شود که قیمت های فروش تک محموله ای در این زمان از سال در شرایط «backwardation» شدید قرار گیرد اما اکنون قیمت های فروش محموله های فوری بنزین در آمریکا یا کمی کمتر از محموله های تحویلی آینده است Contango)) و یا اندکی از آن بیشتر است در حالی که پالایشگران توجه خود را به تأمین تقاضای بنزین در فصل تابستان معطوف کرده اند، نگرانی در مورد کمبود عرضه سوخت حرارتی در زمستان در حال افزایش است. میزان ذخیره سازیهای سوخت حرارتی هم در اروپا و هم در آمریکا کم است و تقاضای فرآورده های میان تقطیر در همه جا زیاد است، پس از شروع اعمال مقررات سخت تر در هند در مورد مشخصات کیفی فرآورده های نفت خام در ماه آوریل، میزان واردات سوخت دیزل کم سولفور در این کشور همچنان بالا باقی مانده است. با وجود تقاضای داخلی شدید، واردات سوخت دیزل در چین کاهش یافت دلیل آن نیز افزایش قیمت خرده فروشی است که دولت انجام می دهد، چین در ماه های اخیر به صادرکننده خالص سوخت دیزل تبدیل شده زیرا پالایشگران از فروش این فرآورده بر مبنای قیمت های بالای بین المللی سود می بردند. اما همین که کمبود داخلی سوخت دیزل حادتر شود، میزان صادرات این فرآورده کاهش خواهد یافت. افزایش قیمت فرآورده های میان تقطیر با افزایش تقاضا برای نفت خام سبک و شیرین نیجریه و نفت خام ترش غنی از فرآورده های میان تقطیرآمریکا همراه شد، این مسأله همراه با تغییر مسیر نفت خام تعدادی از کشورها ی خلیج فارس به بازارهای تشنه منطقه آسیا- پاسیفیک در ماه های اخیر باعث شد قیمت نفت خام ترش «Mars» آمریکا نسبت به نفت خام پایه حدود 70 سنت در هر بشکه در هفته گذشته افزایش یابد این در حالیست که اختلاف قیمت«Lioyd Blend» سنگین کانادا نسبت به نفت خام پایه یک دلار و 50 سنت در هر بشکه کمتر شده است. تمایل زیاد برای نفت خام سنگین ترش به تقاضای زیاد اسفالت در آستانه فصل تابستان که جاده ها بازسازی می شود هم بستگی دارد، ورود نفت خام ترش «Ural» روسیه به منطقه آسیا- پاسیفیک باعث محدود شدن عرضه آن در اروپا شده است. به علت کمبود نفت خام ترش در منطقه آسیا- پاسیفیک نفت خام دبی در شرایط «backwardation» قرار گرفته است این در حالیست که نفت خام «BFO» و نفت خام متوسط تگزاس غربی ( WTI) هنوز در شرایط «contango» قرار دارند. قیمت های ماه اول BFO و WTI حدود یک دلار و 30 سنت در هر بشکه کمتر از قیمت های چهار ماه بعد است و قیمت های نفت خام شیرین «Tapis» مالزی به علت عرضه فراوان نفت خام شیرین به منطقه آسیا- پاسیفیک در شرایط contango قرار گرفته است. این امر به کاهش اختلاف قیمت Tapis با BFO کمک می کند این اختلاف قیمت یک ماه قبل به 8 دلار در هر بشکه رسید اما در هفته گذشته اختلاف قیمت آنها در موردی به 80 سنت در هر بشکه نیز کاهش یافت. اختلاف قیمت اندک بین BFO و Tapis خریدهایی را که براساس تفاوت قیمتی صورت می گیرد متوقف کرده است و به ایجاد انگیزه بیشتر در خرید نفت خام غنی از فرآورده های میان تقطیر استرالیا و نفت خام های مرتبط با Tapis منجر شده است، میزان تقاضای اروپایی ها برای نفت خام دریای شمال افزایش یافته است چون پالایشگاهها در چند ماه گذشته به علت عملیات تعمیر و نگهداری ذخیره سازیهای خود را کاهش داده بودند. قیمت نفت خام های«Statfjord» و «Gullfax» به بیش از قیمت محموله های موعددار BFO افزایش یافته است در صورتی که قیمت های آنها از اواسط ماه آوریل در سطحی کمتر از قیمت BFO قرار داشت. اما با وجود افزایش تقاضا، نفت خام های مرجع Brent، Forties و Oseberge در بازارهای آتی با قیمت کمتری فروخته می شوند و در حالیکه معاملات براساس تفاوت قیمتی نفت خام های حوزه اقیانوس اطلس در آمریکا به سختی صورت می گیرد اما به علت آنکه تفاوت قیمتیWTI نسبت به BFOدر اواخر هفته گذشته افزایش یافته و به یک دلار و 30 سنت در هر بشکه رسیده ممکن است این معاملات بار دیگر رونق گیرد. اینکه در فصلی از سال که معمولاً فرآورده های میان تقطیر عامل تعیین کننده قیمت ها در بازار نیستند، هدایت کننده قیمت ها در بازار شده اند، این هشدار را می دهد که احتمالاً قیمت ها در آستانه فصل زمستان دوباره افزایش یابد، هنوز تأثیر کامل افزایش قیمت فرآورده های میان تقطیر مشخص نشده و حتی کاهش رشد تقاضا نیز نمی تواند از التهاب بازار کم کند زیرا محدودیت ظرفیت پالایشی در بیشتر نقاط جهان همچنان ادامه دارد و محدودیت های ساختاری در حدی است که نمی تواند رشد سریع تقاضای جهانی فرآورده های میان تقطیر را تأمین کند، به این ترتیب از هرگونه کاهش شدید قیمت ها در تابستان جلوگیری می کند. منبع:نشریه بازار جهانی نفت.
کد خبر 55484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =