قرارداد و تفاهم‌نامه ۸ طرح توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در ماهشهر امضا شد

هشت قرارداد و تفاهم‌نامه به‌منظور توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، پیام برزگر، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، امروز (شنبه، ۲۲ اردیبهشت) هشت قرارداد و تفاهم‌نامه اجرای طرح‌های توسعه‌ای پایین‌دستی با هدف تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی را با حضور مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در روز پایانی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی امضا کرد.

قرارداد تولید بنزن و بنزین از بنزین پیرولیز با ظرفیت تولید سالانه ۸۶ هزار تن، به‌عنوان یکی از طرح‌های پیشران زنجیره ارزش به‌منظور مقابله با شرایط تحریم و خودکفایی کشور، با شرکت پتروشیمی «صدرا خوزستان» و قرارداد احداث کارخانه رزوه‌زنی لوله‌های نفت، گاز و تولید رزوه‌های Gas Tight با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن، با شرکت «ریوا تدبیر» با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی از کشور چین امضا شد.

همچنین تفاهم‌نامه‌های احداث واحد الفین و واحدهای پلیمری پایین‌دستی با ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون و ۱۲ هزار تن با شرکت پتروشیمی الماس ماهشهر، احداث پارک پروپیلن به ظرفیت تولید سالانه ۴۹۳ هزار تن با شرکت صنعت پارسیان و تولید متیل‌آمین و زنجیره پایین‌دست به ظرفیت تولید سالانه ۳۶ هزار تن به ارزش ۵۱.۵ میلیارد دلار با شرکت پتروسام اوراسیا با هدف تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی، تقویت ظرفیت بخش خصوصی و خودکفایی داخلی امضا شد.

براساس این گزارش، امضای تفاهم‌نامه تولید نخ، پارچه، لاینر و جامبوبگ به ظرفیت سالانه ۶ هزار تن به‌منظور توسعه صنایع پایین‌دستی و بهره‌گیری از ظرفیت و تقویت بخش خصوصی با شرکت اوجا تدبیر البرز، تفاهم‌نامه تولید مواد اولیه دارویی و خالص شیمیایی از مواد پتروشیمی به ظرفیت تولید سالانه ۱۱۲ هزار تن با هدف تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی و خودکفایی کشور با شرکت جابر ازنق شیمی و تفاهم‌نامه تولید سود کاستیک پرک به ظرفیت تولید سالانه ۱۱ هزار تن با شرکت پرتو اکسیر غرب به سرمایه‌گذاری خارجی از ازبکستان انجام شد.

پیام برزگر، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در این آیین با تأکید بر هدف‌گذاری این سازمان برای تحقق شعار سال در منطقه ماهشهر در بخش‌های مولدسازی و سرمایه‌گذاری بیان کرد: مجوزهای زمینی به مساحت ۳ هزار هکتار در آینده نزدیک برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های زنجیره ارزش اخذ می‌شود.

وی افزود: طرح جامع این منطقه در حال تدوین است و امیدواریم تا پایان امسال عملیات اجرایی آن آغاز شود و در کمتر از ۱۵ سال توسعه آن به شکلی مانند منطقه ویژه کنونی برسد.

بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار «صنعت نفت؛ جهش تولید، بهینه‌سازی فناورانه» از روز چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت‌) به‌مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در این رویداد بزرگ نفتی در بخش‌های مختلف ازجمله شرکت‌های بالادست نفت و گاز، اکتشاف و تولید، سازندگان داخلی، صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی گاز، پالایش و پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های فناوری، دانشگاه‌ها، استارتاپ‌ها و دیگر شرکت‌های مرتبط با صنعت نفت حضور دارند.

کد خبر 641010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =