تزریق روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز آغار و دالان به مخازن نفتی

به منظور صیانت از مخازن نفتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز از منطقه عملیاتی آغار و دالان به حوزه‌های عملیاتی این شرکت تزریق می‌شود.

 

رئیس منطقه عملیاتی آغار و دالان در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که منطقه عملیاتی آغار و دالان به منظور صیانت از ذخایر کشور و افزایش توانایی تولید با استفاده از تزریق گاز در میدان‌های نفتی جنوب کشور به خصوص حوزه نفتی مارون تعریف شده است، گفت: گاز این منطقه با خط لوله 42 اینچ از پالایشگاه به برازجان منتقل و از این منطقه به حوزه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب (گچساران، مارون، امیدیه و آغاجاری) برای تزریق در چاه‌های نفتی میدان های زیر مجموعه این شرکت فرستاده می‌شود.

مهندس محمدحسن محسنی در همین حال تصریح کرد: بخشی از گاز منطقه آغار و دالان به میزان 18 میلیون و 500 هزار مترمکعب در روز در سه ماه پایانی سال و در فصل سرما، به خط لوله سراسری منتقل می‌شود.

وی توان تولید میدان‌های آغار و دالان را به ترتیب 4/21 و 6/19 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: در میدان آغار چاه جدیدی در حال حفاری است که با پایان یافتن حفاری آن، حدود یک میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید منطقه آغار و دالان افزوده می‌شود.

وی با بیان این که گاز انتقالی به خط لوله سراسری، از میدان دالان تامین می شود، افزود: هر 6 ماه یک بار، میزان برداشت گاز از چاه‌ها به منظور تزریق و عرضه به خط لوله سراسری، بررسی و در مورد آن برنامه‌ریزی می‌شود. 

احداث خط لوله جدید برای انتقال میعانات گازی 

رئیس منطقه عملیاتی آغار و دالان، ظرفیت مایعات گازی این منطقه را حدود 9 هزار بشکه در روز (۱50۰متر مکعب) اعلام کرد و گفت: به دلیل زیاد بودن میزان مایعات گازی و ناکافی بودن خط لوله کنونی، خط لوله 3 اینچ جدیدی به موازات خط لوله اولی و به طول 90 کیلومتر درحال احداث است که از مسیری سخت گذر عبور می کند.  

محسنی پیشرفت فیزیکی خط جدید انتقال میعانات گازی را حدود 95 درصد اعلام کرد و افزود: اواخر فروردین یا اواسط اردیبهشت ماه سال آینده، این خط لوله به بهره برداری خواهد رسید و با احداث آن، مایعات همراه با گاز منتقل نمی شود، بلکه گاز خشک و بدون مایعات به منطقه دالان منتقل می شود.

وی با اشاره به این که گاز استحصال شده از چاه، در مرکز جمع آوری گاز، تقلیل فشار و تثبیت میزان می شود و به تسهیلات مرکزی آغار منتقل می شود، گفت: در بخش تسهیلات مرکزی، قسمتی از عملیات جدا سازی مایعات به وسیله لخته گیر انجام و گاز آن با خط لوله 24 اینچ به میدان دالان منتقل می شود.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از مایعات گازی منطقه آغار و دالان با خط لوله 3 اینچ و به طول 153 کیلومتر به پالایشگاه فجر جم در کنگان منتقل و به بندر طاهری برای صادرات و بخشی از آن نیز به میزان در حدود روزانه 3 تانکر 30 هزار لیتری، به پالایشگاه شیراز منتقل می شود.

احداث جایگاه استاندارد بارگیری مایعات گازی

رئیس منطقه آغار و دالان، احداث جایگاه بارگیری مایعات گازی به روش استاندارد را از دیگر برنامه های این منطقه اعلام کرد و گفت: هم اکنون جایگاه بارگیری مایعات گازی داخل محوطه پالایشگاه و کنار مخازن است و با اصول ایمنی مطابقت ندارد و با احداث جایگاه بارگیری مایعات، سیستم استانداردی ایجاد می شود.

محسنی زمان راه اندازی جایگاه استاندارد بارگیری مایعات را سه ماه آینده اعلام کرد و افزود: با راه اندازی این جایگاه، تعداد تانکرها از سه تانکر کنونی به چهار تانکر افزایش می یابد.

وی همچنین در مورد نیروی کاری فعال در این منطقه گفت: هم اکنون حدود 1100 نفر نیروی انسانی در بخش خصوصی و 420 نفر نیروی رسمی در این منطقه فعالند که بیشتر نیروهای شاغل بخش خصوصی، بومی هستند.

به گزارش خبرنگار شانا، میدان گازی آغار در نزدیکی شهرستان قیر و کارزین و فیروزآباد و 110 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است. گاز میدان آغاز ترش و میزان H2S آن حدود 200 «پی.پی.ام» و ظرفیت گاز قابل استحصال این میدان 6 تریلیون فوت مکعب است.

میدان گازی دالان نیز در 40 کیلومتری شهرستان فراشبند و 120 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است. گاز این میدان شیرین و میزان  H2S  آن پایین است. میدان دالان، با حفر اولین چاه اکتشافی در سال 1354، کشف شد. ظرفیت گاز قابل استحصال دالان 8/6 تریلیون فوت مکعب است.

بر پایه این گزارش، فعالیت در منطقه عملیاتی آغار و دالان از سال 1367، آغاز و بهره برداری از میدان های دالان و آغار به ترتیب درسال های 1371 و 1377  شروع شد. 

منطقه عملیاتی آغار و دالان، زیرمجموعه شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، یکی از سه شرکت تابعه نفت مناطق مرکزی ایران است.

کد خبر 99553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =