خط تولید هیدروکربن‌های نفتی به کمک کاتالیست‌های نانوساختار به بهره‌برداری رسید

خط تولید هیدروکربن‌های نفتی با استفاده از کاتالیست‌های نانوساختار با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، در شرکت مواد معدنی مکرر در شهرک صنعتی قزوین رونمایی شد.

به گزارش شانا به‌نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی که صبح امروز (چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت) با هدف بازدید و بهره‌برداری چند خط تولید محصولات فناور و رونمایی از چند دستاورد دانش‌بنیان وارد استان قزوین شد، با حضور در شهرک صنعتی لیا و مجموعه صنعتی مواد معدنی مکرر از محصولات دانش‌بنیان و خطوط تولید فرآورده‌های مبتنی بر هیدروکربن‌های نفتی رونمایی کرد.

در خطوط تولید این مجموعه فناور، پارافین و وازلین و فوتس اویل از برش‌های نفتی برای نخستین بار با فناوری جدید تولید می‌شود. در این فرایند که تولید زیادی دارد، از کاتالیست‌های نانوساختاری استفاده می‌شود که آسیب‌های زیست‌محیطی و مضرات روش‌های کنونی را ندارد. هم‌اکنون برای تولید این قبیل محصولات در ایران از اکسیداسیون در مجاورت اسید سولفوریک استفاده می‌کنند که افزون بر ایجاد آلودگی محیط‌زیست، باعث شوک در سیستم‌های تصفیه‌خانه فاضلاب می‌شود.

خط تولید در سه طبقه با دو رآکتور و دو بلندر و بخش بسته‌بندی فعالیت می‌کند که مساحت هر طبقه حدود ۲۴۰ مترمربع و مساحت کل واحد تولید بیش از هزار مترمربع است که ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول را دارد.

رونمایی از پری‌پلیمر

در ادامه، با حضور معاون علمی رئیس‌جمهوری در کارخانه از خط تولید پری پلیمر رونمایی شد. این فرآورده در تولید انواع فوم‌های صندلی، مبلمان، کفش و... کاربرد دارد.

محصول‌های پلی‌یورتان از دو جزء رزین و هاردنر (ایزوسیانات) تشکیل می‌شوند. جزء دوم که ترکیبات ایزوسیانات است، در پتروشیمی ایران به‌صورت جنرال تولید می‌شود و بخشی از نیاز کشور نیز از طریق واردات تأمین می‌شود.

این شرکت با سنتز و پلیمریزاسیون این مواد گام بزرگی برای تولید ایزوسیانات‌های تخصصی با هدف کاهش وابستگی به خارج از کشور برداشته است. واحد تحقیقات این بخش از شرکت با تغییر در ساختار ایزوسیانات بسته به نوع محصول، ایزوسیانات خاص آن را تولید کرده و سبب تولید فرآورده‌های جدید شده است.

برای  استفاده تخصصی از این جزء، این شرکت با سنتز ایزوسیانات محصول جدیدی تولید می‌کند که کاربردی وسیع در درجه‌های تخصصی مصرف دارد.

این خط ظرفیت تولید ۵ هزار تن در سال را دارد. این محصول ضمن افزایش کیفیت و فراهم‌کردن امکان تولید درجه‌های تخصصی حوزه پلی‌یورتان، توانمندی در تولید یک فرآورده کیفی و بی‌رقیب را نیز فراهم کرده است.

 تا پیش از این، نمونه مشابه با مشکل‌های متعدد از کشورهای کره جنوبی و چین  وارد می‌شد و با تولید این فرآورده، حداقل ۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به ارمغان خواهد آمد.

رونمایی از هاردنرهای اپوکسی HA-۱۱۱

در ادامه این بازدید، خط تولید هاردنرهای اپوکسی که کاربردهای گسترده و فراوانی در تولید کفپوش‌ها و پوشش‌های صنعتی دارد، از سوی دهقانی فیروزآبادی رونمایی شد. سیستم‌های اپوکسی از دو جزء رزین و هاردنر تشکیل شده است. HA-۱۱۱ یک هاردنر پایه برای تولید دیگر هاردنرهای اپوکسی است.

HA-۱۱۱ در دمای محیط حالت نیمه‌جامد دارد. این محصول به‌صورت خالص است و از ترکیب آن با رقیق‌کننده‌های واکنشگر و غیرواکنشگر، کاتالیست‌ها و... انواع هاردنرهای اپوکسی تولید می‌شود.

به‌دلیل ساختار شیمیایی HA-۱۱۱، هاردنرهای برپایه این هاردنر، مقاومت شیمیایی بالا، خواص فیزیکی عالی و کارآمدی قابل قبولی دارند. از این هاردنرها در سیستم‌های پوشش مخازن شیمیایی، کفپوش‌ها و چسب‌های الکتریکی و صنعتی و تولید قطعات کامپوزیتی و... استفاده می‌شود.

این شرکت به‌عنوان نخستین تولیدکننده این محصول در کشور، ظرفیت تولید دو هزار تن در سال را دارد و با توجه به اینکه محصولات مشابه بسیار گران‌قیمت هستند، تولید این محصول با قیمت یک‌سوم نمونه وارداتی، زمینه را برای صرفه‌جویی حدود ۲ میلیون دلار در سال فراهم می‌کند.

کد خبر 641799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =