ایران شرایط سرمایه گذاری خارجی را در بخش نفت و گاز آسان می کند

شانا _ گروه بین الملل: معاون وزیر نفت با اشاره به نیاز ایران به سرمایه گذاری 255 میلیارد دلاری در بخش نفت و گاز، از برنامه وزارت نفت برای تشویق شرکتهای سرمایه گذار خارجی در بخش بالادستی و پایین دستی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی ماجدی دیروز (دوشنبه 25 فروردین ماه) در جریان سخنرانی در بیست و دومین کنفرانس سالانه نفت و گاز خاورمیانه (MPGC) گفت: صنعت نفت و گاز ایران به 255 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و حدود 155 میلیارد دلار آن باید به بخش بالا دستی نفت اختصاص داده شود.

وی افزود: ٥٥ درصد از این سرمایه گذاری باید صرف توسعه و بهبود تولید در میدانهای نفت و گاز ایران شود.

ماجدی گفت: وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا شرایط را برای تشویق شرکتهای خارجی به شرکت در پروژه های نفت و گاز کشور فراهم کند.

معاون وزیر در امور بین الملل و بازرگانی گفت: بازبینی قراردادهای بخش بالادستی، ارائه مشوق برای سرمایه گذاری در پروژه های پایین دستی و تخفیف برای اجرای پروژه های پالایشگاهی به وسیله بخش خصوصی خارجی، از جمله تلاشهای این وزارتخانه برای جذاب کردن سرمایه گذاری در ایران به شمار می رود.

وی تاکید کرد: همچنین این امکان وجود دارد تا در پروژه های پایین دستی تا ١٠٠ درصد پروژه ها از طریق قراردادهای بی او او (ساخت، بهره برداری، تملک و واگذاری) و بی او تی (ساخت، بهره برداری، واگذاری) به سرمایه گذاران واگذار شود.

معاون وزیر نفت ایران با تاکید بر این که زمان دسترسی به منابع انرژی ارزان به پایان رسیده است، گفت: کشورهایی که به واردات انرژی وابسته هستند باید در پی اتخاذ سیاست هایی باشند تا سرمایه گذاری مناسب در هر زمینه را تضمین کند و با تنوع بخشی به تامین کنندگان انرژی خود، به دنبال کاهش وابستگی به یک عرضه کننده خاص باشند.

وی تاکید کرد: ایران به عنوان یک عرضه کننده مطمئن انرژی در جهان یک گزینه خوب به شمار می رود.

بیست و دومین  کنفرانس سالانه نفت و گاز خاورمیانه با حضور نمایندگان بیش از 140 شرکت و موسسه از روز یکشنبه ( 24 فروردین ماه) آغاز و امروز (سه شنبه 26 فروردین ماه) به پایان می رسد.

آیین گشایش این کنفرانس که هشت محور و نشست برای آن پیش بینی شده بود با سخنرانی شیخ احمد بن سعید آل مکتوم از مقامهای عالی دبی آغاز شد.

فریدون فشارکی، مدیر عامل موسسه فکتس گلوبال انرژی و یکی دیگر از مقامهای نفتی دبی، هر دو ریاست این کنفرانس را بر عهده داشتند.

در مجموع هفت نفر  از کشورهای بحرین، امارات و عربستان سعودی به عنوان روسای جلسه ها، نشستها و  همچنین کمیته مشورتی برگزیده شدند.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، 6 رویداد ظرف مدت 6 روز از 12 تا 17 ماه آوریل (23 تا 28 فروردین ماه) در محل برگزاری این کنفرانس برگزار می شود که به بررسی مسائل بین المللی نفتی می پردازد.

در جریان برگزاری بیست و دومین کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه امروز یک جلسه عمومی با عنوان تجارت، قیمت گذاری و مدیریت ریسک برگزار شد که در این جلسه موضوعی با نام «چشم انداز بالادستی؛ افقهای جدید» تعریف شده بود و «تحول قراردادهای نفتی؛ مکزیک و ایران» یکی از محورهای آن به شمار می رود.

در باره این موضوع 6 کارشناس به ارائه مطالب خود پرداختند و محسن شعار، مدیر عامل شرکت کنتینتال انرژی، مطلبی با عنوان «قراردادهای جدید پیشنهادی ایران؛ افقی جدیدی برای فضای پس از تحریم» ارائه داد.

کد خبر 215150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =