رئیس پیشین اوپک در اظهاراتی قابل تامل عنوان کرد که دوران سلطه اوپک بر بازارهای نفتی به پایان رسیده است و اوپک باید با تولیدکننده های دیگر نفت همکاری کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی اینترنشنال بیزنس تایمز، عبدالله بن حمد العطیه، رئیس پیشین سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و وزیر پیشین نفت قطر، اعلام کرد که سلطه نفتی اوپک که بیش از 50 سال به طول کشیده است دیگر به پایان رسید.

العطیه تاکید کرد که این سازمان با 12 عضو که برای بیش از نیم قرن قیمتهای جهانی را تعیین می کرد، دیگر نفوذ خود را از دست داده است.

وی گفت: تمام شد، اوپک دیگر نمیتواند به تنهایی کاری انجام دهد، به همین خاطر در نشستهای اوپک نمی توانند (برای کاهش) قیمت نفت تصمیم بگیرند زیرا اگر تولید نفتشان را کم کنند این تولید کنندگان دیگر خواهند بود که سود می برند و حتی تولیدشان را بالا می برند.

العطیه که وزیر سابق انرژی قطر بوده است، از اعضای سازمان خواست با روسیه همکاری کنند تا از تولید جهانی نفت بکاهند.

در همین حال، عربستان سعودی دیروز (یکشنبه، 30 آذرماه) اعلام کرد تحت هیچ شرایطی برای بالا بردن قیمتهای جهانی نفت، تولید نفت خود را کم نخواهد کرد و اینکه بازارها خود پایدار می شوند.

وزرای نفت کشورهای عربی عضو اوپک نیز دیروز در اجلاس کشورهای عرب تولیدکننده نفت در ابوظبی همگی تائید کردند که تولید نفت اوپک را کم نخواهند کرد و  نشست اضطراری برگزاری نمی کنند.

 

کد خبر 231350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =