شانا _ گروه عکس: صنعت نفت در دولت اصلاحات دوران طلایی را پشت سرگذاشت، از امضای نخستین قرارداد فاز پارس جنوبی تا بهره برداری 5 فاز با ظرفیت برداشت روزانه 140 میلیون مترمکعب گاز، از تولید گاز در میدان خانگیران تا افتتاح سکوی بلال و ...، بعد از سازندگی، صنعت نفت بدرستی پایه اصلاحات را در تاریخ چهل ساله انقلاب بنا نهاد و پیمود.

زنگنه

دوره اصلاحات مهندس زنگنه در سال 1376 در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی برای صدارت در وزارت نفت انتخاب شد و هشت سال نیز عهده‌دار این مسئولیت بود. بیژن زنگنه اهل کرمانشاه و دانش آموخته مهندسی عمران است. از 1359 خورشیدی کار خود را در کابینه محمدعلی رجایی و در جایگاه معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد و در دولت اصلاحات سکان نفت را در اختیار گرفت تا سال‌های بعد جایگاهش به عنوان شیخ الوزراء تثبیت شده باشد.

عسلویه

نمایی از عسلویه در سال 1379

9 سال پس از اکتشاف میدان عظیم پارس جنوبی، نخستین قرارداد توسعه‌ای این میدان برای فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی در حالی امضا شد که قطر شریک ایران در این میدان مشترک کارش را از سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۹) آغاز کرده بود. عملیات توسعه فازهای ۲ و ۳ در مهرماه ۱۳۷۶ به شرکت فرانسوی توتال با سهم ۴۰ درصد، شرکتهای ‌گازپروم‌ روسیه و  پتروناس مالزی هر یک با ۳۰ درصد واگذار شد.

افتتاح پالایشگاه بندر عباس

پالایشگاه بندرعباس اولین محموله نفت خام سنگین را برای تصفیه تحویل گرفت . این محموله به وسیله نفتکش 60 هزار تنی شیروان به اسکله شهید رجایی وارد و از طریق خط لوله 24 اینچی به طول 6 کیلومتر بهپالایشگاه انتقال یافت.

در فروردین سال 1378 فاز دوم پالایشگاه بندرعباس به بهره‌برداری رسید. محمدرضا خاتمی، رئیس جمهوری وقت به همراه بیژن زنگنه، وزیر نفت در افتتاح پالایشگاه بندر عباس

افتتاح پالایشگاه بندر عباس خاتمی

در فروردین سال 1378 فاز دوم پالایشگاه بندرعباس به بهره برداری رسید. محمدرضا خاتمی، رئیس جمهور یوقت به همراه بیژن زنگنه، وزیر نفت در افتتاح پالایشگاه بندر عباس

فرودگاه پارس

همزمان با 21 سالگرد پیروزی انقلاب در بهمن ماه 1378 فاز نخست فرودگاه عسلویه (پارس) با حضور وزیر نفت و فرمانده نیروی هوایی به بهره‌برداری رسید.

فرودگاه پارس

آیین گشایش رسمی فاز نخست فرودگاه پارس

افتتاح پتروشیمی ماهشهر

افتتاح واحد پارازایلین پتروشیمی ماههشر با حضور رئیس جمهوری وقت در سال 1378

بازدید خاتمی از سکوی بهرگان

بازدید سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری و بیژن زنگنه، وزیر نفت از سکوی بهره‌برداری فروزان خلیج فارس در اسفند ماه 1378

متانول خارگ

در اواخر سال 1378 طرح متانول خارک با شعار خوداتکایی با محور توسعه در جزیره خارک به بهره برداری رسید.

متانول خارک

سخنرانی رئیس جمهوری در جمع مردم پس از افتتاح طرح‌های توسعه در جزیره خارک

افتتاح فرودگاه ماهشهر

در بهمن سال 1379 فرودگاه ماههشر و بخشی از تکمیل زنجیره پتروشیمی در ماههشر همزمان با سالروز پیروزی انقلاب به بهره‌برداری رسید

فاز دوم پالایشگاه خانگیران
تولید از میدان گازی خانگیران در بهار سال 1381 با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی

توتال و دیگر شریکانش در سال ۸۱ کارشان را در فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی به‌عنوان نخستین فاز تکمیل کردند و  بهمن ماه ۱۳۸۱ سرانجام ایران موفق به برداشت روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز  از این میدان گازی مشترک شد.

فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی

سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهوری دولت اصلاحات این فازها را افتتاح کرد.

فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی

نمایی از فازهای 2 و3  پارس جنوبی

  

افتتاح طرح تزریق گاز کوپال توسط مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت-1382.5.2-سید مصطفی حسینی (7)

افتتاح طرح تزریق گاز کوپال توسط بیژن زنگنه، وزیر نفت در مرداد سال 1382 

افتتاح فاز یک

در سال 30 آبان‌ماه 1383 فاز یک پارس جنوبی یکی از ایرانی‌ترین فازها به بهره برداری رسید

سکوی بلال

در اردیبهشت سال 1383 افتتاح سکوی بلال توسط محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری وقت و بیژن زنگنه، وزیر نفت

سکوی ایران امیر کبیر

سکوی حفاری نیمه شناور امیرکبیر از سوی شرکت ملی نفت ایران در دریای خزر احداث شد. این پروژه در سال 1380 کلید خورد. نمایی از پروژه ساخت سکوی ایران امیرکبیر در سال 1383

افتتاح فازهای 4و5

طرح توسعه فازهای ۴ و ۵ میدان گازی پارس جنوبی در سال ۱۳۷۹ توسط شرکت نفت و گاز پارس (POGC) و در قالب قرارداد بیع متقابل (Buy Back) با مشارکت و سرمایه گذاری شرکت‌های آجیپ ایتالیا (۶۰%)، شرکت پتروپارس ایران (۲۰%) و شرکت نفت نیکو (۲۰%) و با رهبری شرکت آجیپ از زیر مجموعه‌های شرکت انی ایتالیا واگذار شد. این پروژه در سال آخر دولت اصلاحات با حضور رئیس جمهوری وقت به بهره‌برداری رسید.

فارهای 4 و 5

در آن زمان از این فازها روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، 70 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد به دست می‌آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =