۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
  • کد خبر: 641759
پیش‌بینی اوپک درباره تقاضای جهانی نفت ثابت ماند

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی درباره تقاضای جهانی نفت را بدون تغییر نگه داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دبیرخانه اوپک روز سه‌شنبه (۲۵ اردیبهشت‌ماه) با انتشار تازه‌ترین گزارش ماهانه خود ضمن تأکید بر پیش‌بینی پیشین خود درباره تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴، اعلام کرد توجه خود را بر تقاضای پیش‌بینی‌شده نفت اوپک‌پلاس معطوف می‌کند که نشان می‌دهد این ائتلاف اکنون کانون اصلی همکاری در بازار است.

اوپک در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز و در سال ۲۰۲۵ میلادی یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. پیش‌بینی این سازمان درباره تقاضای جهانی نفت نسبت به گزارش ماه گذشته تغییری نداشته است.

این آخرین گزارش منتشرشده پیش از نشست ائتلاف اوپک و متحدانش (اوپک‌پلاس) است که روز یکم ماه ژوئن (شنبه، ۱۲ خردادماه) به‌منظور تصمیم‌گیری درباره تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت تا نیمه دوم امسال برگزار می‌شود، همچنین پیش‌بینی اوپک درباره چشم‌انداز اقتصادی مثبت است.

در گزارش اوپک آمده است: با وجود برخی ریسک‌های کاهشی، تداوم روند مشاهده شده از ابتدای امسال تاکنون می‌تواند احتمال افزایش رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ و پس از آن را بیشتر کند.

اوپک‌پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲ به‌منظور حمایت از بازار نفت، تولید خود را کاهش داده است. آخرین کاهش تولید این سازمان یعنی کاهش دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان ژوئن قابل‌اجراست، مگر آنکه به گفته برخی از منابع اوپک‌پلاس برنامه کاهش تولید تمدید شود.

پیش‌بینی نهادهای پیش‌بینی‌کننده درباره رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ تفاوت بیشتری با یکدیگر را نشان می‌دهد که دلیل آن تا حدودی به تفاوت دیدگاه آنها درباره سرعت انتقال انرژی مصرفی در جهان به سوخت‌های پاک‌تر مربوط است.

در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده کشورهای صنعتی است، پیش‌بینی می‌کند تقاضای نفت تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود می‌رسد و یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. این نهاد انرژی هم قرار است روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت‌ماه) گزارش تازه خود را درباره تقاضای جهانی نفت منتشر کند.

اوپک بر این باور است که مصرف نفت تا دو دهه آینده همچنان افزایش می‌یابد، اما اوج مصرف نفت را پیش‌بینی نکرده است.

اوپک همچنین اعلام کرد که انتشار برآورد خود را درباره تقاضای جهانی نفت خام متوقف می‌کند و توجه خود را به تقاضای نفت اوپک‌پلاس معطوف می‌کند. برآورد اوپک درباره تقاضای جهانی نفت به‌عنوان شاخص قدرت بازار مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گفته اوپک، این اقدام نشاندهنده «همبستگی و اتحاد» در چارچوب اوپک‌پلاس است و «احتمال سوء‌تفاهم» را از بین می‌برد. اعضای اوپک‌پلاس از سال ۲۰۱۶ از طریق پیمانی به‌نام بیانیه همکاری (DoC) با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

یک منبع آگاه از میان اعضای اوپک‌پلاس در گفتگو با رویترز اعلام کرد این اقدام بازتاب این واقعیت است که تقاضای اوپک‌پلاس در حال حاضر متناسب‌تر است زیرا بیانیه همکاری هم‌اکنون چارچوبی برای همکاری در بازار نفت به‌شمار می‌رود.

در این گزارش، تقاضای نفت خام اوپک در سال ۲۰۲۴ برای بیانیه همکاری ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده، این در حالی است که تقاضای جهانی نفت ۱۰۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده است. بر اساس این گزارش، اوپک‌پلاس در ماه آوریل ۴۱ میلیون و ۲۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرد که از تقاضای پیش‌بینی‌شده کمتر است.

بنا بر این گزارش، اعضای اوپک در ماه آوریل ۲۶ میلیون و ۵۸۰ هزار بشکه نفت در روز تولید کردند که ۴۸ هزار بشکه کاهش داشته است.

کد خبر 641759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =