مصرف سوخت خودروهای ایرانی، ۲ برابر میانگین جهانی است

پژوهشگر حوزه اقتصاد و انرژی از مصرف سوخت ۲ برابری خودروهای داخلی نسبت به سرانه میانگین مصرف سوخت در جهان خبر داد و گفت: اگر صنعت خودروسازی مطابق با استانداردهای روز دنیا گام برمی‌داشت، میانگین مصرف بنزین در کشور به روزانه ۶۰ میلیون لیتر می‌رسید.

به گزارش شانا، مهدی هاشم‌زاده در گفت‌وگویی تلویزیونی در شبکه افق در این باره توضیح داد: اگر می‌توانستیم مصرف سوخت را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم، نه‌تنها مصرف سوخت نداشتیم، بلکه حدود ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد داشتیم که می‌توانستیم با صادرات آن به درآمدهای ارزی دست‌ یابیم.

وی با بیان اینکه اگر صنعت خودروسازی مطابق با استانداردهای روز دنیا گام برمی‌داشت، میانگین مصرف بنزین در کشور به روزانه ۶۰ میلیون لیتر می‌رسید، گفت: حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر واردات روزانه بنزین به کشور و معادل ۴ میلیارد دلار است و هرساله با افزایش خودروهای فرسوده، این مقدار افزایش می‌یابد، به‌گونه‌ای که در مجموع سالانه ۱۸ میلیارد دلار عدم‌النفع و ضرر اقتصادی برای کشور به‌دنبال دارد.

تولید خودروی بی‌کیفیت، دلیل اصلی مصرف بالای بنزین در کشور است

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو نیز با بیان اینکه خودروهای تولید داخل از لحاظ امنیت و مصرف سوخت، کیفیت بسیار پایینی نسبت به خودروهای مشابه در جهان دارند، تصریح کرد: برای نمونه، خودروی دنا ۴۰درصد مصرف سوخت بیشتری نسبت به خودروی خارجی هیوندا النترا دارد.

وی با بیان آنکه یکی از عوامل اصلی مصرف بالای بنزین تولید خودروی بی‌کیفیت است، افزود: بنزین بی‌کیفیت و نبود فرهنگ‌سازی درست حین رانندگی مانند حرکت پرگاز، مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: تنظیم باد خودرو، تعویض روغن موتور، استفاده از روغن موتور مناسب و تعویض شمع و فیلترهای خودرو ازجمله موارد مهمی است که رعایت آن‌ها در کاهش مصرف سوخت نقش بسزایی دارد.

صدرایی با بیان اینکه استفاده از برچسب سوخت روی خودروها مسئله‌ای ضروری و الزامی است، گفت: وجود راه‌های غیراستاندارد، گستردگی پهنه جغرافیایی و ترافیک ازجمله عوامل افزایش مصرف سوخت در کشور  است و هم‌اکنون مصرف روزانه بنزین حدود ۱۱۵ میلیون لیتر است که در ایام نوروز این مقدار به ۱۵۲ میلیون لیتر رسید.

وی با بیان اینکه استاندارد ماشین‌های داخلی در کشور یورو پنج است، افزود: این استاندارد در جهان سال‌هاست که به‌سمت یورو ۶ حرکت کرده است و از دو تا سه دهه پیش، تولید خودروهای داخلی با پلتفرم و موتور، ازجمله مشکلات موجود در صنعت خودروسازی کشور است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه تولید خودرو با استاندارهای روز جهان ازجمله اقدام‌های در حال اجراست، تصریح کرد: منظور از خودروی استاندارد خودرویی است که کیفیت مصرف سوخت آن موردتأیید سازمان‌های با بالاترین درجه استاندارد باشد.

صدرایی با اشاره به اینکه حدود هشت سال است که خودروهای داخلی با استاندارد یورو پنج در کشور ساخته می‌شوند، گفت: حدود ۲۷ میلیون خودرو در کشور داریم که ۷ میلیون از این خودروها به‌طور کامل فرسوده هستند و ۱۶ میلیون نیز در آستانه فرسودگی قرار دارند.

وی با تأکید بر اینکه مشکل مصرف سوخت در کشور به نداشتن برنامه‌ریزی مناسب در سال‌های گذشته بازمی‌گردد، افزود: جهان از سال‌ها پیش به‌سوی راهکارهایی منطقی مانند تولید خودروهای هیبریدی، برقی و تولید خودروهای کم‌مصرف گام برداشته است، اما متأسفانه ما با هدف خودکفایی در ساخت خودرو و با این گمان که فکر می‌کردیم در کشور نفت فراوانی داریم، ساخت خودروهایی با پلتفرم‌های قدیمی را آغاز کردیم و به‌دنبال راهکاری برای ساخت خودرو متناسب با تغییرات جهانی نبودیم.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه همه مسائل اقتصادی به بنزین گره خورده است، تصریح کرد: با توجه به تولید سالانه یک میلیون خودرو در کشور، توان تأمین سوخت این حجم از خودرو در داخل کشور وجود ندارد و به هر خودرو سالانه بیش از هزار دلار یارانه تعلق می‌گیرد که معادل با ۶۵ میلیون تومان است.

رفع ناترازی بنزین با دوگانه‌سوزکردن کل صنعت حمل‌ونقل کشور

هاشم‌زاده در ادامه بیان کرد: در موضوع مربوط به اصلاح صنعت خودرو، چندین قانون بالادستی مانند هوای پاک، تولید ۳۰درصدی خودروهای دوگانه‌سوز و افزایش کیفیت سوخت خودرو با رعایت برچسب A مطرح شد که متأسفانه این قوانین به‌دلیل وجود تحریم‌ها اجرایی نشد.

وی با بیان اینکه موضوع انحصاری صنعت خودرو سبب ناترازی بنزین در کشور و افزایش دوبرابری مصرف بنزین نسبت به مصرف میانگین جهانی شده است، افزود: باید برای حل این موضوع به‌سوی دوگانه‌سوزکردن کل صنعت حمل و نقل کشور گام برداریم. همچنین، با توجه به وجود نداشتن ناترازی گاز در فصل تابستان می‌توانیم با زیرساخت‌های موجود، سی‌ان‌جی را به‌عنوان جایگزینی برای بنزین به‌ کار ببریم، اما متأسفانه خودروسازان در این موضوع کم‌کاری کرده‌اند.

پژوهشگر حوزه اقتصاد و انرژی با اشاره به نقش بنزین سوپر در مصرف سوخت ادامه داد: استفاده از بنزین با عدد اکتان بالا به افزایش قدرت احتراق و قدرت موتور منجر می‌شود و در کاهش مصرف سوخت مؤثر است، اما ماده افزودنی استفاده‌شده در این سوخت سبب می‌شود که حجم کمتری از بنزین عادی مصرف شود و تنها ماشین‌های خاصی از این سوخت استفاده کنند.

هاشم‌زاده با اشاره به اینکه یک‌پنجم خودروهای موجود در شهر خودروهای فرسوده هستند، بیان کرد: باید با ایجاد قوانینی تازه، اسقاط خودروهای فرسوده را به‌صورت جدی‌تر دنبال کنیم. همچنین ما باید خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل را شناسنامه‌دار کنیم و استفاده از گاز سی‌ان‌جی را برای این خودروها الزامی کنیم، زیرا ناترازی بنزین بسیار بیشتر از ناترازی گاز سی‌ان‌جی است.

 صرفه‌جویی ارزی ۲ میلیارد دلار در سال با کاهش ۱۰درصدی مصرف سوخت

صدرایی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار در کشور بنزین مصرف می‌شود که حدود ۱۹ میلیارد از این مبلغ، یارانه‌ای است که به بنزین تعلق می‌گیرد، افزود: کاهش ۱۰درصدی مصرف سوخت به صرفه‌جویی ارزی حدود ۲ میلیارد دلار در سال منجر می‌شود که رقم قابل‌ توجهی است و با این مبلغ می‌توان راهکارهای مناسبی همسو با کاهش مصرف بنزین مانند واردات سالانه ۱۰۰ هزار خودروی هیبریدی به کشور یا سرمایه‌گذاری برای بومی‌سازی دانش تولید خودروهای هیبریدی ارائه کرد.

وی با تأکید بر اینکه مصرف بنزین بیش از تولید آن است، گفت: همه جهان به‌سمت تولید خودروهایی با انرژی پاک گام برمی‌دارند و ما باید سرمایه‌گذاری کلانی روی ساخت پلتفرم خودروهای هیبریدی انجام دهیم تا بتوانیم این خودروهارا به تولید انبوه برسانیم.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه برای جلوگیری از آلودگی هوا باید ۳۰۰ هزار خودروی هیبریدی وارد کشور شود، یادآور شد: برآورد هزینه واردات این ۳۰۰ هزار خودروی هیبریدی ۸ میلیارد دلار است، ازاین‌رو باید به‌سوی ساخت خودروهای داخلی با سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی در داخل کشور گام برداریم.

کد خبر 641897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =