بهره‌برداری و کلنگ‌زنی ۶ پروژه مهم پالایشی در استان آذربایجان شرقی

۶ پروژه مهم پالایشی با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت در استان آذربایجان شرقی کلنگ‌زنی می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، ۶ پروژه مهم پالایشی شامل طرح‌های چهارگانه ارتقای کیفی محصولات تولیدی پالایشگاه نفت تبریز،‌ و خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - خوی - ارومیه با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد و افزون‌برآن، کلنگ آغاز عملیات اجرایی طرح مهم تصفیه نفت‌کوره پالایشگاه تبریز را به زمین خواهد زد.

بهره‌برداری از طرح‌های چهارگانه ارتقای کیفی محصولات پالایشگاه تبریز

چهار طرح واحد تصفیه‌ نفت‌گاز، خالص‌سازی هیدروژن PSA، بازیافت گوگرد SRP و بازیافت گازهای انتهای واحد گوگرد TGT با مجموع رقم سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون یورو تکمیل شده و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

با بهره‌برداری از این طرح‌های چهارگانه که با استفاده کامل از توانمندی شرکت‌های پیمانکار، سازنده و مشاوران داخلی به سرانجام رسیده و آماده بهره‌برداری است، میزان گازوئیل یورو ۵ تولیدی این پالایشگاه، از روزانه ۲ میلیون لیتر به روزانه ۵ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

هیدروژن با خلوص بالا، تولید گوگرد به ظرفیت روزانه ۱۱۰ تن و همچنین کاهش میزان دی‌اکسید گوگرد خروجی از دودکش و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهر تبریز، از دیگر اهداف این طرح‌های چهارگانه است.

آغاز عملیات اجرایی طرح تصفیه نفت‌کوره پالایشگاه تبریز

کاهش تولید نفت کوره به کمتر از ۱۰درصد خوراک فرآورشی، کاهش محتویات گوگردی نفت کوره به کمتر از ۰.۵درصد و ارتقای کیفی تمامی محصولات به استاندارد یورو ۴ و ۵ از دستاوردهای مهم اجرای این طرح بزرگ زیست‌محیطی در پالایشگاه نفت تبریز است.

طرح تصفیه نفت کوره پالایشگاه نفت تبریز با سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیو یوروئی، با هدف ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولیدی این پالایشگاه اجرایی خواهد شد.

پالایشگاه نفت تبریز با ظرفیت پالایش روزانه ۱۱۵ هزار بشکه نفت یکی از مهم‌ترین پالایشگاه‌های کشور از لحاظ تأمین پایدار سوخت موردنیاز شمال‌غرب کشور است. این مجموعه پالایشی در سال ۱۳۵۶ با ظرفیت اولیه روزانه ۸۰ ‌هزار بشکه، با فناوری قدیمی راه‌اندازی شده و پس از انقلاب اسلامی، سه مرتبه طرح‌ ارتقای کمی و کیفی محصولات در سال‌های ۱۳۷۱، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۷ در این پالایشگاه اجرا شده و به بهره‌برداری رسید.

در دولت سیزدهم، به‌منظور ارتقای کمی و کیفی محصولات این پالایشگاه و اجرای کامل قانون هوای پاک برای همه، برنامه‌ریزی و عملیات اجرایی طرح‌های کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه تبریز با جدیت بیشتری پیگیری شده است.

بهره‌برداری خط لوله ۱۴ اینچ انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز- خوی- ارومیه

سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این پروژه ۲۲۰ کیلومتری که از پالایشگاه  نفت تبریز آغاز شده و پس از گذر از شمال دریاچه ارومیه، به انبار نفت شهید سلیمانی ارومیه می‌رسد، یک هزار میلیارد تومان است.

این طرح که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۵ آغاز شده، سال‌های متمادی بلاتکلیف باقی‌ مانده بود و در دولت مردمی تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی خط لوله تبریز - خوی - ارومیه بیش از ۶۵ هزار بشکه در روز بوده و با بهره‌برداری از این طرح، در مصرف سالیانه ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل مربوط به حمل‌ونقل جاده‌ای فرآورده صرفه‌جویی خواهد شد.

همچنین، بهره‌برداری از طرح خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - خوی - ارومیه، موجب حذف روزانه ۷۰۰ نفتکش از مسیر تردد جاده‌ای می‌شود که افزون بر کاهش تلفات جاده‌ای، نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت دارد.

با افتتاح این خط لوله که مجری آن شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بوده و به همت و توان متخصصان داخلی اجرایی شده است، انبار نفت شهید سلیمانی منطقه ارومیه با ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۲۰ میلیون لیتر فرآورده، شامل ۱۱ مخزن، به این خط متصل خواهد شد.

کد خبر 641900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =