۲۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۹
  • کد خبر: 100631
عراق قیمت فرآورده های نفتی را افزایش داد

دولت عراق قیمت فرآورده های نفتی را ۱۵درصد افزایش داد.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، با وجود افزایش قیمت فرآورده های نفتی در عراق٬ هنوز بهای آن کمتر از میزانی است که بانک جهانی به منظور بخشش بدهی های عراق خواستار شده بود.
عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد: با افزایش قیمت فرآورده های نفتی٬ قیمت هر لیتر بنزین از ۳۵۰ دینار عراقی (۲۵سنت) به ۴۰۰دینار (۲۹سنت) و قیمت هر لیتر گازوییل نیز از ۳۰۰ دینار به ۳۵۰ دینار رسیده است.
به گفته وی، قیمت یک لیتر نفت سفید نیز از ۷۵ دینار به ۱۰۰ دینار (۸سنت) و قیمت هر کپسول گاز نیز از ۱۵۰۰ دینار به سه هزار دینار (دو دلار و ۲۶سنت) رسیده است.
عاصم جهاد افزود: تصمیم به افزایش قیمت فرآورده های نفتی پس از دیدار هیئت عراقی به ریاست حسین شهرستانی، وزیر نفت عراق با هیئتی از بانک جهانی در مورد کاهش بدهی های عراق گرفته شد.
وی در توضیح این مطلب افزود: بانک جهانی بخشش ۸۰ درصد از بدهی های عراق را به افزایش قیمت فرآورده های نفتی به میزان مساوی با قیمت بین المللی آن مشروط کرده بود.

به درخواست بانک جهانی باید قیمت هر لیتر بنزین به ۷۵۰ تا ۸۰۰ دینار برسد، اما عراق اصرار داشت که اقتصاد و اوضاع معیشتی مردم این کشور قادر به تحمل افزایش قیمت فرآورده های نفتی به میزان درخواستی بانک جهانی نیست و در نهایت مقام های بانک جهانی را به افزایش اخیر قیمت فرآورده های نفتی متقاعد کرد.

کد خبر 100631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =